مدیریت شهری

مالکان بافت های فرسوده پروانه سبز می گیرند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دومین جلسه کمیته توانمندسازی اقتصادی و مشارکت های مردمی ستادبازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران به عنوان ریاست این کمیته و سایر اعضاء با محوریت بررسی راه اندازی صندوق توسعه بازآفرینی محلات بافت فرسوده برگزار شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران پس از استماع گزارش ارائه شده در خصوص راه اندازی صندوق توسعه بازآفرینی محلات بافت فرسوده و نقطه نظرات و پیشنهادات مطرح شده از سوی اعضاء حاضر در جلسه، خاطرنشان کرد: انتظار می رود این کمیته بتواند آئین نامه اجرایی این صندوق را مبتنی بر واقعیات موجود در بافت های فرسوده و ناظر بر فعالیت های عمومی تدوین نماید.

فتح اللهی عنوان کرد: صندوقی که مدنظر ما قرار دارد، صندوقی بین بخشی است که بتواند خدمات، زیرساخت ها و سایر نیازهای نوسازی را تأمین نماید و نهایتاً منجر به نوسازی یک محله شود.

دبیر ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران با اشاره به ضرورت هدفمندسازی مشوق های ساخت مسکن، تصریح کرد: بحث حمایت مالی از مالکان قطعات ریزدانه در بافت های فرسوده در دستور کار سازمان نوسازی و ستاد بازآفرینی قرار دارد، لذا بر مبنای صورتجلسه اخیر کمیته خدمات و زیرساخت این ستاد، رایگان شدن خدمات در بافت های فرسوده، متناسب با جدول تنظیم شده برای هدفمند سازی مشوق های نوسازی مورد تصویب اعضاء این کمیته قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای مالکان قطعات ریزدانه در بافت های فرسوده که طی فرآیند تجمیع اقدام به نوسازی پلاک های خود نمایند و بتوانند مساحت قطعات خود را به ۱۰۰ متر برسانند، پروانه سبز صادر می شود که در آن کلیه هزینه ها از جمله هزینه های مربوط به عوارض شهرداری و همچنین هزینه های مربوط به دستگاه های خدمات رسان شامل انشعابات آب، برق، گاز و غیره به صفر می رسد.

فتح اللهی افزود: این دسته از مالکان بافت های فرسوده علاوه بر بهره مندی از پروانه سبز می توانند از امتیازات یارانه ای وام نوسازی نیز استفاده نمایند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این که یارانه واقعی یک واحد وام ۵۰ میلیون تومانی در شهر تهران ۲۰ میلیون می باشد، گفت: ۵۰% از این یارانه را دولت و ۵۰% آن را شهرداری متقبل شده است.

وی ضمن تقدیر از حمایت های شهردار تهران از ساکنان بافت های فرسوده، اظهار داشت: شهرداری تهران برای پذیرفتن یارانه وام هیچ تعهدی نداشت ولی این امر را به جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان ساکن در بافت های فرسوده پذیرا شد.

فتح اللهی توضیح داد: بر اساس سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده، افرادی می توانند از حداکثر یارانه نوسازی بافت های فرسوده بهره مند شوند که نوسازی پلاک های خود را متناسب با اهداف نوسازی که همان رسیدن به استانداردهای تعریف شده قطعه بندی در طرح تفصیلی و جامع است، پیش ببرند.

قدرت گودرزی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و ریاست کمیته توانمندسازی اقتصادی و مشارکت‌های مردمی نیز در این جلسه ضمن ارائه توضیحات و نکاتی در خصوص ملاحظات تدوین آئین نامه اجرایی صندوق توسعه بازآفرینی محلات بافت فرسوده، بر ضرورت و اهمیت کاربردی شدن نتایج و خروجی های جلسات این کمیته تأکید کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی شهر تهران، در ادامه نقطه نظرات، دیدگاه‌ها، پیشنهادات و سؤالات اعضای کمیته در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه عنوان و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا