اجتماعی و فرهنگی

وضعیت کشف جرم و مجرم در آتش سوزی جنگل‌ها

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد حسین باز گیر در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌ها و مراتع تهران با توجه به قرار گرفتن در فصل گرم سال، گفت: داستان آتش‌سوزی‌ها فقط مربوط به جنگل‌ها نیست، جنگل، مرتع و هر جایی که پوشش گیاهی داشته باشد در معرض این خطر و آسیب قرار دارد، با توجه به اینکه امسال بارش‌های خوبی داشتیم بارندگی‌ها باعث شد که پوشش‌های گیاهی‌ رشد خوبی داشته باشد و هم اکنون که به فصل خشکی سال رسیدیم و  اینها خشک شدند فضا و بستری را فراهم کردند که قابل اشتعال است. گیاهان خشک هم اکنون به راحتی مشتعل می‌شوند و هر بی‌دقتی و اتفاقی که باعث شود جرقه‌ای رخ دهد خیلی زود این شعله همه جا را دربر می‌گیرد.

وی ادامه داد: در شهرستان‌ تهران جنگل طبیعی نداریم و جنگل‌های دست کاشتی مانند چیتگر یا مجموعه شیان و لویزان و سرخه ‌حصار را داریم اما مراتعی در اطراف شهر و ارتفاعات شمالی و شرقی داریم ضمن اینکه مزارع کشاورزی را هم در جنوب تهران داریم که این مزارع پس از برداشت متأسفانه گاهی آتش زده می‌شود و این آتش ممکن است به اطراف سرایت کند و بالقوه یک آلودگی به آلودگی‌ شهر اضافه می‌کند و این کار باعث می‌شود که بافت خاک آسیب ببیند و سرمایه‌های خاک از بین بروند و موجودات و جانداران ریزی که در خاک زندگی می‌کنند مشکلاتی برایشان ایجاد می‌شود.

باز گیر تصریح کرد: برای پیشگیری از این اقدام یک‌سری اقدامات بازدارنده وجود دارد مانند آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در کنار این موضوع، یکسری اقدامات عملیاتی مانند ایجاد آتش‌بر در دستور کار قرار دارند به این ترتیب که در جاهایی که احتمال آتش‌سوزی وجود دارد خطوطی را ایجاد می‌کند که قطع ارتباط بین پوشش زمین باشد تا اگر جایی هم آتش گرفت گسترش پیدا نکند و در جایی قطع شود. منابع طبیعی و سازمان محیط زیست اقداماتی را انجام دادند موضوع دیگر دیده‌‌بانی است یعنی پایش مکان‌هایی که ریسک بالایی دارند و احتمال آتش‌سوزی زیادی در آن مناطق وجود دارد.

وی ادامه داد: منابع طبیعی و متولیان دیگر هم اکنون بیشتر و حتی هر روز این اماکن را رصد و پایش می‌کنند چون اگر آتش‌سوزی در وهله اول مشخص شود خیلی بهتر امکان جمع کردن آن وجود دارد اما اگر طول بکشد انرژی زیادی می‌برد. یکسری‌ هماهنگی‌ها انجام شده فرماندار تهران نیز به تمام دستگاه‌ها اعلام کرده و منابع طبیعی و مدیریت بحران این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند تا اصلاً شاهد آتش‌سوزی نباشیم یا اگر احیاناً اتفاقی افتاد بتوانیم خیلی زود عکس‌ العمل نشان دهیم و جلوی مشکلات را بگیریم.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: در قانون جنگل‌ها و مراتع برای کسی که به جنگل و مراتع آسیب بزند مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است. متولی آن هم سازمان جنگل‌ها و مراتع است و در استان‌ها و شهرستان‌ها، ادارات منابع طبیعی این موضوع را دنبال می‌کنند و در مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست هم سازمان محیط زیست پیگیری می‌کند اما در آتش‌سوزی‌ها عموماً پیدا کردن متخلف و ثابت کردن جرم مقداری سخت است چون معمولاً مأموران و جنگل‌ بانان زمانی متوجه می‌شوند که آتش نمود پیدا کرده و آنقدر انرژی صرف اطفای حریق می‌شود که کشف جرم خیلی کار سختی می‌شود اما اگر دستگیر شوند مجازات‌های خاص خود را دارد و علاوه بر مجازات‌های خاصی که مربوط به آسیب به جنگل و مراتع است از جنبه عمومی جرم هم دادستان می‌تواند برخورد کند و مجازات‌هایی را برای خاطیان در نظر بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا