اجتماعی و فرهنگی

همه باید همه‌چیز را درباره گنجینه موزه بدانند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  علی جنتی در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی خانه هنرمندان درباره وضعیت موزه هنرهای معاصر و بحث پیش‌آمده درباره واگذاری این موزه به بخش خصوصی، اظهار کرد: معاونت هنری در نظر داشت با وصل کردن اداره موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی، مشکلات موزه را برطرف کند، اما به‌دلیل نگرانی‌هایی که در میان هنرمندان به‌وجود آمد، این موضوع به‌طور کلی از دستور کار خارج شد. قرار بود این کار توسط دولت و با تصمیم مجلس انجام شود و تصمیم شتاب‌زده‌ای نبود؛ اما به‌دلیل نگرانی‌هایی که به‌وجود آمد، آن را لغو کردیم.

 

او ادامه داد: یکسری تابلو در موزه هنرهای معاصر وجود دارد که در خارج از کشور طالب زیادی داشتند. ما با آلمان برای سال ۲۰۱۶ و با ایتالیا برای سال ۲۰۱۷ صحبت کرده‌ایم تا آثار گنجینه در این کشورها نمایش داده شود. نمایش آثار، مجانی نخواهد بود و برای موزه درآمد خواهد داشت، ولی مشکل موزه هنرهای معاصر این است که کاملا دولتی است و هرچه درآمد دارد، باید به خزانه دولت واریز شود و این درآمد دست کسی را نمی‌گیرد. شاید مناسب‌ترین راه برای حل این مشکل، مشخص کردن ردیف درآمد – هزینه برای موزه باشد.

 

وزیر ارشاد همچنین درباره نگرانی‌های موجود درباره وضعیت آثار گنجینه موزه، گفت: آمار و اطلاعات این تابلوها باید با عکس و مشخصات کامل به‌صورت یک آلبوم بزرگ تدوین شود تا در اختیار عموم مردم قرار گیرد. این کاری است که امسال باید همت کنیم تا انجام شود. امسال که رئیس موزه لوور به ایران آمده بود، آلبومی از تابلوهای اسلامی موجود در گنجینه لوور را در اختیار موزه قرار داد و ما براساس آن می‌توانیم بفهمیم که در موزه لوور چه آثاری و با چه مشخصاتی وجود دارد.

 

جنتی در بخش دیگری از سخنانش درباره اجرایی نشدن تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه‌های عمرانی برای خرید آثار هنری، گفت: در سال ۹۳ در بودجه کل کشور عنوان شده بود که دستگاه‌ها موظف هستند، یک درصد از بودجه خود را به خریدن تابلوهای هنری اختصاص دهند؛ اما وقتی این طرح به مجلس رفت با قید و بندهایی همراه شد و ما مجبور شدیم آن را پس بگیریم. سال ۹۴ نیز این موضوع را دوباره در بودجه مطرح کردیم، اما باز هم اعلام شد که دستگاه‌ها به جای موظف بودن، مجاز هستند که این کار را بکنند. به نظر من درباره اجرایی شدن این طرح باید یک انگیزه درونی در دستگاه‌ها وجود داشته باشد که متأسفانه این انگیزه بسیار کم است. امیدواریم در بودجه سال آینده، دستگاه‌ها موظف شوند که یک درصد از بودجه خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند.

 

وی همچنین اظهار کرد: در بحث فرهنگ و هنر، با سلیقه‌های مختلفی مواجه هستیم. همین اعمال سلیقه‌ها، وزارت ارشاد را به یکی از وزارتخانه‌های پرحاشیه کشور تبدیل کرده است. در حوزه فرهنگ و هنر از مراجع عظام تقلید گرفته تا افراد عادی کوچه‌وبازار اظهار نظر می‌کنند و همین موضوع، کار ما را بسیار دشوار کرده است.

 

او ادامه داد: سیاست‌هایی که رئیس‌جمهور قبل از انتخابات در شعارهایش مطرح می‌کرد و بعد از انتخابات هم روی آن‌ها تأکید داشت، کاملا روشن است. ما سعی کردیم این سیاست‌ها را در موارد مختلف اعلام و اعمال کنیم. در حوزه مطبوعات و کتاب، آزادی‌هایی که باید تأمین می‌شد، مورد توجه قرار گرفت تا هنرمندان و نویسندگان آنچه را که در ذهن و اندیشه‌شان هست، بنویسند و تجسم ببخشند. این فضا تا حدی فراهم شده است و ما آن را در رشد حوزه کتاب و نشر هم شاهد هستیم و افرادی با سلیقه‌های مختلف، نوشته‌های‌شان را منتشر می‌کنند. ما سخت‌گیری نابجا نداریم.

 

وی درباره حوزه نشریات و مطبوعات نیز گفت: در حال حاضر در این حوزه‌ها، مجوز به‌راحتی صادر می‌شود. سعی کرده‌ایم فرآیند صدور مجوز را برای روزنامه‌ها، فصل‌نامه‌ها و سایت‌های خبری، کوتاه کنیم.

 

وزیر ارشاد به تثبیت جایگاه انجمن‌های هنری از نظر قانونی اشاره کرد و گفت: اگر در این مورد، ماده واحده‌ای به وزارتخانه داده شده، من در جریان جزییات آن نیستم و باید بررسی شود. اگر لازم باشد که اتحادیه‌ای از انجمن‌های هنری با دو بخش صنفی و هنری وجود داشته باشد، می‌توانیم این موضوع را با وزارت کار هماهنگ کنیم تا انجمن‌ها جایگاه قانونی درستی پیدا کنند. در این زمینه تلاش‌هایی شده است، مثلا درباره انجمن صنفی مطبوعات که در دوره گذشته توسط دستگاه‌های قضایی مُهر و موم شده بود، با صحبت‌هایی که انجام شد، راه‌ حل‌هایی به‌دست آمد تا مجموعه انجمن‌های مطبوعات ثبت شوند. دولت با هرگونه کمک به انجمن‌ها برای رسیدن به جایگاه خودشان موافق است. در این زمینه، اگر پیش‌نویس قانونی تهیه شود، ما آن را با نظر مثبت دنبال می‌کنیم. دولت با این‌گونه موارد هیچ مشکلی ندارد.

 

جنتی در بخش دیگری از سخنانش درباره نگرانی‌های هنرمندان درباره بیمه و مشکلات مالی، بیان کرد: صندوق اعتباری هنر، حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران را برعهده دارد. وقتی من به وزارت ارشاد آمدم، با جمعیت عظیمی مواجه شدم که به‌عنوان عضو در این صندوق ثبت شده بودند. صندوق ۴۰ میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهی داشت و سازمان تأمین اجتماعی به‌دنبال این بود که بیمه هنرمندان را قطع کند. ما خواهش کردیم تا این اتفاق نیفتد. با این‌که بدهی‌های صندوق تا پایان سال گذشته به ۶۰ میلیارد تومان رسید، اما خدمات قطع نشده است. ما به‌دنبال این هستیم که این صندوق را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم تا روی پای خودش بایستد. ۲۳ هزار عضو از حدود ۵۰ هزار عضو این صندوق تحت پوشش بیمه هستند. جمعی از هنرمندان هم تحت پوشش نیستند که باید به این موضوع رسیدگی شود.

 

وزیر ارشاد درباره تعاملات و همکاری‌های فرهنگی و هنری با خارج از کشور نیز اظهار کرد: ما حدود ۸۰ نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور داریم که وظیفه آن‌ها برقراری ارتباطات لازم با انجمن‌های هنری خارج از کشور و ایجاد ارتباط بین انجمن‌های داخلی و خارجی است. معتقدیم تا جایی که می‌شود باید این کارها به حوزه‌های غیردولتی واگذار شود. این اتفاق در بخش‌های نمایشگاهی و جشنواره‌ای تا حدودی رخ داده است. امسال هم به‌طور جدی هرچه می‌توانیم به خود انجمن‌ها کمک خواهیم کرد. من به مدیران کل استان‌ها نامه نوشته‌ام تا اطلاعات مجموعه انجمن‌های هنری هر استان را با ذکر وضعیت، تعداد اعضا و این‌که چه کمک‌هایی نیاز دارند در اختیار ما قرار دهند تا در حد امکانات‌مان به آن‌ها کمک کنیم. ما در شهرستان‌ها نیروهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف هنری داریم که باید حمایت شوند. خانه هنرمندان می‌تواند در بسیاری از برنامه‌های دولتی با خارج از کشور همکاری داشته باشد. اگر همکاری‌های دوجانبه بین ارشاد و خانه هنرمندان به‌صورت مشخص تعیین شود و روی کاغذ بیاید تفاهم‌نامه‌ای تهیه می‌شود تا این همکاری‌ها شکل اجرایی پیدا کند.

 

وزیر ارشاد همچنین درباره پیشنهاد هنرمندان برای اضافه کردن واژه هنر به عنوان «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» گفت:‌ در ابتدای انقلاب تشکلی وجود داشت که باید نام همه‌چیز را تغییر می‌داد. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز از این قاعده مستثنی نبود و نامش تغییر کرد. پیشنهاد اضافه کردن واژه «هنر» به نام این وزارتخانه کار آسانی نیست. ما باید ماهیتا به این موضوع بپردازیم، اسم خیلی مهم نیست. باید اراده‌هایی وجود داشته باشد که در توسعه هنر و کشور تأثیرگذار باشد. حدود دو سال است که پیگیر راه‌اندازی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه هنر بودیم که خوشبختانه هیأت موسس آن مشخص شده است و بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و افراد متمکن در آن مشارکت دارند تا بدون دخالت‌های دولت در زمینه فرهنگ و هنر گام بردارند.

 

وی به برنامه‌های اجراشده توسط وزارت ارشاد در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: ما مدام درباره برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها با تنش‌هایی مواجه هستیم. هرچند به‌جز مشهد، بقیه شهرستان‌ها در حال برگزاری برنامه‌های موسیقی هستند. برنامه‌های نمایشی هم با وجود همه مشکلات اجرا می‌شوند. سال گذشته که سال تئاتر نامگذاری شده بود، به‌دلیل تنگناهای دولت، شرمنده هنرمندان تئاتر شدیم؛ اما امسال عزم‌مان را جزم کرده‌ایم که از هنرمندان حمایت کنیم. باید در حوزه‌های هنری از افراد متخصص کمک گرفت. در حال حاضر خرده‌گیری‌های بخش بررسی کتاب‌ها دیگر وجود ندارد و افراد متخصص در یک چارچوب قانونی عمل می‌کنند که همه آن‌ها شناخته‌شده و تأییدشده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند. لایحه جدید قانون مطبوعات نیز آماده است که باید در مجلس جدید مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. در حوزه سینما هم سینماگرها در شورای صدور پروانه ساخت و نمایش فیلم‌ها اظهار نظر می‌کنند. ما در این مدت در راستای حذف مجوزها و کاهش فرآیند صدور مجوز کار کرده‌ایم.

 

جنتی درباره آسیب تغییرات مداوم مدیریت‌ها در بخش‌های مختلف نیز توضیح داد: این تغییرات مداوم و مستمر اجازه نمی‌دهند کار به‌شکل مطلوب پیش رود. با عوض شدن دولت‌ها، سیاست‌ها هم عوض می‌شود و ثبات مدیریت از بین می‌رود. از طرف دیگر، اظهار نظرهای شخصی برخی دولتمردان درباره بعضی موارد دردسرساز می‌شود. به‌عنوان مثال اعلام شد که از سود سپرده‌ها هم باید به دولت مالیات داده شود. موردی که حتی در مجلس هم مطرح نشده و به تصویب نرسیده بود؛ اما همین یک اظهار نظر تبعات اقتصادی فراوانی به‌دنبال داشت و باعث شد مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها بیرون بکشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا