اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

مهر غیرقانونی بودن بر پیشانی شورایاری‌ها/ از مراجع قضائی اصرار از مدیران شهری انکار!

شورایاران و فعالیت‌آن‌ها موضوعی پرچالش، که توسط مراجع قضایی غیرقانونی شمرده شده است!

به گزارش شوراآنلاین، حتما تا به امروز بار‌ها نام «شورایاری‌ها» به گوشتان رسیده است. اما آنطور که لازم است درباره آن اطلاعات کافی ندارید، در همین ابتدا بگویم که شورایاری‌ها در واقع به عنوان بزرگترین انجمن محلی ایران به شمار می روند، به شرط آنکه در جایگاه واقعی خود قرارگیرند. شورایاری ها نهاد‌هایی هستند که می‌توانند در جایگاهی همچون بازوی توانمند مدیریت شهری پایتخت به شمار روند و در حال حاضر طبق آیین نامه تشکیل انجمن‌های شورایاری، این انجمن‌ها صرفاً جنبه مشورتی داشته و حق دخالت در امور اجرایی و مالی را نیز ندارند. برای مثال اگر بخواهیم بسیار ساده به نقش شورایاران یک محله بپردازیم می‌توانیم بگوییم که اگر قرار باشد تصمیمی برای یک محله یا خیابان گرفته و اعتباری هزینه شود، اگر نماینده ساکنان و شهروندان محله که از مشکلات کف خیابان و کوچه‌های آن بخش از شهر اطلاع کامل دارد در جلسه تصمیم‌گیری حضور داشته باشد بهتر است تا اینکه تصمیم‌گیرانی که شاید در آن محله سکونت نداشته‌اند، و تصمیم گیری کنند.

همچنین در ادامه باید این نکته را متذکر شد که فلسفه و جایگاه شورایاری‌ها بسیار مهم است زیرا حلقه اتصال بین محلات و مدیریت شهری را برقرار می کنند و ضمن کاهش هدرروی منابع، تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری را سمت و سو می‌دهند اما در صورتی که این نوع نگاه هم از سوی شورایاران و هم مدیران شهری به این جایگاه وجود داشته باشد و در عمل هم به مصداق و عینیت برسد!

۲۷ تیرماه امسال بود که که احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود خبر از یک نامه داد. نامه‌ای که از سوی دیوان عدالت اداری خطاب به وزیر کشور تنظیم شده بود و به نوعی تاکید بر حکمی بود که در سال گذشته با شکایت سازمان بازرسی کل کشور صادر شد.

در این نامه دیوان عدالت اداری درباره ابطال مصوبات شورای شهر تهران در زمینه اساسنامه آیین نامه‌های انتخاباتی اظهار نظر کرده بود!

در این راستا مسجدجامعی معتقد است که  شورایاری‌ها در هر شرایطی فعالیت خود را ادامه دادند و همه دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی از حضور شورایاران استقبال کردند و  شورایاری‌ها اصلا از نظر قانونی مشکلی ندارد. همچنین ما این چالش‌هایی که با دستگاه قضایی داریم مربوط به این دوره نیست و هربار مساله انتخابات مطرح شده، این مشکلات از ناحیه دستگاه قضایی تذکر داده شده و مجلس درباره قضیه سکوت کرده است . البته شاید هم رقابتی بین نمایندگان ملی و محلی وجود دارد؛ به هرحال بهتر است جایگاه شورایاری ها در اولویت قرار گیرد تا بیش از این خدشه دار نشود.

البته این فعالیت شورایاری‌ها برای مجلسی‌ها هم نمایان است به طوری که سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که شورایاری‌ها به درد مردم بهتر از مسئولان واقف هستند زیرا کف میدان بوده و با مشکلات مردم مواجه هستند، شورایاری‌ها سرمایه اجتماعی برای کشور محسوب می‌شوند و نباید به راحتی منحل شوند. در واقع توانستند اعتمادسازی خوبی را در محلات داشته باشند و محل رجوع بسیاری از مردم باشند؛ همین که مورد وثوق مردم هستند خود اتفاق مثبتی است همچنین شورایاری ها دلگیر هستند که اگر فعالیتمان غیرقانونی است باید در دوره نخست از فعالیت ما جلوگیری می شد چرا پس از ۲۱ سال، فعالیت ما غیرقانونی اعلام شد به همین دلیل مقرر شد کارگروه چابکی از تعدادی ازاعضای شورایاری‌ها که سابقه فعالیت بالا دارند تشکیل شود و پیگیری مناسب را از کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس برای اصلاح زیرساخت‌های قانونی فعالیتشان داشته باشند.

با این حال، تصمیم گرفتم به صورت تخصصی جزئیات این موضوع را از مسجد جامعی پیگیری کنم.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: این نامه مراجع قضائی و غیرقانونی شمردن شورایاری‌ها این دوره را در بر نمی‌گیرد و مربوط به انتخاب بعدی است زیرا این دوره از شورایاری به قوت خود باقی است. شورایاری ها در طول دو دهه گذشته با هر نگرش شهرداران و شورای شهری‌ها فعال بودند و حضور داشتند یعنی به لحاظ مدیریتی بخش نظارتی شورا را تقویت می‌کنند و حضورشان بسیار ضرورت دارد و این حضور قراردادی و تشریفاتی هم نیست همچنین این اعتراضات دستگاه قضائی دست کم در شورای سوم و چهارم و پنچم بوده و چیز جدیدی نیست و امیدواریم شورای دوره بعد بتواند قواعدی را با مجلس روشن کند تا این خلا برطرف شود.

وی افزود: باید بدانیم یکی از مهم ترین عواملی که به تداوم حیات بشر یاری رسانده ، همکاری و مشارکت میان انسان ها است. مشارکت شهروندان در اداره شهر و تصمیم گیری محلی همواره به عنوان یکی از شیوه های انسجام اجتماعی مطرح شده است. عالی ترین نهاد برای تجلی مشارکت مردم در شهرها، شوراها و انجمن های شهر است که باید توسط مراجع قضائی و دستگاه‌های اجرایی هم جدی گرفته شوند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم ساکنان خیابان بهشت در دوره ششم برای احیای نقش این شورایاران چه راهی را پیش می‌گیرند و آیا قرار است مهر تایید بر  اظهارات مراجع قضائی بزنند یا با اجرای تمهیدات مناسب، شورایاران را به ارتقای بهتر کیفیت محلات تشویق کنند…!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا