اجتماعی و فرهنگی

ابطال مصوبه هیات وزیران درخصوص فروش پارک پردیسان

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با تاکید براینکه بیشترین شکایت‌ها در کشور از شهرداری‌ها مربوط به تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰ است که در مورد تخلفات ساختمانی گرفته می‌شود، گفت: اعتراض به تصمیمات شهرداری درباره طرح‌ها و املاکی که در طرح‌ها قرار می‌گیرندو اعتراض به آراء کمیسیون ماده ۷۷ نیز از دیگر مواردی است که شاکیان نسبت به شهرداری‌های کشور در طول سال دارند.

نادر نوروزی در نشست خبری با بیان اینکه خوشبختانه شاهد کاهش شکایت ها از شهرداری پایتخت هستیم، افزود: در شهر تهران با وجود اینکه گسترش ساخت و ساز‌ها را در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم اما خوشبختانه افزایش شکایت نداشته‌ایم و حتی به نسبت فعالیت‌هایی که شهرداری انجام می‌دهد شکایت‌ها کمتر شده اند.

وی با اشاره به اینکه در پایتخت پرونده‌های زیادی درخصوص رفع تعرض از اراضی شهری، قطع اشجار و اقدام علیه فضای سبز وجود دارد که نسبت به آن‌ها طرح دعوا کرده‌ایم، تصریح کرد: باید در عین حال تاکید کنم که در حال حاضر ۱۲هزار پرونده مربوط به رفع تعارض اراضی در دادسرای شعبه هفت وجود دارد.

نوروزی خاطرنشان کرد: سدمعبر و حفظ محیط زیست شهری نیز از دعاوی است که به طور جدی در حال پیگیری آن‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز از مهم‌ترین درخواست‌هایی هستند که ما از دادسرا داریم، ادامه داد: همچنین تابلوهایی که منظر شهری را خراب می‌کنند و اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز از دیگر موضوعاتی است که رسیدگی به آنان را از دستگاه قضا خواستاریم.

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران همچنین در واکنش به اعتراضات به ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: ساخت و ساز خارج از محدوده شهر و بالا‌تر از خط محدوده چند سالی است بخصوص در منطقه یک متوقف شده است.

نوروزی تصریح کرد: این توقف باعث متضرر شدن برخی اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی تعاونی های مسکن که دراین مکان‌ها ملکی داشته‌اند، شده است. از این رو باعث شده تا به دیوان عدالت اداری اعتراض کنند اما دیوان عدالت نیز رأی مخالف داده است زیرا طبق قانون هرگز پروانه ای برای ساخت و ساز در این مناطق صادر نخواهد شد.

وی با اشاره به طرح دعوا علیه سازمان های اجرایی گفت: شهر محل فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مختلفی است. بر همین اساس اگر سازمانی قوانین و مقررات را رعایت نکند، شهرداری پایتخت نیز طرح دعوا می کند.

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران تاکید کرد: ما سعی داریم مشکلاتمان را با تعامل با دیگر سازمان‌ها برطرف کنیم تا موضوع به دادگاه و تصمیم قضائی کشیده نشود.

وی افزود:در ساخت اتوبان‌های و بزرگراه های مختلف تملک پادگان‌های نظامی را در دستور کار داشتیم که به حمدلله توانستیم با تعامل مشکلات را حل کنیم.

نوروزی در ادامه با تاکید براینکه نگه داشتن فضای سبز طبق قانون وظیفه شهرداری است، خاطرنشان کرد: معتقدیم پارک‌ها و فضای سبز باید به شهرداری واگذار شود، همانطور که همگان می دانند مصوبه هیات وزیران درخصوص فروش پارک پردیسان در دولت قبل توسط اداره حقوقی شهرداری تهران ابطال شد.

مدیرکل حقوقی شهرداری پایتخت همچنین درخصوص دیدار اخیر شهردار تهران و سایر کلان شهرهای کشور با رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ما جلسات زیادی را با قضات دیوان عدالت اداری در طول سال برگزار می کنیم. در جلسه اخیر نیز حجت الاسلام منتظری مسائلی را در خصوص کلان شهر‌ها مطرح کردند که مهم‌ترین آن پیشگیری از طرح دعوا بود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری پایتخت اعتقاد دارد که تنها با افزایش آموزش‌های حقوقی می‌تواند در جهت پیشگیری از طرح دعوا گام بردارد، افزود: بر همین اساس طی چند سال گذشته ما آموزش‌های حقوقی شهروندان را در فرهنگسرا‌ها برگزار کردیم تا شهروندان با مقررات ساخت و ساز، اشتغال و غیره آشنایی بیشتری پیدا کنند و پرونده‌های قضایی هم کاهش یابد.

نوروزی در پایان درباره تخریب طبقات غیرمجاز پاساژ علاءالدین نیز گفت: این پاساژ نمونه‌ای از تخلف ساختمانی است که به کمیسیون ماده ۱۰۰ رفت و در دیوان عدالت اداری طرح دعوا شد اما طرح دعوای مالک آن رد شده و رأی به تخریب طبقه اضافی داده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا