اجتماعی و فرهنگی

دولت دریاچه ارومیه را خشک تحویل گرفت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین   معصومه ابتکار در جمع مسئولان و سران طوایف شهرستان رودبار جنوب، با بیان اینکه رودبار سرزمینی است که مردمانی سخت‌کوش و فداکار دارد و مسئولان استان و شهرستان باید تلاش کنند که با تدبیر مشکلات مردم را حل کنند، ادامه داد: این دیار مردمانی دارد که بسیاری از جوانانش تحصیلات دانشگاهی دارند و باید از توانایی آنها برای پیشرفت کشور استفاده کنند و با تمام محرومیت‌ها و سختی‌ها باید برای پیشرفت کشور بیشتر تلاش کنیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: از مهم‌ترین کارهای دولت که با برنامه‌ریزی و رویکرد ملی مواجه شد بحث اقتصاد بود که در ادامه این تلاش‌های دولت یکی از کارهای مهمی که صورت گرفت مهار تورم است.

 

این مسؤول افزود: با توجه به محرومیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد دولت به دنبال این است که مشکلات را رفع کند و یکی از این مشکلات بحث تامین آب آشامیدنی روستایی است که به گفته فرماندار شهرستان نزدیک به نرم استانی رسیده است.

 

ابتکار عنوان کرد: بحث بعدی بحث کشاورزی است که ما با یک پدیده جهانی به عنوان تغییر اقلیم روبه‌رو هستیم که تغییر اقلیم به معنای گرم شدن زمین و ایجاد خشکسالی است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای کشاورزی هر یک درجه‌ای که دما افزایش پیدا می‌کند میزان مصرف آب بیشتر می‌شود در نتیجه کشاورزی ما باید به سمت کشاورزی سازگار با اقلیم پیش برود که در شهرستان رودبار ۷ هزار هکتار طی دو سال گذشته آبیاری تحت فشار داشتیم که این بسیار خوب است.

 

ابتکار تبیین کرد: الگوی کشت ما باید تغییرکند و ما نباید کشاورزی کنیم که مساوی است با نابودی تالاب جازموریان یا سفره‌های آب زیرزمینی و ما باید یک انقلابی را در بخش کشاورزی داشته باشیم.

 

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم این روند را در بحث کشاورزی داشته باشیم و انتظار داشته باشیم که این تالاب نابود نشود، جازموریان یکی از کانون‌های گرد و غبار منطقه است که علاوه بر اینکه بر سلامت ما تاثیر می‌گذارد، بر محصولات کشاورزی و منابع طبیعی ما نیز اثر می‌گذارد.

 

ابتکار با اشاره به دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ که دولت دریاچه ارومیه را تحویل گرفت این دریاچه کاملا خشک شده بود و هیچ‌کس امیدی به آن نداشت اما دولت مصوب و اراده کرد.

 

وی عنوان کرد: دریاچه ارومیه ۲۰ سال پیش ۱۵۰ هزار هکتار کشاورزی اطرافش بود و بعد ۴۵۰ هزار هکتار سیب زمینی در اطراف تالاب کشت کردند و از حق‌آبه تالاب استفاده می‌کردند که ما از کشاورزان خواستیم سراغ محصولاتی بروند که از آب کمتری استفاده کنند که بتوانیم دریاچه را نجات دهیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گزارش تالاب جازموریان را به دولت ارائه دادم و مطالعات این کار را به جهاددانشگاهی کرمان و مطالعاتی که در حوزه آبریز و…. صورت می‌گیرد موجب می‌شود که تالاب کم‌کم احیاء شود البته این امر زمان می‌برد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: منطقه رودبار دارای ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری است از جمله سرمایه‌گذاری حفاظت از منابع آب، صنایع تبدیلی کشاورزی، انرژی‌های نو که به علت بادها و گرمایی که در این منطقه وجود دارد می‌توان برق تولید کرد.

 

ابتکار خاطرنشان کرد: در بحث تالاب جازموریان برنامه‌های خوبی را دنبال کردیم که در مصوبات رئیس جمهور تالاب جازموریان جزء اولویت‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا