اجتماعی و فرهنگی

تخلف‌های انجام‌شده در نمایشگاه کتاب

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین همایون امیرزاده – رییس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران – درباره تخلف‌های صورت‌گرفته از سوی ناشران و اقدام‌های انجام‌شده از سوی این هیأت گفت: از روز اول برپایی نمایشگاه در هیأت نظارت عمده‌ترین موارد نظارتی که در نمایشگاه کتاب مد نظر بود احصا شد که این موارد در حوزه کتاب‌های دینی، مواردی از قبیل ترویج و تبلیغ الحاد و اباحه‌گری، تحریف یا انکار مبانی و احکام اسلام، مخدوش کردن چهره پیامبران (ع)، امامان (ع) و بزرگان دین، ترویج چهره‌های منحرف (وهابیت، بهاییت و عرفان‌های کاذب)، نفی و تخریب آموزه‌های اعتقادی و دینی و ترویج و تبلیغ فحشا و اشاعه آن است.

 

او همچنین اظهار کرد: در حوزه فلسفه نیز مولفه‌هایی همچون ترویج اندیشه‌های پوچ‌گرایانه،‌ سکولاریسم و اومانیسم افراطی، ترویج و تبلیغ فرقه‌های صوفیه و عرفان‌های شریعت‌ستیز و التقاطی، ترویج و تبلیغ موارد خرافی مثل رمل و اصطرلاب، کف‌بینی، جادو و سنگ‌شناسی است.

 

امیرزاده در ادامه گفت: موارد احصاشده در حوزه علوم سیاسی، اجتماعی و تاریخی نیز شامل ترویج آرای گروه‌های محارب، غیرقانونی و ضدانقلاب و همچنین دفاع از نظام سلطنتی و استبداد و تطهیر چهره منفی آن‌ها، تخریب،‌ توهین و اهانت به حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است که شامل مولفه‌های تخلفات شمرده‌ شده‌اند.

 

رییس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران بیان کرد: مواردی از قبیل ترویج مسائلی علیه قانون اساسی و انقلاب اسلامی، ایجاد اختلاف و درگیری در میان طوایف قومی، اخلال در وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور، تمسخر و تضعیف غرور ملی، روح وطن‌دوستی و ایجاد خودباختگی در مقابل تمدن استعماری، ترویج کتاب، اصول و مبانی صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس و کلیه کتاب‌هایی که اسراییل غاصب را به رسمیت می‌شناسند نیز از مولفه‌هایی هستند که در هیأت نظارت احصا شده و ناظران با کتاب‌هایی که به تبلیغ چنین رویکردهایی بپردازند برخورد می‌کنند.

 

امیرزاده افزود: ترویج آموزه‌های مغایر با فرهنگ اسلامی، رواج سبک‌های غیردینی در حوزه هنر، عرضه مضامین و تصاویر غیراخلاقی و همچنین تبلیغ افراد و جریان‌های هنری فاسد نیز مولفه‌هایی است که در حوزه کتاب‌های روان‌شناسی احصا شده و ناظران با کتاب‌هایی با چنین رویکردهایی برخورد می‌کنند.

 

او در ادامه اظهار کرد: این اصول برگرفته یا برشی مختصر از کلیات ضوابط اجرایی نشر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به نظر می‌رسد قانون‌گذار به منظور اطمینان از محتوای مناسب در عرصه نشر کشور از جمله در رخدادهایی نظیر نمایشگاه کتاب تهران پیش‌اندیشی‌های خوبی داشته است.

 

او گفت: به نظر می‌رسد اگر محورهای مذکور مورد توجه قرار گیرند دغدغه‌های دیگری درباره محتوای کتاب‌های نمایشگاه کتاب نخواهیم داشت.

 

امیرزاده همچنین درباره تخلفات صورت‌گرفته در دو روز ابتدایی برپایی نمایشگاه کتاب تهران از سوی ناشران اظهار کرد: در روز اول نمایشگاه ۲۶ کتاب در هیأت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و آن هم به این صورت که ما کتاب‌هایی را که احتمال وجود ضوابط پیش‌گفته در آن‌ها وجود داشت جمع‌آوری کردیم و به بررسی‌ آن‌ها پرداختیم. بر این اساس در روز اول ۲۶ اثر مورد توجه بازرسان ما قرار گرفت که از این تعداد دو کتاب در حوزه ناشران داخلی جمع‌آوری شد. این دو کتاب در حوزه روان‌شناسی بود. ۱۴ کتاب هم در حال بررسی است و ۱۰ مورد دیگر بلامانع بوده است.

 

او اظهار کرد: ‌آثاری که عرضه آن‌ها بلامانع باشد مجددا به غرفه‌ها برگردانده خواهد شد.

 

امیرزاده درباره تخلف‌های ناشران در روز دوم نمایشگاه نیز گفت: در روز دوم نمایشگاه از مجموع ۱۳ عنوان کتاب معرفی‌شده، عرضه چهار کتاب بلامانع بود، سه کتاب به علت غیرمجاز بودن جمع‌آوری شد و سه کتاب دیگر با توافق ناشر جمع‌آوری شده است. سه مورد دیگر هم در حال بررسی است.

 

او درباره سه مورد کتابی که با توافق ناشر جمع‌آوری شده است، توضیح داد: یک‌سری از آثار مجوز چاپ گرفته‌اند اما به خاطر صلاح‌دید و ملزومات نمایشگاه شاید ارائه آن‌ها در نمایشگاه مناسب نباشد بنابراین ما به ناشران توصیه می‌کنیم که از عرضه آن‌ها در نمایشگاه خودداری کنند.

 

رییس هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران درباره کتاب‌های جمع‌آوری شده نیز گفت: موضوع دو کتاب جمع‌آوری‌شده طالع‌بینی و مورد دیگر طرح موارد خرافی بوده است.

 

او درباره رأی‌های صادرشده در هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران در دو روز نخست نمایشگاه نیز گفت: ‌تا الان شش رأی صادر شده است که هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران با جمع مستندات موجود براساس گزارش‌های دریافتی از بازرسان اقدام به صدور آن‌ها کرده است. هر شش مورد در بخش ناشران عمومی و به این شرح است: عرضه آثار غیرمجاز، فروش کتاب‌های سایر ناشران، عدم اخذ اعلام وصول، عدم رعایت اصلاحات اعلامی برخی کتاب‌ها، و عدم رعایت تذکرات در تجدید چاپ از دلایل این تخلفات بوده است. همچنین یکی از ناشران به علت نداشتن ضوابط حضور در نمایشگاه و نرسیدن کتاب‌هایش به حد نصاب تعطیل شده است.

 

او افزود: جمع‌آوری آثار، اخطار کتبی، تعطیلی یک‌روزه غرفه، تعطیلی دوروزه غرفه، جمع‌آوری کتاب و تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه نتیجه آرای صادرشده بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا