تیم ملی در اندیشه طلسم‌شکنی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین در هر جامعه‌ای، برخی چیزها نماد نحسی و شومی تلقی می‌شود. خرافات، مانند هر جای دیگر در فوتبال هم ریشه دوانده اما گاهی می‌شود همین نکته انگیزه یک مجموعه را برای موفقیت و عبور از یک مرحله سخت بیشتر کند.

 

هواداران خرافاتی فوتبال ایتالیا اعتقاد داشتند که تیم ملی کشورشان هر سه دوره یک بار به فینال جام جهانی می‌رسد و یک در میان در فینال‌ها پیروز می‌شود. این خرافات پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ بسیار قوت گرفته بود. ۱۲ سال قبل از جام ۲۰۰۶، ایتالیا به فینال جام جهانی رسیده بود و در فینال مغلوب برزیل شده بود. ۲۰۰۶ سالی بود که به ادعای هواداران خرافاتی ایتالیا، این تیم باید به فینال می‌رسید و قهرمان جهان می‌شد، اتفاقی که البته رخ داد!

 

نمونه‌های مشابه این اتفاق بارها در فوتبال رخ داده است و بارها پیش آمده که نحسی یک عدد، یک روز، یک ماه یا سال – بنا به اعتقاد خرافی یک قوم یا ملت – دستمایه و سوژه نوشتن از یک رویداد ورزشی شده است. البته در بیشتر موارد، اتفاق مورد نظر رخ نداد. اما دست کم در برخی موارد انگیزه‌ای شده که بازیکنان یک تیم ورزشی، تلاش بیشتری از خود نشان دهند تا به قول معروف طلسم آن عدد را بشکنند.

 

* ناکامی فوتبال ایران و طلسم ۴۰ ساله

 

تیم امید ایران بیش از ۴۰ سال است که به المپیک راه پیدا نکرده است و در واقع ناکامی این تیم با گذر از چهل سالگی به تکامل رسیده است و برای خود نوعی رکورد دست نیافتنی محسوب می‌شود! حکایت تیم ملی بزرگسالان ایران اما چیز دیگری است.

 

* تصمیم AFC و نرسیدن ناکامی ایران به ۴۰!

 

جام ملت‌های آسیا از نخستین دوره‌اش در سال ۱۹۵۶، هر چهار سال یک بار برگزار می‌شد تا این که در سال ۲۰۰۴ ، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت برای جلوگیری از تداخل جام ملت‌ها با المپیک و جام ملت‌های اروپا، دوره بعدی جام را سه سال بعد و در سال ۲۰۰۷ برگزار کند. از ۲۰۰۷ به بعد البته جام ملت‌های آسیا باز هم چهار سال یک بار برگزار می‌شود ولی همین تصمیم کافی بود که ناکامی فوتبال ایران در قهرمانی در جام ملت‌ها پیش از دوره شانزدهم به ۴۰ سالگی نرسد و این شانس را داشته باشد که پیش از ۴۰ سال، طلسم ناکامی را بشکند.

 

* ۳۹ را فراموش کن!

 

۳۹ جزو آن دسته از اعداد است که در یک نقطه از جهان نماد بدی و نحسی است. دست کم مردم چند شهر بزرگ از یک کشور همسایه و هم‌زبان ایران با این عدد احساس خوشایندی ندارند و تا جایی که می‌شود از آن دوری می‌کنند. حتی آش این عدد به قدری شور شده که مردم آن کشور در مجموع میلیون‌ها دلار در سال خرج می‌کنند تا مثلا پلاک خودرو یا شماره پرونده اداری‌شان را تغییر دهند!

 

تیم ملی فوتبال ایران، آخرین بار در سال ۱۹۷۶ (۱۳۵۴) قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است. از آن روز تاکنون ۳۹ سال می‌گذرد و جام شانزدهم، آخرین فرصت فوتبال ایران است که نگذارد. طلسم ناکامی‌اش در آسیا وارد دهه چهارم نشود.

 

* جام شانزدهم؛ تلفیق خاطرات خوش و ناخوش

 

تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۵ با تیم‌های بحرین، امارات و قطر هم‌گروه است. بحرین، یادآور دو اتفاق تلخ و شیرین در تاریخ فوتبال ایران است؛ مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲، یکی از تلخ‌ترین رویدادهای فوتبال ایران رقم خورد. تیم ملی با قبول شکست برابر بحرین در منامه، شاهد پایکوبی و شادی بحرینی‌ها با پرچم عربستان بود. اما چهار سال بعد در تهران، ایران با پیروزی به بحرین جواز صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۰۶ را کسب کرد.

 

اتفاق مشابهی نیز در مقدماتی جام هانی ۱۹۹۸ در دیدار با قطر رخ داد. در آن دیدار و در حالی که همه منتظر پیروزی ایران و صعود به جام جهانی بودند، شکست ناباورانه برابر قطر و اخراج کریم باقری، معرفی که آرزوهای ایرانیان را بر باد دهد و آن‌ها را از حضور در جام جهانی فرانسه محروم کند. پس از آن بود که تاریخی‌ترین روز فوتبال ایران رقم خورد.

 

* استرالیا، ملبورن؛ تکرار حماسه؟

 

هنوز هم هواداران فوتبال در استرالیا با یادآوری دیدار برگشت با ایران در ملبورن در راه صعود به جام جهانی ۹۸،‌ غم دنیا به سرشان خراب می‌شود. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم طلایی‌پوشان سرزمین کانگوروها بیش از هرچیز دوست دارند ایران را در فینال جام ملت‌ها ملاقات کنند و ضمن انتقام آن شکست تاریخی، جام قهرمانی را بالای سرشان ببرند. همین مسئله می‌تواند نکته کلیدی حضور ایران در جام شانزدهم باشد و انگیزه ملی‌پوشان را برای قهرمانی بیشتر کند.

 

به گزارش ایسنا، جام ملت‌های ۲۰۱۵ برای ایران از فردا ( ۲۱ دی ماه) شروع می‌شود که در آن روز باید به دیدار بحرین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا