اجتماعی و فرهنگی

شوراها در مردمی کردن امور موثرند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی لاریجانی در سی امین همایش شورای عالی استانها با بیان اینکه دو دیدگاه مهم درباره شوراها و نقش آنها وجود دارد، گفت: بر اساس دیدگاه اول در قانون اساسی اصولی مشخص شده که مسئولیت همه امور به غیر از مواردی که در اختیار رهبری است، با قوه مجریه است.

 

وی توضیح داد: در واقع دولت مسئول تصمیم گیری ها در همه سطوح است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه دوم گفت: در کنار این دیدگاه بحث نقش شوراها در اداره امور شهرها و روستاها وجود دارد.

وی توضیح داد: باید در شرایط فعلی بپذیریم که توجه صرف به هر کدام از این دیدگاهها امکانپذیر نیست و باید با رعایت قانون اساسی و جایگاه شوراها، تصمیم سازی را برای شوراها به رسمیت بشناسیم.

لاریجانی تاکید کرد: برای تحقق این امر نیاز به یک نگاه میانه رو و بینابین داریم و ضروری است در این شرایط میانه حرکت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که نیاز امروز کشور جهش در مسیر آبادانی است، ادامه داد: باید تلاش کنیم افرادی در شوراها حضور یابند که ظرفیت ایجاد آبادانی و توسعه را در کشور دارند و در کنار آن اشراف کامل به وظایف خود نیز دارند و هدفمند هستند.

وی با اشار به نقش مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس تلاش می کنیم شرایط را برای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها و شوراهای شهر فراهم کنیم ضمن اینکه اعضای شوراها می توانند با نظرات کارشناسی خوب یاریگر ما در این مسیر باشند.

لاریجانی تاکید کرد: تلاش ما این است تا در تدوین برنامه این موضوعات به خوبی دیده شود تا نگرانی ها در حوزه شوراها به حداقل برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه همه‌جانبه در کشور نیازمند برخورداری همه‌ مناطق به امکانات مطلوب است و در این مسیر روستاها که در سال‌های اخیر از توسعه کمتری برخوردار بودند جایگاه مهمی دارند.

لاریجانی با اشاره به مهاجرت گسترده روستاییان به شهرها تصریح کرد: از آنجا که شرایط کار اقتصادی و توسعه اقتصادی در روستاها وجود ندارند جوانان مجبور به مهاجرت هستند.

وی با بیان این مطلب که این مهاجرت در نهایت منتهی به حاشیه نشینی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در شهرها نیز فعالیت اقتصادی به سادگی میسر نیست روستاییان مجبورند در حاشیه شهرها ساکن شوند و به همین دلیل حاشیه‌نشینی در کشور ایجاد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که این حاشیه‌نشینی آسیب‌های خاص خود را دارد، گفت: اگر چرخه اقتصادی مطلوب در روستاها ایجاد کنیم این معضل مرتفع خواهد شد.

لاریجانی در خاتمه افزود: به طور مشخص در سال هایی که ساختار شوراها ایجاد شده، تاثیرگذاری این نهاد را دیده ایم و آن ها حضوری موفق و مؤثری داشته اند.

وی افزود: اما نبود یک طرح جامع آمایش سرزمین مانعی جدی بر سر راه موفقیت شوراها روستا و شهر است که مجلس در این زمینه ورود کرده است و طرحی را برای ساماندهی این موضوع در دست تدوین دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا