شورای شهر

قالیباف لایحه بودجه ۹۵ شهرداری را تقدیم شورا کرد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین شهردار تهران صبح امروز لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران را تقدیم ریاست شورا کرد.

محمدباقر قالیباف صبح امروز در صحن علنی شورا ضمن تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۵ با بیان اینکه خوشحالیم در وقت مقرر و قانونی بودجه سال ۹۵ را تقدیم شورای شهر کردیم، گفت: بودجه سال ۹۵ در شرایطی تنظیم شد که ما در حوزه اقتصادی شرایط سختی را می‌گذرانیم.

وی با اشاره به رکود شدید در حوزه ساخت و ساز گفت: میزان صدور جواز ساخت و ساز نسبت به سال ۹۲ حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است و طبیعتا شرایط سخت اقتصادی تاثیرات خود را در بودجه شهر تهران نیز گذاشته، البته امیدواریم با شکسته شدن تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام گشایشی در حوزه‌های مالی ایجاد شود که اگر اینگونه شود و چالش‌های اقتصادی حل و فصل شود، برای بودجه سال ۹۵ متمم و اصلاحیه بودجه‌ای در نظر خواهیم گرفت.

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه انقباضی در بودجه سال ۹۵ شهرداری حاکم است، گفت: گزارش مختصری درخصوص عملکرد ۲۰ ماهه شهرداری در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که در حوزه حمل و نقل مهم‌ترین دغدغه ما مترو بوده که در طول ۲۰ ماهه گذشته ۱۷۳ کیلومتر ایجاد کرده‌ایم و توانستیم ۱۲۲ واگن به مترو اضافه کنیم.

قالیباف با اشاره به نوسازی ۳۶۰۰ تاکسی، ۲۲۰ اتوبوس دوکابین و نوسازی کامل ناوگان اتوبوس برقی گفت: در حوزه حمل و نقل به تعهدات خود به صورت صددرصد عمل کردیم.

 

وی با بیان اینکه دولت متاسفانه به تعهدات ۵۰ درصدی خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده، گفت: در هر سال دولت کمتر از ۲۰ میلیارد تومان به تعهدات خود عمل کرده و این در حالیست که براساس فهرست‌بهای سال ۹۵ برای ساخت هر کیلومتر مترو ۲۴۰ میلیارد تومان لازم است و بار اصلی این توسعه بر روی شهرداری است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه پسماند و تفکیک از مبدا زباله‌ها نیز شاهد رشد ۱۴.۵ درصدی بوده‌ایم، گفت: درخصوص تپه‌های عباس‌آباد نیز باید بگویم که پروژه‌های عمرانی این تپه‌ها در مراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم در بهار سال ۹۵ تمامی پروژه‌های عباس‌آباد تکمیل شود.

قالیباف با بیان اینکه نمایشگاه شهر آفتاب در اردیبهشت‌ماه سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شد که نمایشگاه کتاب سال آینده در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب شهرستانی هستند، گفت: شهرداری برای جابه‌جایی شرکت‌کنندگان تهرانی در نمایشگاه کتاب تمهیدات ویژه حمل و نقل در نظر گرفته است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه همراه با بودجه سال ۹۵ عملکرد ۹ ماهه شهرداری نیز تقدیم شورا شده است، گفت: در سال ۹۴ شهرداری تهران صرفه‌جویی و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار داده به گونه‌ای که امسال هرگونه خرید اقلام مصرفی و اداری را در شهرداری محدود کرده‌ایم مگر آنکه این خرید با تاییدیه رسمی از فروشگاه شهروند تهیه شود .

به گفته شهردار تهران،سال‌های قبل حدود ۴۵۰ میلیارد تومان صرف خرید اقلام مصرفی و اداری کردیم، اما امسال ۵۰ میلیارد تومان خرید داشته‌ایم و حتی برگزاری سمینارها را محدود کرده‌ایم.

قالیباف با بیان اینکه در ابتدای امسال کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب کرده که قبل از شروع پروژه‌ای در شهرداری باید اعتبارات آن تخصیص داده شود، گفت: در سال آتی هیچ پروژه جدیدی را شروع نکرده و اتمام پروژه‌های نیمه تمام در دستورکار قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار متر مربع پارک، ۱۱۰ هزار متر مربع فضای سبز، ۷۴ هزار متر مربع فضای مذهبی، ۴۵ هزار متر سرای محلات، ۸۳۵ هزار متر معابر غیربزرگراهی و ۳۶ هزار متر مربع فضای هنری در شهر تهران ایجاد شده است، گفت: بودجه سال ۹۵ سومین بودجه‌ایست که از برش برنامه دوم توسعه شهرداری استخراج شده و ما سعی کردیم که بر مدار این برنامه عمل کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه انطباق بودجه سال ۹۵ با برنامه دوم توسعه شهرداری بسیار زیاد است، گفت: راهبرد بودجه سال ۹۵ شهرداری سیاست‌های ابلاغی شورا و آیین‌نامه وزارت کشور است و سعی کردیم بودجه‌ریزی بر مبنای توجه به انضباط مالی، کاهش وابستگی به درآمد ناپایدار، تحقق اهداف ۵ ساله و استقرار نظام اجرایی باشد.

قالیباف در تشریح اولویت‌های بودجه‌ای شهرداری تهران گفت: حقوق، نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون، بازپرداخت سررسید وام‌ها و فاینانس، توجه به حوزه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو و اتمام پروژه‌های ناتمام از رویکردهای اصلی بودجه سال آتی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری در حوزه تملک – سرمایه و تملک – مالی بر حوزه حمل و نقل است، گفت: بودجه سال ۹۵ ، ۴۰ درصد غیرنقد و ۶۰ درصد نقدی است و شاهد رشد ۸.۳ درصدی بودجه در سال ۹۵ بوده‌ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه متوسط رشد درآمدهای پایدار در شهرداری ۳۲.۷ درصد بوده است، گفت: میزان درآمد پایدار ۳ درصد بیشتر از رشد بودجه بوده است.

 

 

احساس خطر قالیباف درباره مدیریت شهری در برنامه ششم

 

قالیباف با اشاره به متن برنامه ششم توسعه با بیان اینکه احساس خطر جدی برای مدیریت شهری دارم، گفت: اگر اتفاقاتی که در برنامه ششم نوشته شده است، رخ دهد، دیگر وجود شهرداری و شورای شهر معنا ندارد و در آینده به پیشرفت کشور خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس هفتم تصویب شد، گفت: در آن زمان مالیات بر ارزش افزوده سه درصد بوده که مقرر شد به صورت نصف بین شهرداری و دولت تقسیم شود، اما حالا مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد شده است، اما سهم شهرداری نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش نیز یافته است اما با این حال در برنامه ششم پیش‌بینی شده که همه درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت ریخته و پس از آن از طریق وزارت کشور به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که بر این اساس فلسفه وجود شورا و شهرداری بی‌معناست.

شهردار تهران با بیان اینکه نظام اداری و اجرایی شهرداری در برنامه ششم دولتی می‌شود، گفت: در این برنامه آمده است که آیین‌نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها تحت نظر وزارت کشور باشد و این در حالیست که شهرداری‌ها در حال دولتی شدن هستند که به نظر می‌رسد مسیر درستی نیست.

 

قالیباف با بیان اینکه عمدتا در بودجه ۹۵ متمرکز به حمل و نقل عمومی هستیم، گفت: افتتاح خط ۷ مترو در دستورکار قرار دارد و امیدواریم واگن‌های مورد نیاز از محل بند «ق» صرفه‌جویی از محل سوخت، واگن خریداری شود، هرچند دولت قول داده است که در دوم بهمن که رییس جمهور چین به ایران صفر می‌کند، فاینانس خرید ۱۱۰۰ واگن حل شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نوسازی شهرداری می‌تواند سود وام وام‌های نوسازی را بدهد، گفت: حضرت آقا در اسفندماه گذشته در حوزه محیط زیست تدابیر ویژه‌ای داشته‌اند اما سال گذشته چون بودجه ۹۴ بسته و مصوب شده بود، نتوانستیم به طور ویژه به محیط زیست وارد شویم، اما امسال در بودجه ۹۵ اعتبارات محیط زیست چند برابر شده و مسائل مربوط به منطقه ۱۲ نیز در اولویت قرار دارد.

 

شهردار تهران با بیان اینکه بودجه ۹۵ در قالب ۳۵ تبصره تقدیم شورا می‌شود، گفت: امسال هشت پیوست مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، عملکرد ۹ ماهه شهرداری، عملکرد ۲۰ ساله، برش سال سوم، لیست اموال و فروش، لیست مشارکت و سرمایه‌گذاری و لیست دیون به همراه بودجه تقدیم شورا می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا