شورای شهر

واکاوی شورای شهر امروز در گفت‌وگو با عضو دیروز

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن بیادی عضو و نایب رئیس دوره دوم و سوم شورای شهر تهران  گفت: اگر الگو شورای دوم و سوم در نظر گرفته شود تاکنون شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم نتوانسته شاخص های دو دوره گذشته را عملی کند.

 

وی علت این عدم موفقیت شورای چهارم را مدیریت های جزیره ای خواند و افزود: متاسفانه در کشور مدیریت ها جزیره ای شده و در چنین شرایطی کارها بسیار سخت می شود.

 

 

شورای شهر پارلمان شهرداری نیست

 

 

بیادی با تاکید بر نقش و جایگاه شورا در مدیریت شهری و نقش نظارتی آن، شورا را پارلمان شهری خواند و تاکید کرد: نباید پارلمان شهری به پارلمان شهرداری تبدیل شود. وقتی پارلمان نمایندگی مردم را برعهده دارد در حقیقت نمایندگی همه اجزای شهر باید برعهده داشته باشد چون چنین شرایطی نداریم مشکلات و معضلات گریبانمان را می گیرد و نمی توانیم به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به واگذاری سازمان‌های مرتبط با خدمات شهری به مدیریت شهری تاکید کرد: در حالی که در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه بر واگذاری سازمان هایی که خدمات مرتبط با شهر ارائه می دهند به مجموعه مدیریت شهری تاکید شده اما این واگذاری انجام نشده است. بی تردید سازمان های مرتبط با شهر باید تحت نظر مدیریت شهری فعالیت کنند اما این چنین نیست چرا که همه دوست دارند مدیریت ها در اختیار خودشان باشد.

 

وی ادامه داد: مدیریت جزیره ای در کشور به یک فرهنگ و تفکر بدل شده است و افراد علاقه دارند به تنهایی تصمیم گیری و نظارت کنند. این شیوه در شهرداری و شورا هم متاسفانه وجود دارد و علاقه زیادی برای مدیریت جزیره ای وجود دارد.

 

این عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران غلط بودن شیوه انتخاب ها را از دیگر عوامل سد در برابر موفقیت شورا خواند و افزود: این شیوه انتخاب ها به شهر آسیب های جدی وارد می کند بر همین اساس است که امروز شاهد هستیم که مجلس شورای اسلامی به دنبال کاهش تعداد اعضای شورای شهر از ۳۱ نفر به ۲۱ نفر است. در حقیقت این روند و این بحث ها نیز در ادامه تفکر مدیریت جزیره ای است که همراه با شیوه غلط انتخاب ها منتج به اتخاذ چنین تصمیماتی می شود.

 

وی افزود: اگر با استفاده از تجربیات موفق دنیا در حوزه شهری بهره بگیریم و تفکری عاقلانه و منطقی پیشه راه کنیم به این نتیجه می رسیم که شهری همانند تهران نیازمند پارلمانی با حداقل ۹۰ عضو است اما به دلیل اینکه انتخاباتش غلط و هزینه بر است به دنبال برگزاری انتخاباتی کوچک است.

 

وی ادامه داد: اگر شیوه صحیح انتخابات برگزار شود اعضا از لایه های پایین تر جامعه انتخاب و به شورای شهر می رسند قطعا چنین انتخاباتی که مردمی باشد و دولت در آن نقشی نداشته باشد هم هزینه کمتری دارد و هم به عدالت نزدیکتر می شود و از چنین شورایی می توان انتظار به دست آوردن موفقیت های چشم گیر داشت. باید از مدیریت های جزیره ای عبور کنیم و به مدیریت یکپارچه دست پیدا کنیم.

 

 

برخی نمایندگان مجلس در مقابل شوراها قرار دارند

 

 

بیادی با معرفی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان معضل شورا گفت: برخی از این نمایندگان در مقابل شورا ها قرار دارند چرا که قبل از تشکیل شوراها دارای قدرت در شهرها بودند اما با حضور اعضای شوراها خود را تقریبا ضعیف احساس کردن؛ این احساس ضعف نیز ناشی از عدم مراجعه مردم به آنها پس از تشکیل شوراها است درحالی که باید از این شرایط خوشحال باشند چرا که حجم کارشان کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: نماینده مجلس شورای اسلامی یک نماینده ملی است نه نماینده منطقه ای و محلی، این نمایندگان باید به فکر کشور باشند و ملی فکر کنند و تصمیماتشان ملی باشد چون این چنین نمی کنند با دولت چالش بسیار دارند و نمی توانند به راحتی بر فعالیت دولت نظارت کنند و در تصویب بودجه نیز مشکلات بسیاری دارند؛ نمایندگان مجلس نباید منطقه ای فکر کنند.

 

وی تاکید کرد: اگر نمایندگان مجلس این موضوع را بپذیرند دیگر در مقابل شورا نخواند بود و شورا را به عنوان بازوی اجرایی خود در شهرها می پذیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا