استان

روستاهای بجنورد به هم آب قرض می‌دهند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  ماشینت را در پارکینگ خانه با آب شرب آبکشی می‌کنی و سپس حیات خانه‌ات را با فشار آب لوله پاک می‌کنی و احساس پاکیزگی می‌کنی. در استخر خانه باغت شیرجه می‌زنی و احساس آرامش و شادابی می‌کنی. شیر آب را باز می‌گذاری تا بر روی ظرف‌هایت برق بیفتد. اما آیا می‌دانی آن سوتر، در شهرستان بجنورد روستاهایی وجود دارد که به هم آب قرض می‌دهند؟ آری. چنین روستاهایی در کشورمان وجود دارد. کم آبی و یا بهتر بگویم، بحران بی‌آبی، حیات روستاهای بخش گرمخان شهرستان بجنورد را تهدید می‌کند.

مگر چه اتفاقی افتاده است که کم آبی در روستاهای استان به بحران تبدیل شده است؟ رودخانه اترک به عنوان تامین کننده آب کشاورزی و دامپروری برخی از روستاهای بخش گرمخان در حال خشک شدن است و راهی برای تامین معیشت مردم روستا باقی نگذاشته است. جوانان روستا هم فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند و برای مهاجرت راهی شهرها شده‌اند.

برخی از این روستا در شبانه روز تنها ۲۰ دقیقه آب دارد و مردم روستا در این فرصت کوتاه فرصت دارند آب جمع کنند و بدتر آنکه مردم روستای دنگل در بخش گرمخان ۱۰ کیلومتر راه طی می‌کنند تا به روستای اخلی برسند، آن هم برای اینکه آب بیاشامند و از مردم این منطقه آب قرض بگیرند.

کمبود آب آشامیدنی موجب مهاجرت حداقل دو خانوار در سال می شود

امین حمزه مجرد، دهیار روستای دونگل از توابع بخش گرمخان بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه آب آشامیدنی نداریم، گفت: آب تا از روستاهای بالاستی به این روستا می رسد خشک می شود و چیزی در لوله ها باقی نمی ماند که مردم استفاده کنند و مردم این روستا فقط ۲۰ دقیقه در طول روز آب دارند که آن را نیز باید ذخیره سازی کنند.

وی با بیان اینکه آب باید مسیر هفت روستا را طی کند تا از شبکه اصلی آبرسانی به این روستا برسد، افزود: اما لوله های آبرسانی فرسوده هستند و هر از گاهی دچار شکستگی می شوند که در آن زمان حتی آن ۲۰ دقیقه آب نیز دیگر نیست و باید از چشمه ها آب مورد نیاز را تامین کنیم. از سوی دیگر گاهی اوقات مجبور می شویم با دبه های آب به روستای اخلی که در مجاورت روستای ما قرار دارد برویم و آب مورد نیاز را از آن روستا تامین کنیم.

حمزه با بیان اینکه روستای دونگل ۶۵ خانوار با ۱۷۰ نفر جمعیت دارد، اظهار کرد: هر خانوار مبلغ حدود ۲۰ میلیون ریال برای ساخت حمام هزینه کرده اند اما آبی برای استحمام وجود ندارد که از این مکان ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است، خاطرنشان کرد: در فصل تابستان آب رودخانه اترک و چشمه های اطراف خشک می شود و مردم نمی توانند آب دام های خود را نیز تامین کنند. مشکل آب آشامیدنی و آب مورد نیاز دام ها موجب شده تا سالی دو سه خانوار از مردم این روستا به شهر مهاجرت کنند.

ماشین های لباسشویی و آبگرمکنی که هیچ گاه روشن نشدند

اباصلت مجرد، دهیار روستای نجف آباد از توابع بخش گرمخان بجنورد نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این روستا دارای ۱۲۰ خانوار در قالب ۵۱۰ نفر جمعیت است، بیان کرد: مشکل تامین آب آشامیدنی در این روستا همیشگی بوده و مردم این روستا چه در فصل زمستان و چه در فصل تابستان فقط نیم ساعت آب دارند.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد روستاهای بالادستی موجب شده تا آب به روستاهای پایین دستی نرسد، گفت: بسیاری از مردم روستاهای بالادستی آب شرب را برای سیراب کردن دام ها و یا آبیاری باغچه ها استفاده می کنند و این امر عملکرد ضعیت مدیریت آب و فاضلاب روستایی را می رساند.

مجرد افزود: کمبود آب آشامیدنی موجب شده تا مردم یک هزینه پنج میلیون ریالی برای خرید تانکر جهت ذخیره آب آشامیدنی را متحمل شوند.

وی با تاکید بر اینکه مردم برای استحمام، شستن ظروف و آب به شدت با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: در آن زمانی که آب فقط برای نیم ساعت وارد روستا می شود مردم نمی توانند حمام بروند چراکه این امر موجب می شود تا فشار آب برای دیگر خانوار کاهش یابد و نتوانند آب مورد نیاز خود را برای باقی ساعات روز ذخیره کنند. بسیاری از مردم این روستا که در شهر بجنورد فامیل دارند گاهی اوقات برای امر استحمام با فرزندان خود به شهر می روند و یا مجبور هستند آب را با والور گرم کرده و استحمام کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم این روستا در سال های اخیر ماشین لباسشویی برای راحتی کار خریدند، تاکید کرد: همه ماشین های لباسشویی و آبگرمکن ها به علت نبود آب خاموش هستند و کار نمی کنند چرا که با قطع شدن آب خاموش می شوند.

وضعیت آب روستا سال به سال بدتر می شود

رضا برزگر دهیار روستای اخلی از توابع بخش گرمخان شهرستان بجنورد همچنین در گفت و گو با ایسنا، تعداد خانوارهای روستای اخلی را حدود ۳۰۰ خانوار و دنگل را حدود ۲۰۰ خانوار برشمرد و ادامه داد: مشکل کم آبی سبب شده است تا تعداد زیادی از افراد ساکن در این روستا تصمیم بر مهاجرت به شهر را بگیرند و تاکنون ۵۰ درصد از مردم این روستا به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: به علت کم آبی جوانان روستایی تمایلی به انجام کار کشاورزی ندارند و بیشتر افراد تشکیل دهنده روستا در حال حاضر را افراد سالخورده تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت آب این روستا سال به سال بدتر می‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته مردم این روستا یک ساعت آب شرب داشتند این در حالیست که در سال جاری، مدت تامین آب به ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت رسیده است.

وی با بیان اینکه بخشی از آب شرب این روستا از بخش گرمخان به صورت لوله کشی و بخشی نیز از چشمه‌های اطراف تامین می‌شود، تصریح کرد: آب در یک منبع جمع آوری می‌شود و سپس مردم به مدت ۲۰ دقیقه در هنگام صبح از آن استفاده می‌کنند. این آب فقط برای شرب مردم است. فشار آب به قدری کم است که مردم برای مواردی همچون استحمام خود با مشکل مواجه هستند.

برزگر در خصوص آب مورد نیاز دام روستا توضیح داد: به علت مشکل کم‌آبی، حدود ۵۰ درصد دام‌های روستا فروخته شده است و آب مابقی دام‌ها نیز از چشمه‌های اطراف تامین می شود. البته گاهی گله های گوسفند مجبور می شوند تا ۱۰ کیلومتر مسیری را طی کنند تا به آب برسند.

وی با بیان اینکه در گذشته آب و فاضلاب روستایی تصمیم به حفر یک حلقه چاه در این روستا گرفت، گفت: آن ها می خواستند این چاه را در حاشیه رودخانه اترک بزنند و هر چقدر گفته شد که در این محل آبی وجود ندارد گوشی بدهکار نبود. این چاه با هزینه کرد اعتباری حدود ۷۰۰ میلیون ریال زده شد اما دریغ از یک قطره آب که از آن بیرون بیاید.

۴۵ درصد از شبکه‌های آبرسانی روستایی شهرستان بجنورد نیاز به اصلاح و بهسازی دارد

اسماعیل پهلوانی، مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برخی از روستاها مانند اخلی، دونگل و یا نجف آباد مشکل کمبود آب دارند اما مشکل اصلی آنها به علت مشکل در شبکه های آبرسانی است. علاوه بر آن در روستاهایی همچون اخلی و دونگل لوله های انتقال آب در زمین شنی قرار دارد. این لوله ها فرسوده نیز هستند و به هنگام ترکیدگی لوله، زمین شنی موجب شده تا آب به سطح زمین نرسد و در نتیجه ترکیدگی لوله خود را نمایان نکند.

وی ادامه داد: به همین دلیل برای اصلاح و بهسازی این شبکه آبرسانی پیمانکاری با اختصاص ۱۴ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در اختیار گرفته شده است که در حال حاضر اولویت کاری به روستاهای هانوزی و سرچشمه که اصلا آب ندارد داده شده است و در اولویت بعدی تامین آب روستاهای اخلی، دونگل و سرچشمه در دستور کار قرار می گیرند.

پهلوانی اظهار کرد: در شهرستان بجنورد روستاهایی وجود دارند که از لحاظ آب شرب تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند و امکان حفر چاه نیز برای آن ها وجود ندارد به همین دلیل در فصل تابستان و به هنگام خشک بودن چشمه و رودخانه با تانکر آب رسانی می شوند که تعداد آن ها حدود چهار روستا هستند. از سوی دیگر دو روستا نیز در این شهرستان وجود دارد که آب شوری دارند و قابل استفاده نیست و به این دو روستا نیز به صورت همیشگی با تانکر آبرسانی می شود.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: حدود ۴۵ درصد از شبکه های آب و فاضلاب روستایی این شهرستان فرسوده بوده و نیاز به بهسازی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا