اجتماعی و فرهنگی

احتمال محکومیت عربستان بخاطر حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نانسی پلوسی رهبر حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به دنبال قوت یافتن احتمال تصویب شدن لایحه عدالت برای قربانیان حوادث تروریستی، در نشست هفتگی روز جمعه در جمع رسانه ها حمایت حزب دموکرات را از این لایحه اعلام داشت.

لایحه عدالت برای قربانیان حوادث تروریستی که توسط جان کورنین، سناتور جمهوری خواه تگزاس به مجلس سنای آمریکا تقدیم شده، مورد حمایت شمار زیادی از نمایندگان و سناتور های پرنفوذ کنگره آمریکا قرار گرفته است.
این در حالی است که باراک اوباما که در هم اینک در ریاض به سر می برد، پیش از این به بهانه اینکه امکان فراهم شدن زمینه شکایت از کشورهای خارجی توسط شهروندان آمریکایی موجب خواهد شد شکایات متعددی از سوی دیگر کشورها علیه آمریکا صورت پذیرد، ضمن اعلام مخالفت با این لایحه کنگره، آن را به وتو با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری تهدید کرده بود
حتی در صورت وتوی ریاست جمهوری، این امکان فراهم خواهد بود در صورت حمایت دو سوم نمایندگان کنگره از طرح مذکور، قدرت وتوی رییس جمهوری آمریکا خنثی و این لایحه به قانون تبدیل شود.
لینسی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری خواه که مهمترین سناتور مخالف با این طرح بود نیز روز سه شنبه گذشته با بیان اینکه احتمال تصویب این طرح در مجلس سنای آمریکا شدت یافته، با تغییر موضع خود نسبت به این طرح به جبهه موافقان عدالت برای قربانیان حوادث تروریستی و مجاز شدن شکایت شهروندان آمریکایی برای شکایت از کشورهای خارجی مرتبط با تروریسم و بویژه علیه دخالت های عربستان در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر پیوسته است.
لایحه مذکور به رغم اینکه از حمایت بیشتر نمایندگان دموکرات برخوردار است اما باعث به وجود آمدن دودستگی میان موافقان و مخالفان در نمایندگان جبهه جمهوری خواه شده است. میچ مک کانل رهبر جمهوری خواهان در کنگره آمریکا نیز با بیان اینکه هنوز ضرورت بررسی بیشتر این لایحه می رود، موضع مخالفی در این ارتباط نداشته است.
عربستان سعودی آمریکا را تهدید کرده که در صورت تصویب چنین لایحه ای در کنگره آمریکا، تمام سرمایه خود را که مبلغی نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلار است از این کشور خارج خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا