اجتماعی و فرهنگی

چند درصد بانک شهر به مردم تعلق دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  پورزرندی در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداری‌ها با اشاره به اینکه در جهان امروز صحبت از تبدیل زمین به یک سیاره شهری می‌شود، افزود: ۳.۹ میلیارد نفر از جمعیت امروز جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۶.۳ میلیارد نفر یعنی حدود ۷۵ درصد جمعیت جهان برسد.

وی افزود: بر اساس افزایش جمعیت شهرنشینی، برنامه اسکان بشر ملل متحد، قرن بیست و یکم را قرن شهرها نامگذاری کرده است. ظرف ۱۰ سال آینده ۵.۲ میلیارد نفر به جمعیت جهانی اضافه خواهد شد لذا مسئولان باید بدانند در آینده با شهرهایی بزرگتر، پرجمعیت‌تر و متراکم تر مواجه هستند.

مدیر عامل بانک شهر با اشاره به وجود ۳۷ شهر بزرگ در جهان با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر تاکید کرد: تا سال ۲۰۲۵ تعداد شهرهای با جمعیت بالای ۱۰ میلیون نفر به رقم ۱۰۰ شهر افزایش پیدا خواهد کرد. در همین راستا چالش‌هایی همچون آلودگی هوا، گسترش فقر، نابرابری، اسکان غیر رسمی، استفاده بیش از حد از انرژی و منابع و ترافیک از چالش‌هایی خواهند بود که این کلانشهرها با آنها دست و پنجه نرم خواهند کرد.

وی ادامه داد: سه چهارم مصرف انرژی در جهان در شهرها اتفاق می‌افتد و ۳۰۰ برابر حد استاندارد تولید ضایعات آنها خواهد بود و ۷۵ درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان توسط شهرها تولید می‌شود، لذا باید چالش‌های مختلف کلانشهرها مورد بررسی قرار گیرد که در این میان باید به فقر شهری به عنوان یکی از بزرگترین چالش کلانشهرها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

پورزرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پیشینه کنفرانس‌های بین المللی درباره چالش‌های کلانشهرها گفت: دغدغه اصلی قرن بیست و یکم تبدیل شهرها به مکان‌های بهتر برای زندگی است. برای این کار هفت تریلیون یورو منابع مالی نیاز است.

وی ادامه داد: امروز شکوفایی شهرها به طور جدی مورد توجه قرار گرفته و طرحی با عنوان شهر شکوفا که شهری مولد و منعطف است در میان ۲۵ شهر دنیا اجرا خواهد شد. بهره وری، توسعه زیرساخت‌ها، عدالت اجتماعی، سازگاری با محیط زیست و حکومت از شاخص‌های اجرای این طرح است که در برنامه سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است. لذا بانک شهر برای اولین بار در میان این ۲۵ شهر با انعقاد قرارداد به عنوان بانک عامل در طرح شکوفایی شهرها انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد سرمایه بانک شهر به شهرداری‌ها و ۳۰ درصد به مردم تعلق دارد، افزود: در این طرح چگونگی مدیریت شهرها برای استفاده نسل‌های آینده نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بانک شهر با اخذ مجوزهای قانونی از بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های ذیربط به عنوان بانک عامل در میان ۲۵ شهر موجود در طرح شکوفایی شهرها در کشورهای در حال توسعه، خدمت رسانی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: بانک شهر در ۲۵ کشور دفاتری را تاسیس خواهد کرد تا در راستای اجرای این طرح و تحقق محورهای مورد نظر سازمان ملل گام بردارد. لذا برای تامین منابع مالی نیازمند تاسیس صندوق منطقه‌ای پول بودیم که با مشارکت این ۲۵ شهر این صندوق با عاملیت بانک شهر برای جذب کمک‌های جهانی و سازمان‌های مالی در اجرای طرح شکوفایی شهرها تاسیس شد. در حقیقت این اولین بار است که یک صندوق بین المللی تشکیل شده است که بانک عامل آن یک بانک ایرانی است.

مدیر عامل بانک شهر با اشاره به اینکه امروز ۹۲ درصد منابع بانک شهر منابع مردمی و تنها ۸ درصد منابع متعلق به شهرداری‌هاست، افزود: ۵۰ تا ۹۰ درصد این منابع توسط بانک شهر در جهت توسعه شهرها به کار گرفته شده است و اقداماتی از جمله احداث شهرنت‌ها در اکثر شهرهای کشور که به صورت ۲۴ ساعته ارائه خدمات بانکی را بر عهده دارند در راستای ارائه همین خدمات است.

وی مشارکت در ساخت مترو کلانشهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز را یکی دیگر از اقدامات بانک شهر در راستای خدمت رسانی در شهرها عنوان کرد و افزود: در بانک شهر سپرده‌های مردمی برای مردم هزینه می‌شود. بزرگترین استراتژی برای بانک شهر توسعه حمل و نقل است و آرزوی شهرداری‌ها و بلدیه پس از ۱۰۰ سال برآورده شد و یک بانک در کنار شهرداری‌ها ارائه خدمات می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا