شورای شهر

خانۀ گریبایدوف؛ نماد همبستگی ایرانیان در برابر بیگانه نباید رها شود / محکوم کردن حوادث تروریستی بیروت و پاریس

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین، و به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی در دویست و هفتمین جلسه شورا گفت: ما در شهر تهران سرمایه هایی داریم که هم در عرصه ملی و هم در عرصه بین الملل نقش آفرین بوده اند. 

وی ادامه داد: یکی از این سرمایه ها میراثی است که یاد آور عزت و شرف و دلاوری های مردم در برابر بیگانه است. 

مسجد جامعی اظهار داشت : یکی از این وقایع تاریخی که به نوعی اولین جنبش و تحرک ملی ما در برابر بیگانه است، در گرفتن همین خانه اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد : همانطور که می دانید ما جنگ های بزرگی با روس ها داشتیم که در نهایت منجر به تحمیل دو قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان شد، بعد از این واقعه دولت روس سفیری به ایران گسیل می دارد که در باغ ایلچی، که امروز یکی از محلات اطراف بازار تهران است، مستقر می شود. 

مسجد جامعی اضافه کرد : در شرایطی که کشوری دو قرار داد ننگین به ما تحمیل کرده سفیرش (گریبایدوف) در تهران می خواهد که زنان گرجی که به عقد ایرانیان در آمده اند از همسران خود جدا شده و به کشور متبوع شان بازگردند. 

وی افزود: در این میان حکومت ضعیف مرکزی هم هیچ عکس العملی نشان نمی دهد و تنها میرزا مسیح مجتهد تهرانی از روحانیون به نام، این مسئله را با مسالمت پیگیری می کند. وقتی این همه صبوری به جایی نمی رسد و سفیر اقدام به بیرون آوردن زنان مسلمان از خانه های شان می کند، مجتهد تهران اعلام می کند که مردم خود اقدام کرده و همسرانشان را آزاد کنند. مردم به داخل سفارت ریخته ، سفیر را مجازات کرده و همسران خود را آزاد می کنند. 

مسجد جامعی تصریح کرد: این واقعه به قدری موجه بود که به هر حال تزار روس هم نه تنها برای خونخواهی اقدام نکرد که به جبران این بی حرمتی بخشی از غرامت ها را بخشید.

عضو شورا افزود: این واقعه اولین تحرک و جنبش ملی علیه بیگانه بوده است. 

مسجد جامعی افزود: حال ما این خانه را پیدا کردیم ، خانه ای که یاد آور این وقایع بزرگ تاریخی بوده و متاسفانه اخیرا باز هم بخشی از آن تخریب شده است. 

وی گفت: این خانه در بخش مسکونی واقع شده و انقدر هم بزرگ نیست ، زیرا فقط بخش کوچکی از باغ سفارت است و لازم است هر چه سریعتر در خصوص ثبت و تملک آن اقدام شود. 

مسجد جامعی یاد آور شد : این خانه یادآور شجاعت و شرافت و غیرت و همبستگی تهرانی ها در برابر بیگانه است و اگر ما به دنبال حفظ این آثار نباشیم چگونه می خواهیم هویت سازی را به عنوان یکی از اهداف مان تحقق بخشیم. 

احمد مسجدجامعی همچنین با محکوم کردن عملیات تروریستی داعش در ضاحیه بیروت و پاریس گفت: جریان تروریسم در جهان به هم پیوسته شده است و برخورد با آن نیاز به همبستگی و مشارکت همه نیروهای ضد ترور دارد. وگرنه دامنه آن هیچ جا را در امان نمی گذارد. 

مسجدجامعی افزود حق حیات و احترام به زندگی امری عام است و همه عالم را در بر می گیرد. هر جا که این احترام خدشه دار شود، نتایج سوء آن را خواهیم دید، حتی برای کسانی که زمینه ساز این بی احترامی به حق حیات دیگر انسان ها شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا