شورای شهرصفحه اصلی

واکنش علیخانی به اقدام شهرداری برای دریافت عوارض تردد در محدوده زوج و فرد :این کار غیرقانونی است و بالاخره قانون یک جایی یقه متخلفان را می‌گیرد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اقدام شهرداری برای دریافت عوارض تردد در محدوده زوج و فرد در سال جاری گفت: این کار غیرقانونی است و بالاخره قانون یک جایی یقه متخلفان را می‌گیرد.

محمد علیخانی (رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره سرانجام اختلاف‌نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در زمینه اخذ عوارض زوج و فرد در سال جاری گفت: تفسیری که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری از قانون داشتند، غلط بود و دریافت عوارض بابت تردد در محدوده زوج و فرد تهران غیرقانونی است. فرمانداری تهران هم کتبا نظر خود را در این رابطه اعلام کرده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: ما که لایحه را مصوب کردیم، می‌گوییم برای عوارض زوج و فرد در سال ۹۷ تعرفه‌ای نداشتیم و به عبارتی اصلا تعرفه‌ای برای تردد در محدوده زوج و فرد تصویب نکردیم.

وی افزود: کار نظارتی خود را انجام و تذکر داده‌ایم و کسانی که مرتکب تخلف شده و عوارض غیرقانونی دریافت می‌کنند، باید پاسخگو باشند. اگر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری می‌گوید این عوارض قانونی است، بعد باید جواب مردم و مراجع قانونی را بدهد. بالاخره قانون یک جایی یقه متخلفان را می‌گیرد.

علیخانی در ادامه بیان کرد: روال قانونی این است که اگر در یک مصوبه ابهامی‌ وجود دارد، از شورای شهر استفساریه و در صحن شورا در این زمینه رای‌گیری شود. البته معاونت حمل و نقل و ترافیک استفساریه نکرده است، اما نامه‌ای نوشته‌اند که طی آن اعلام کرده‌اند، دریافت این عوارض را قانونی می‌دانند.

وی با بیان اینکه رییس شورای شهر نامه را برای رسیدگی به کمیسیون مشترک عمران و حمل و نقل و نظارت و حقوقی شورای شهر ارجاع داده است، گفت: قبلا نظر خود را داده‌ایم و تغییری در آن ایجاد نشده است، اما به هر حال باید در کمیسیون مشترک جلسه تشکیل دهیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: متاسفانه تاکنون درگیر مصوبات مختلف و بودجه شهرداری بوده‌ایم و به همین دلیل هنوز فرصت نکرده‌ایم تا درخصوص عوارض تردد در محدوده زوج و فرد جلسه‌ای تشکیل دهیم.

علیخانی اضافه کرد: باید کمیسیون مشترک درخصوص این مساله تصمیم‌گیری کند و به نظر من هر تصمیمی‌ که گرفته شود، باید به صحن شورای شهر بیاید. این موضوع مثل مواردی است که از مجلس درخصوص یک قانون استفساریه می‌شود و بعد استفساریه به صحن می‌آید. در شورای شهر هم یک کمیسیون نمی‌تواند به یک استفساریه پاسخ دهد. نظر ما این است که پاسخ استفساریه باید در صحن رای‌گیری شود.

وی تاکید کرد: فردا در صحن شورای شهر با آقای امینی، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی صحبت خواهم کرد تا برای هفته آینده جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل دهیم. این هفته زمان جلسات پر است و به همین دلیل باید هماهنگی‌ها را انجام دهیم تا اگر ممکن باشد، برای هفته آتی جلسه تشکیل دهیم، چراکه به هر حال باید قبل از پایان سال پاسخ استفساریه داده شود.

علیخانی با اشاره به اعتراض هیات تطبیقه به مصوبه ” کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده‌های مرکزی شهر تهران در سال ۹۸” گفت: این مصوبه در اصل همان مصوبه‌ای است که جایگزین طرح زوج و فرد شد. اعتراض هیات تطبیق هم چیز خاصی نیست و در واقع بیشتر اصلاحات عبارتی و نگارشی است. بنابراین قرار نیست اصل مصوبه تغییری کند.

منبع:ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا