اجتماعی و فرهنگی

تخصیص اعتبار مقابله با گرد و غبار

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد مجابی با اشاره به اینکه در سالی که دولت یازدهم مسئولیت کشور را برعهده گرفت میزان اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به بودجه عمومی کل کشور ۱۱ صدم درصد بود، افزود: امسال این میزان به ۱۵ صدم درصد افزایش پیدا کرد، البته این بودجه مستقیم محیط زیست است و بسیاری از دستگاه‌ها مکلف به اجرای برنامه‌های محیط زیستی هستند که بودجه‌ آن در اعتبارات این دستگاه‌ها لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۳۹۵ میزان اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در بخش هزینه‌ای ۱۷ درصد و در بخش تملک دارایی ۴۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این در حالیست که میانگین افزایش بودجه عمومی کشور ۱۰ درصد است، بنابراین سازمان محیط زیست جزو سازمان‌هایی بوده که در نظام بودجه دولت یازدهم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بودجه ۱۷۰ میلیارد تومانی سازمان محیط زیست در سال ۹۵

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه میزان مشکلات حوزه محیط زیست بسیار فراتر از چنین بودجه ای است و برای حل مشکلات محیط زیست کشور باید بسیج ملی صورت گیرد، افزود: در بودجه سال ۱۳۹۵، ۳۷ میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای و ۱۱۶ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی سازمان محیط زیست است، همچنین دو ردیف خاص جدید برای پژوهشکده محیط زیست با رقم هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شده  که از منابع مستقیم دولتی است که نزدیک ۱۷۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که البته این به جزو اعتبارات استان‌هاست.

این مقام مسئول سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بند "ش" ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، به حوادث غیرمترقبه و برخی مسائل از جمله خشکسالی، گرد و غبار، احیای تالاب‌ها و… می‌پردازد، گفت: این بند ماده ۲۲۴ در حوزه اعتباری به دولت اختیار می‌دهد و دولت  از آن اختیار برای حل مسائل استفاده می‌کند. در بودجه سال ۹۵ دولت با توجه به اینکه این اختیار را داشت؛ اما آن را در قالب لایحه نیاورد بلکه قصد دارد بعد از ابلاغ بودجه برای بررسی در دولت آن را مطرح کند.

دولت نیازی به کسب مجوز برای استفاده از تنخواه حوادث غیر مترقبه ندارد

مجابی با بیان اینکه در سال گذشته قانون بودجه، از همین محل (بند ش ماده ۲۲۴) مشخصا اعتباری به این موضوع داده شده بود، افزود: در صورتی که این محل در اختیار دولت هست، دولت نیازی ندارد برای اختیاری که در قانون برنامه به آن داده شد در قانون سنواتی اختیار مجددی بگیرد. طبق این بند به دولت اجازه داده می‌شود به منظور پیشگیری، مقابله و جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه، مدیریت خشکسالی با تنخواهی که در اختیار دارد اقداماتی را انجام دهد.

درخواست سازمان محیط زیست برای اختصاص اعتبار مقابله با گرد و غبار و حفاظت تالاب‌ها؛ در دستور کار دولت

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان افزود: در سال گذشته نیز مجلس شورای اسلامی از این محل اغتباری به اموری چون مقابله با گرد و غبار اختصاص داد ولی در شرایطی که دولت خود این اختیار را دارد نیازی به مطرح شدن آن در مجلس نیست و باید این موضوع مصوبه هیئت وزیران باشد. بعد از ابلاغ بودجه سال ۹۵ ،سازمان حفاظت محیط زیست از دولت درخواست کرد تا سازمان مدیریت اعتباری را برای بحث مقابله با گرد و غبار و حفاظت از تالاب‌ها اختصاص دهد که در حال حاضر در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا