استان

تشریح مشکلات کشاورزان و دامداران مازندران

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین سید مقیم مقیمی نماینده استان مازندران در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در سی و سومین اجلاس عمومی این شورا که با حضور وزیر جهادکشاورزی برگزار شد، اظهارداشت: استان مازندران به عنوان پایگاه کشاورزی ایران، جهت توسعه متوازن در بخش کشاورزی نیاز به تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارت محترم جهاد کشاورزی و مسئول اجرایی را دارد؛ چرا که معتقدیم با آهنگ فعلی و اعتبارات ناچیز راه به جایی نخواهیم برد.


عدم مدیریت و حمایت صحیح؛ باعث شده جمعیت کشاورزی استان های شمالی در سن پیری قرار گیرد

وی با اشاره به مشکلات کشاورزی استان مازندران ادامه داد: وجود زمین هایی با قابلیت کشاورزی که به دلیل عدم مدیریت صحیح و عدم حمایت در این بخش باعث شده که جمعیت کشاورزی مازندران و استان های شمالی در سن پیری قرار گیرد و فرزندان این کشاورزان، علاقه ای به کار کشاورزی نداشته باشند.

کشاورزی پائین ترین رده شغلی را در کشورمان دارد

نماینده استان مازندران افزود: امروزه کشاورزی در دنیا شغلی مهم و مایه افتخار است ولی در کشور ما، پائین ترین رده شغلی را دارد که نیازمند تغییر فرهنگ و آموزش در این حوزه است.

نابودی زمین های کشاورزی یک خسارت غیر قابل جبران

مقیمی تاکید کرد: امروزه تغییر کاربری زمین های کشاورزی و جنگلی تا جایی پیشرفته، که این مسئله، مورد انتقاد مقام معظم رهبری قرار گرفت و ایشان در سخنرانی های خود بارها به جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی تاکید کردند. زیرا نابودی زمین های کشاورزی را یک خسارت غیر قابل جبران دانستند.

به گفته وی؛ به دلیل تخریب جنگل ها، مراتع و عدم طرح های آبخیزداری، شاهد سیل های خانمان سوز در شهر های مختلف استان های شمالی و مازندران بوده و هستیم که توجه ویژه منابع طبیعی به این موضوع را می طلبد.

چرا از غصه های مازندران مطالبی گفته نمی شود؟

این عضو شورای عالی استان ها با بیان اینکه مازندرانِ سبز، سکه دورویی است که فقط روی سبزی، خوش آب و هوایی و زیبایی طبیعتِ آن به مردم نمایانده شده است، گفت: در کنار پرگویی از این قصه ها، چرا از غصه های مازندران مطالبی گفته نمی شود؟

مقیمی عنوان کرد: چرا از این نمی گویند که زمین خواری و جنگل خواری و آلودگی آب، همان زیست محیط ناب را نیز رو به تخریب برده است؟ چرا بهره وریِ اندکِ کشاورزان و کشاورزی و سرمایه گذاری های نامناسبِ اقتصادی در مازندران اشاره ای نمی کنند؟ چرا با بودن زمین های حاصلخیز و جنگلها و مراتع بِکر به بیکاری هم سن و سالانم اشاره نمی شود؟

فروش محصولات و کمبود نقدینگیِ یکی از مهمترین مشکلات فرارویِ کشاورزان

وی در ادامه نطق پیش از دستور خود تصریح کرد: امروز یکی از مهمترین مشکلات فرارویِ کشاورزان، فروش محصولات کشاورزی و کمبود نقدینگیِ ناشی ار آن است. که به عنوان مثال می توان به محصولات باغداران یعنی پرتقال اشاره نمود که بر روی دست باغداران مانده و هیچ مرجعی پاسخگوی این دردها و رنج های باغداران نمی باشد.

خرید ارزان شیر از تولیدکنندگانِ موجب یاس و ناامیدی دامداران

نماینده استان مازندران در شورای عالی استانها خرید ارزان شیر از دامداران و تولیدکنندگانِ شیر توسط صنایعِ لبنی را موجب یاس و ناامیدی دامداران اعلام کرد و تاکید کرد: خام فروشی محصولات کشاورزی و رونق نداشتن صنایع وابسته کشاورزی موجب شده تا کشاورزان، محصولات خود را به صورت خام و با قیمت بسیار ارزان به واسطه ها و دلالان بفروشند.

وارد کردن برنج های خارجی و آلوده باعثِ آزردگی و خشکیِ چندین برابریِ کشاورزان شده است

مقیمی در خصوص دیگر مشکلات حوزه کشاورزی عنوان کرد: وارد کردن برنج های خارجی و آلوده و سمی در فصل درو، و برداشتِ محصولات کشاورزی، باعثِ آزردگی و خشکیِ چندین برابریِ کشاورزان، این قشر مظلوم و آبرومندِ کشور عزیزمان شده است.

نبود ثبات قیمت از دغدغه های مهم مرغداران

وی همچنین در ادامه سخنان خود  به مهم ترین مشکلات مرغداران اشاره کرد و در این باره گفت: نبود ثبات قیمت، خریدِ فراورده های دامی و طیور و نبود زیر ساخت های صادراتِ گوشتِ مرغ  از دغدغه های مهم مرغداران شمال کشور و مازندران است.

خطاب به وزیر؛ به داد کشاورزان،  باغداران، دامداران و مرغداران برسید

نماینده استان مازندران در شورای عالی استانها خطاب به وزیر جهادکشاورزی گفت:  به داد کشاورزان،  باغداران، دامداران و مرغداران برسید. اگر مدیریت در بخش خرد و کلانِ کشاورزی و باغداری به همین شکل ادامه داشته باشد؛ کشاورزان و باغداران دیگر نمی توانند روی پای خود بایستند و نابود خواهند شد.

مشکلات کشاورزان و دامداران و باغداران و مرغداران مقابل بادِ کولر حل شدنی نیست

به گفته سید مقیم مقیمی در اجلاس شورای عالی استانها؛ مشکلات و رفع نیازهای کشاورزان و دامداران و باغداران و مرغداران شمال کشور و مازندران با نشست اعضای کار گروهِ توسعه کشاورزی در پایتخت و پشت میز و مقابل بادِ کولر حل شدنی نیست، بلکه برای تثبیت و رونقِ مناسب کشاورزی و دامداری و مرکبات باید توجه ویژه به کار گروهِ میدانی و شهرستانی شود تا شاهد از بین رفتن این مشکلات و دغدغه های کشاورزان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا