شورای شهر

دولت اگر نگران است بدهی اش را پرداخت کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مجتبی شاکری در ارتباط با سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه اتکای درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم مضرتر از اتکا به درآمدهای نفتی است، اظهار داشت: یکی از بهترین راهکارها برای اینکه درآمد شهرداری‌ها به فروش تراکم نباشد، در واقع پرداخت بدهی شهرداری از جانب دولت است.

وی افزود: دولت بدهی خود را به شهرداری ۷ تا ۸ سال است که پرداخت نکرده و این مسئله سبب شده که درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد نشود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: براساس مصوبه‌های قانونی، دولت باید مبالغی را در جهت کمک به شهرداری پرداخت کند این کمک هزینه در جهت برنامه‌هایی مثل؛ توسعه حمل و نقل عمومی است.

شاکری با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه ساخت مترو و یک‌سوم هزینه‌های بلیط مترو را دولت باید پرداخت کند، گفت: متأسفانه دولت تاکنون سهم شهرداری را از ارزش افزوده و جرایم رانندگی نیز پرداخت نکرده و شهرداری تهران از دولت فعلی و قبلی در این زمینه طلب دارد.

وی عنوان کرد: همچنین شهرداری بابت انجام پروژه‌هایی همچون حفاری‌ها از دستگاه اجرایی طلب دارد که این مسئله نیز مدنظر قرار نگرفته است.

عضو شورای شهر گفت: کاهش آلودگی هوا، گسترش فضای سبز و توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مسائلی است که باید از جانب دولت به شهرداری کمک شود و نیازی به درآمد شهرداری در این زمینه نباشد، چرا که این موضوع اتکا درآمد به فروش تراکم را از طریق شهرداری ایجاد می‌کند.

شاکری با تأکید بر اینکه دولت لازم است تضمین‌هایی برای ال‌سی‌های شهرداری در زمینه واگن مترو و اتوبوس باز کند، گفت:‌ این مسئله برای پیشگیری از ارتکاب فروش تراکم توسط شهرداری‌ها ضروری است.

عضو شورای شهر تصریح کرد: بخش خصوصی جهت شرکت در پروژه‌هایی همچون ساخت مترو و اتوبوسرانی و فضای سبز و توسعه آنها، تمایل داشته و دولت باید در این زمینه ضمانت‌هایی را برای آنها انجام دهد.

وی اضافه کرد:‌ دولت می‌تواند از طریق بانک مرکزی و یا بانک‌های عامل، این ضمانت را برای بخش خصوصی ایجاد کند، این مسئله برای شرکت‌های خارجی نیز بیشتر حائز اهمیت است تا آنها بتوانند در انجام پروژه‌ها و کاهش بار مالی شهرداری اقدام کنند.

شاکری با اشاره به اینکه خطوط ریلی بین شهری همچون خطوط تهران ورامین، تهران ـ پرند و تهران ـ دماوند همانند مشکلاتی میان شهرداری و دولت ناقص مانده است، گفت:‌گاهی مواقع می‌گویند که شهرداری مسئولیت این موضوع را برعهده دارد و در برخی موارد اذعان دارند که خودمان این برنامه‌ها را تکمیل می‌کنیم ولی به طورکلی این قضیه بلاتکلیف مانده است، در صورتی که اگر حمایت لازم انجام گیرد، شهرداری می‌تواند این حریم ریلی را اطراف تهران پوشش دهد.

عضو شورای شهر با بیان اینکه در کشور ما درصد شبکه ریلی کمتر از جاده‌ای بوده، در حالی که در دنیا عکس این قضیه صادق است، گفت: در صورتی که دولت از بخش خصوصی حمایت کند و ضمانت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد، موفقیت‌های زیادی در پیشرفت پروژه‌ها حاصل می‌شود.

شاکری در پایان گفت: تنها منتظر سرمایه دولتی ماندن، عقب ماندن پروژه‌ها را به همراه دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا