اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

منتخب شورای ششم: تهران از خواب چهارساله بیدار می شود/شهردار جدید بی اطلاع از مسائل شهری نیست

منتخب شورای ششم تهران توضیحاتی درباره انتخاب شهردار، ضعف های شورای پنجم، رفع کمبود حمل و نقل عمومی، تزریق مدیران اتوبوسی به شهرداری در مدیریت شهری کنونی، وضعیت فروشگاه های شهروند و ریخت و پاش در مرکز ارتباطات شهرداری ارائه داد.

به گزارش شوراآنلاین، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. به زودی قرار است فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت آغاز شود و مردم تهران شاهد تغییرات مختلف در تهران باشند.

 جایگزین حناچی بزودی توسط منتخبین شورای ششم انتخاب می شود. شاخص ها و ویژگی های مختلفی برای سکاندار صندلی بهشت در نظر گرفته شده ولی به گفته منتخبین هنوز به صورت موردی فرد خاصی در نظر گرفته نشده و قرار است هر یک گزینه هایی را مطرح و در جلسات ۲۱ منتخب این موضوع مورد بحث و گفت گو قرار گیرد.

شمارش معکوس برای انتخاب شهردار جدید پایتخت آغاز شده و مراسم تحلیف شورای شهری ها هم به گفته محسن هاشمی ۱۷ مرداد انجام خواهد شد. منتخبین شورای ششم تهران برنامه های زیادی برای تغییر رویکرد در شهر تهران دارند که در صدر آن انتهاب شهردار جدید است.

سیداحمد علوی یکی از منتخبین شورای شهر ششم است که ۴۲ سال داشته و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری ادامه داده است از مهمترین سوابق علوی مدیرعاملی شرکت نوین عرف،‌قائم‌مقامی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران بوده است.

درباره موضوعات مختلف در تهران از جمله انتخاب شهردار جدید، اولویت و برنامه‌های نخست شورای ششم، ساخت بزرگراه‌ها و فعالیت‌های عمرانی در پایتخت، فعالیت شورایاری‌ها، شکست شورای پنجمی‌ها و حاشیه‌های ادغام برخی از معاونت‌ها و اداره کل‌ها در شهرداری همچنین انتصاب زنان و جوانان در شهرداری تهران و حاشیه‌های نامگذاری معابر و خیابان‌ها، وضعیت فروشگاه های شهروند با سیداحمد علوی، منتخب شورای ششم شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

نمی خواهیم شرمنده مردم شویم/ شهردار جدید مرد میدان و جهادی است

 انتخاب شهردار چه زمانی انجام می شود؟ آیا در جلسات غیر رسمی قبل از آغاز فعالیت شورای ششم در مورد آن صحبت می شود؟ آیا اکنون گزینه‌ای جدی مطرح است؟

ما جلسات متعددی داریم تا بتوانیم شهرداری انتخاب کنیم که شرمنده مردم نشویم، عجله‌ای برای انتخاب شهردار نداریم، نمی‌خواهیم شهردار ۶ ماهه انتخاب کنیم، فردی که انتخاب می‌شود باید روحیه جهادی داشته باشد و مرد میدان باشد.

نگاه ما به انتخاب شهردار سیاسی نیست/هنوز به تعیین مصداق نرسیدیم

نگاه ما به انتخاب شهردار سیاسی نیست، فردی که انتخاب می‌شود باید ترکیبی از تجربه و جوانی را توأمان داشته باشد. بنابر این در جلسات غیر رسمی روی ویژگی‌ها تمرکز خواهیم کرد، هنوز به تعیین مصداق نرسیدیم.

انتخاب ما سختگیرانه خواهد بود/ می خواهیم به بهترین نتیجه برسیم

 شهردار مرد انتخاب می‌کنید یا زن؟

تفاوتی میان مرد یا زن بودن نیست، همین که فردی شاخص‌های مدنظر را داشته باشد، می‌تواند شهردار باشد، انتخاب ما سختگیرانه خواهد بود چرا که مردم با رأی خود به ما اعتماد کرده‌اند و نمی خواهیم شرمنده اعتماد آنها شویم. روی شاخص‌ها و ویژگی‌های شهردار آینده در جلسات غیر رسمی پیش رو کار می‌شود تا به بهترین نتیجه برسیم.

شهرداری که انتخاب می‌شود از بدنه شهرداری است؟

سعی ما در این است که شهردار آینده آشنا به مسائل شهری باشد، قطعا اگر فردی انتخاب شود و به مسائل شهری اشراف نداشته باشد نمی‌تواند شهردار موفقی باشد و ما هم تصمیم نداریم فردی را انتخاب کنیم که کارنامه او نمره قبولی نگیرد.

 اگر شخصی از بدنه مدیریت شهری شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد، چرا که نه؟

عرض کردم که هنوز وارد مصادیق نشدیم، اگر شخصی از بدنه مدیریت شهری شاخص‌های مورد نظر را داشته باشد، چرا که نه! شهر تهران با ۹ میلیون جمعیت و پیچیدگی مسائل و تنوع خدمات مورد نیاز، شهرداری می‌خواهد که از همان روز اول، سکاندار مسلط و مطلعی در حوزه های مختلف شهری باشد و انتخاب شهرداری که تجربه مدیریت شهری ندارد، ممکن است موجب اتلاف زمان و سرمایه شود که قطعا پذیرفتنی نخواهد  بود و بنابراین شهردار جدید بی اطلاع از مسائل شهری نیست.

شهرداری و شورا را از خواب ۴ ساله بیدار می کنیم/ تزریق شور و شوق را به بدنه مدیریت شهری

بزرگترین نقطه ضعف شورای پنجم چیست؟

اگر در دوره پنجم اقدام مثبتی صورت گرفته باید از اعضای شورای شهر و تیم مدیریت شهری سابق تشکر کرد، البته در دوره پنجم اشکالاتی بود که مردم خودشان می‌دانند. آنها با رأی خود خواهان تغییر شدند و حالا وظیفه ما این است که شهرداری و شورا را از خواب ۴ ساله بیدار کنیم. امروز شما می‌بینید که نه مردم از عملکرد ۴ سال گذشته راضی هستند و نه پرسنل آن شور و شوق قبل از سال ۹۶ را دارند. زمانی که مجموعه‌ای پویایی خود را از دست می‌دهد، پرسنل آن هم دچار رخوت می‌شوند.

شورای پنجم بیشتر درگیر شعار شد

وظیفه ما این است که شهر را از خواب بیدار کنیم و شور و شوق را به بدنه مدیریت شهری تزریق کنیم.معتقدم که به طور کلی بسیاری از مصوبات دوسال اول شورای فعلی دارای ضعف بود و علت آن هم ناآشنایی دوستان به موضوعات و بعضا نگاه سیاسی و یا هیجانی بود.جای تعجب بود که یک شورای یکدست و هم عقیده چرا نتوانست در کار خود موفق باشد البته شورای پنجم بیشتر درگیر شعار شد.

 تهران در بعد فرهنگی و نرم افزاری به نسبت حوزه‌های سخت افزاری عقب ماندگی بیشتری دارد

 آیا باید در دوره آینده شاهد اجرای ابرپروژه‌ها هم باشیم؟

یکی از اشکالات رایج این است که تا واژه پروژه یا ابرپروژه به کار می رود، همه به یاد عمران و پل و بزرگراه و تونل می‌افتند. البته این‌ها خوب است، اما شهر تهران در بعد فرهنگی و نرم افزاری به نسبت حوزه‌های سخت افزاری عقب ماندگی بیشتری دارد. ما نیازمند پیشبرد امور نرم افزاری شهر و شهروندان پایتخت هستیم. در کنار آن، بالاترین اولویت سخت افزاری ساخت ۱۵۰ کیلومتر خط مترو برای تکمیل زنجیره حمل و نقل شهری است.

مشکلات با چشم برهم زدن اصلاح نمی شود/ با همراهی دولت و مجلس کمبودهای حمل و نقل عمومی را برطرف می کنیم

 کمبود اتوبوس و مترو را چگونه در تعامل با دولت و مجلس از بین خواهید برد؟

الحمدالله اکنون مجلس و دولت با شورای شهر تهران همراه هستند، این همراهی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. البته نباید از مشکلات مالی کشور به سادگی عبور کنیم، نباید توقع داشته باشیم که با روی کار آمدن دولت آینده و انتخاب شهردار جدید همه مشکلات در حوزه حمل و نقل به چشم بر هم زدنی حل شود.

قطعا ما به دنبال شهرداری هستیم که تعامل خوبی با بخش‌های مختلف حاکمیت داشته باشد و از این تعامل به نفع شهر و شهروندان استفاده شود. به دنبال توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو هستیم و ان شاءالله با همراهی دولت و مجلس این کمبودها برطرف خواهد شد.

نامگذاری معابر یک ضرورت است ولی نباید خروجی نهایی شورای شهر باشد

 نظر شما در مورد نامگذاری معابر چیست؟

نامگذاری معابر یک ضرورت است اما نکته اصلی این است که خروجی نهایی شورای شهر نباید تنها نامگذاری معابر باشد.
نامگذاری و تغییر نام معابر در شورای آینده هم ادامه خواهد داشت اما تأکید می‌کنم که اولویت اصلی شورای ششم و نتیجه کارش نامگذاری نخواهد بود. شورای ششم برنامه‌های مهمی دارد که نگاه و ثمره آنها حل مشکلات مردم خواهد بود، ما قصد داریم مشکلی از مشکلات شهر را کم کنیم و تصور نمی‌کنم امروز نامگذاری و تغییر نام معابر مشکل اصلی مردم باشد.

حضور تعداد زیادی جوان در فهرست منتخبین شورای شهر/ تزریق مدیران اتوبوسی به شهرداری

 آیا در شهرداری باید منتظر انتصاب جوانان باشیم؟

من توجه شما را به فهرست منتخبین شورای شهر جلب می‌کنم، حضور تعدادی زیادی از جوانان البته در حوزه مدیریتی منظور از جوان صرفا محدوده سنی خاص به آن معنا نیست نشان از توجه ما به جوانان دارد. من می‌خواهم صحبتم را این طور تکمیل کنم که متأسفانه یکی از دلایل خمودگی شهرداری در دوره ۴ سال گذشته این بود که اعتماد به بدنه وجود نداشت و اتوبوسی از جایی خارج از شهرداری مدیر به مجموعه تزریق می‌کردند. این مشکل باید مرتفع شود و جز با اعتماد به بدنه که بخش اعظمی از آن را جوانان تشکیل می‌دهند، نمی‌توانیم شهر را از خواب ۴ ساله بیدار کنیم.

شورایاری‌ها بازوی نظارتی اعضای شورای شهر هستند/به دنبال تقویت شورایاری‌ها هستیم

 نظر شما در مورد ادامه کار شورا یاری‌ها چیست؟

شورایاری‌ها بازوی نظارتی اعضای شورای شهر هستند. ما که نمی‌توانیم به تنهایی بر تمام نقاط شهر تهران و تمام عملکرد شهرداری نظارت مستقیم داشته باشیم، بنابراین شورایاری‌ها هستند که به شورای شهر کمک می‌کنند تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.در این دوره به دنبال تقویت شورایاری‌ها هستیم و تعامل با شهروندان را افزایش خواهیم داد.

تغییر رویکرد مدیریت شهری به نفع مردم و سبب افزایش سرمایه اجتماعی

 شهروندان به زودی منتظر چه تغییر جدی در شهر باشند؟

اولین تغییری که به چشم خواهد آمد، تغییر رویکرد مدیریت شهری به نفع مشارکت مردم و نتیجه بلندمدت آن افزایش سرمایه اجتماعی خواهد بود ان‌شاءالله.

امنیت زنان مدیون برادران نیروی انتظامی نه شهرداری/در توسعه شهر  تهرانزنان و کودکان دیده نشده اند

تهران به شهری برای همه تبدیل شده است؟

ببینید. زنان شورای شهر پنجم اعلام کردند که تهران را برای زنان امن کرده‌اند و شعارشان در این راستا محقق شده است در حالی که باید امنیت را معنا کنند، منظورشان از امنیت چیست؟ اگر منظورشان امنیتی است که برادران نیروی انتظامی ایجاد کرده، بله شهر تهران برای بانوان امن است و البته این موضوع به شهرداری ارتباط چندانی ندارد. اما من قبلا هم اعلام کرده ام که شهر تهران برای زنان و کودکان ساخته نشده و در توسعه شهر نیز زنان و کودکان دیده نشده اند.

بورس به شرکت‌های ضررده اجازه عرضه سهام نمی‌دهد/سرانجام فروشگاه های شهروند

نظر شما در خصوص عملکرد فروشگاه شهروند چیست؟ آیا این فروشگاه برای شهرداری تهران سودآور است؟

آن طور که مسئولان فعلی در گزارش‌های خود به شهروندان ذکر می‌کنند شهروند سودده است، اما ما نمی‌دانیم که این گزارش‌ها چقدر قابل اعتماد هستند. آنچه می‌دانیم این است که از مدت‌ها قبل سهام شهروند قرار بوده در بورس عرضه شود، اما هنوز این اتفاق رخ نداده چرا که بورس به شرکت‌های ضررده اجازه عرضه سهام نمی‌دهد. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا علت اصلی ضررده بودن شهروند است که در پی آن برخی املاکش نیز واگذار می شود یا خیر.

 می‌گویند که برای سیاه‌پوش کردن شهر در ایام محرم و صفر پول نیست/چطور می‌شود که مبالغی برای بازنشر اخبار شهری اختصاص می یابد؟

شهرداری می‌گوید مشکل مالی دارد اما افشای قراردادهای مرکز ارتباطات خلاف آن را نشان می دهد، نظر شما چیست؟

به عقیده من مشکل مالی وجود دارد، نه برای شهرداری تهران بلکه برای همه جا! اما نکته اصلی توزیع صحیح منابع است. وقتی می‌گویند که برای سیاه‌پوش کردن شهر در ایام محرم و صفر پول نیست، چطور می‌شود که مبالغی برای بازنشر اخبار شهری اختصاص می یابد؟
این همان توزیع منابع است، زمانی که منابع محدود هستند ما باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم. در اداره شهر که برای یک پروژه عمرانی چند صد و شاید هزار میلیارد هزینه شود، این قراردادها عدد بزرگی محسوب نمی‌شوند. البته در شورای اقتصادی فعلی و برای ما مردم مبالغ سنگین هستند. به هر صورت می‌توانستند مبالغ هزینه شده در مرکز ارتباطات را که بیشتر برای نمایش عملکرد خودشان بوده، در موضوعاتی هزینه کنند که به نفع مردم باشد.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا