شورای شهر

کارنامه انقلابی رئیس شورای عالی استان ها به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

?مرتضی الویری از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب است که در جریان شکل‌گیری و پیروزی نهضت اسلامی جمعا پنج بار توسط رژیم پهلوی دستگیر،زندانی و شکنجه شد.

?الویری نخستین بار در سال ۱۳۵۰ و در سن ۲۳ سالگی بازداشت شد. وی در ۱۵ مرداد ۱۳۵۱ مجددا بازداشت و به ۶ ماه حبس محکوم شد.
الویری در اردیبهشت ۱۳۵۲ توسط ساواک در دماوند دستگیر و ۸ ماه و نیم را در بازداشت گذراند.
وی بار دیگر در دی ماه ۱۳۵۶ هنگام خروج از کشور دستگیر و تا اوایل سال ۱۳۵۷ در زندان بود.
آخرین بازداشت الویری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مردادماه ۱۳۵۷ بوده است.

?الویری فقدان آزادی سیاسی، معضلات مذهبی و فرهنگی و مشکلات اقتصادی را از عوامل شروع گسترده مخالفت با حکومت پهلوی میداند.

?وی در گفتگو با سایت تاریخ ایرانی در مورد مبارزات ضد رژیم پهلوی می‌گوید: بعد از ۱۵ خرداد ۴۲، راه مبارزات قانونی و مسالمت‌جویانه به کلی بسته شد و مبارزات مخفیانه شکل گرفت.
انگیزه مبارزه را می‌توان در سه عامل خلاصه کرد:

?اول فقدان آزادی‌های سیاسی در جامعه بود. تلقی ما در آن زمان این بود که قدرت بیان معضلات جامعه و برخی مصلحت‌اندیشی‌ها را نداریم و کوچکترین انتقاد به رژیم حاکم، منتج به برخورد خشن خواهد شد.

?دوم مسائل اقتصادی بود که اقشار وسیعی از مردم گرفتار آن بودند و ما مشکلات اقتصادی را ناشی از ناکارآمدی رژیم حاکم می‌دانستیم. تحلیل ما این بود که به جای اینکه منابع مالی دولت حاکم صرف توسعه و رفاه شود، به دلیل ندانم‌کاری‌ها به هدر می‌رود

?سومین دلیل، معضلات فرهنگی و مذهبی آن دوران بود. بالاخره جامعه ما، در زمره جوامع مذهبی به شمار می‌رفت و می‌رود. چه بخواهیم و چه نخواهیم بدون هیچ گونه دستور حکومتی یا اجباری شب‌های احیاء مردم در مساجد جمع می‌شوند و یا بدون هیچ اجبار و الزامی در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند. بنابراین جامعه ما جامعه‌ای مذهبی است و اگر در چنین جامعه‌ای به هنجارهای مذهبی توجه نشود، طبیعتاً بازتاب‌های تندی در پی دارد. این هم یکی از دلایلی بود که افرادی مثل ما را به صحنه مبارزه کشاند. یعنی ما می‌دیدیم که مثلا جشن هنر شیراز با همه فسادش برگزار می‌شود و ارزش‌های اسلامی کاملاً نادیده گرفته می‌شود.

?الویری ایام بازداشت خود را در زندان اوین، زندان قصر و زندان کمیته مشترک ساواک و شهربانی گذرانده است و عکس زیر الویری را در زمان حبس در زندان کمیته مشترک(زندان توحید – موزه عبرت فعلی) نشان می‌دهد

?کتاب خاطرات مبارزات مرتضی الویری به کوشش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۷۵ منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا