اجتماعی و فرهنگی

سهم۱.۳درصدی ایران درتصادفات رانندگی جهان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، داود کشاورزیان در سمپوزیوم روانشناسی، ترافیک و حمل و نقل، چالش‌ها و چشم‌اندازها افزود: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما تبدیل به موضوعی اجتماعی شده، تلفات انسانی براثر رانندگی است که علاوه بر خسارات معنوی ،زیان های مادی نیز به همراه دارد و خانواده‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یادآورشد: براثر تلاش دستگاه های مختلف، تلفات رانندگی در سالهای گذشته کاهش یافته ، اما در سال ۹۴ تعداد ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست دادند که ۳۰ درصد از این تلفات در درون ‌شهرها و ۷۰ درصد نیز در محورهای برون‌ شهری بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی، سهم ایران از جمعیت جهان را بیش از یک درصد است دانست و گفت: سهم خودروهای ایران نیز حدود ۱.۶ درصد از کل خودروهای ثبت شده در دنیا به حساب می آید، در حالی که سهم ایران از تصادفات رانندگی در جهان حدود ۱.۳ درصد است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: بیشترین سهم عوامل تصادفات رانندگی، عامل انسانی است و بعضی عوامل جاده‌ای مانند شیب تند جاده و نبود خط‌ کشی، منجر به تصادف می‌شود.
وی، اعمال قانون را به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش تصادفات ارزیابی کرد و اظهار داشت: عبور از چراغ قرمز در حقیقت اقدام به قتل است، اما فرد خاطی با پرداخت مبلغ ناچیز جریمه به راحتی قانون را زیر پا می گذارد.
به گفته وی، شخصی که سبقت غیر مجاز می‌گیرد و جان دیگری را به خطر می‌اندازد نیز، اقدام به قتل کرده، در حالی که مجازات آن بسیار سبک است.
کشاورزیان تاکید کرد: ضروری است با تشدید برخورد با رانندگان پرخطر خطاهای انسانی رانندگان را کنترل و میزان آن را کاهش بخشیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: لازم است با روانشناسی ترافیک، رفتار رانندگان تغییر کند و آرامش در بین رانندگان ایجاد شود و اظهار امیدواری کرد با انجام اقداماتی مناسب و همکاری دانشگاه‌ها و دست‌اندرکاران ترافیک آمار تصادفات کاهش یابد.
سمپوزیوم روانشناسی ترافیک و حمل و نقل، چالش‌ها و چشم‌اندازها با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه ها به همراه کارشناسان به منظور بررسی دلایل بروز حوداث رانندگی امروز در دانشگاه شهید بهشتی سال ۹۲، شمار تلفات انسانی در تصادف های جاده ای ایران به ۱۷ هزار و ۹۹۴ نفر رسید که هشت هزار و ۵۰۰ نفر آنها جوان بودند .سال ۹۳ نیز ۴۹ هزار و ۸۶۶ نفر براثر تصادف در بخش برون شهری جان خود را از دست دادند و یا مصدوم و مجروح شدند که ۶ هزار و ۹۱۶ نفر در صحنه تصادف جان باخته ­اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا