اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

نحوه رسیدگی به شکایات مزاحمت‌های زنان در تاکسی‌ها/ “محکومیت‌های قضایی” و “اخراج” در انتظار رانندگان مزاحم/ تعلیق فعالیت راننده تپسی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران گفت: بر اساس اطلاعات میدانی که به دستمان رسیده، برخی تاکسیران‌ها در دریافت وام ۶ میلیونی دچار سردرگمی هستند، چرا که به برخی وام پرداخت شده و به برخی پرداخت نشده است و عده‌‌ای هم در ثبت‌نام مشکل داشتند.

«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت پرداخت کمک‌‌های معیشتی به رانندگان تاکسی پس از شیوع کرونا گفت: تاکنون شهرداری تهران چند سری تسهیلات کرونایی را برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته و در این راستا تسهیلات دو میلیونی تاکنون به بیش از ۴ هزار نفر تعلق گرفته است.

سردرگمی تاکسیران‌ها در دریافت وام  ۶ میلیونی

او با بیان اینکه شهرداری تهران برنامه‌های حمایتی دیگری را نیز در نظر گرفته است که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود، در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ۶ میلیون تومانی دولت گفت: این تسهیلات از سوی دولت مصوب شده و متولی اجرای آن وزارت رفاه است که از طریق سامانه کارآ اقدام به ثبت نام و پرداخت تسهیلات می‌کنند، از آنجا که ما در شهرداری به این سیستم دسترسی نداریم، گزارشی از تعداد تسهیلات پرداخت شده تاکنون در اختیارمان نیست.

قنادان ادامه داد: اما بر اساس اطلاعات میدانی که به دستمان رسیده، برخی تاکسیران‌ها در این زمینه دچار سردرگمی هستند، چرا که به برخی وام پرداخت شده و به برخی پرداخت نشده است. عده‌‌ای هم در ثبت‌نام مشکل داشتند که همه این موضوعات از طریق مکاتبه به عزیزان در وزارت رفاه اعلام شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در خصوص توزیع کاورهای جداکننده بین رانندگان تاکسی گفت: توزیع کاورها همچنان ادامه دارد و تا پاییز تلاش می‌کنیم نصب کاورهای جداکننده در تاکسی‌ها به میزان قابل قبولی برسد. تاکسیرانان می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان نسبت به ثبت‌نام و دریافت این کاورها اقدام کنند.

تسهیلات معیشتی کرونایی  مراجعه به تاکسیرانی را بیشتر کرد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در واکنش به اینکه اقبال رانندگان در استفاده از این کاورها کاهش یافته است، گفت: گرمای هوا باعث شد تا استقبال کمتری انجام گیرد. برای ما استفاده از ماسک اهمیت بیشتری دارد و اثرات استفاده از ماسک را به وضوح می‌بینیم و ابتلا به کرونا در بین رانندگان خیلی کنترل شده است.

قنادان ادامه داد: میزان استفاده از ماسک در بین تاکسیران‌ها بسیار زیاد بوده و اثر کنترلی زیادی داشته است و اکنون بیش از ۹۰ درصد رانندگان از ماسک استفاده می‌کنند.

او درباره آمار ابتلا به کرونا در بین رانندگان تاکسی گفت: ما به کسانی که علائم سرماخوردگی داشته باشند نیز توصیه کر‌ده‌ایم بیشتر مراعات کنند و در محل کار حاضر نشوند، اما تعداد افرادی که با تست کرونای مثبت در مدت اخیر به تاکسیرانی مراجعه کرده‌اند چندان افزایش نداشته است.

قنادان با بیان اینکه تسهیلات معیشتی کرونایی باعث شد تا مراجعه به تاکسیرانی بیشتر شود، افزود: در ابتدا تنها نسبت به مبتلایان اقدام می‌شد، اما پرداخت بسته‌های معیشتی به خانواده رانندگان مبتلا باعث شد تا افراد بیشتری با علائم کرونا مراجعه کنند، اما افرادی که کرونا دارند، خیلی زیاد نیستند و آمار ما تغییر چشمگیری نسبت به گذشته نداشته است.

نحوه رسیدگی به شکایات مزاحمت‌های زنان در تاکسی‌ها

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص ایجاد مزاحمت برای یکی از مسافران توسط راننده خودروی تپسی و شکایت از راننده گفت: شرکت تپسی اعلام کرده فعالیت راننده را در سامانه خود معلق کرده و در حال رسیدگی به موضوع است. البته اینطور مسایل بسیار حساس است و باید به طور دقیق به آن رسیدگی شود. ما هم منتظر بررسی کامل و اعلام نتیجه هستیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در خصوص نحوه رسیدگی به شکایات احتمالی مشابه در مورد تاکسی‌ها گفت: در نظام تاکسیرانی رسمی دستورالعمل بسیار سختگیرانه‌ای برای رسیدگی به اینگونه موارد در هیات‌های انضباطی داریم که علاوه بر محکومیت‌های قضایی، در صورت اثبات تخلف، منجر به اخراج متخلف از تاکسیرانی و لغو پروانه فعالیت او می‌شود. این قبیل موارد در آیین‌‌نامه تخلفات تاکسیرانی در گروه تخلفات نوع یک (تخلفات پراهمیت) است و بدون هیچ اغماضی کسی که مرتکب چنین تخلفی شود، از ناوگان تاکسیرانی اخراج می‌شود و پروانه تاکسیرانی فرد باطل و دیگر اجازه ورود به ناوگان تاکسیرانی را نخواهد داشت.

قنادان با تاکید بر اینکه با توجه به کنترل زیاد سابقه تاکسیرانان و سنگین بودن تبعات، رخداد این قبیل تخلفات در تاکسیرانی بسیار نادر است، گفت: بروز موارد مشابه در تاریخ تاکسیرانی بسیار نادر بوده و در همین موارد نادر هم اغلب این افراد متخلف اساسا شرایط تاکسیرانی را نداشته و به صورت غیرقانونی و وکالتی تاکسی را خریداری کرده بودند. در این مورد نیز اقدامات پیشگیرانه از طریق دادستانی انجام داده‌ایم تا هیچگونه اجازه‌ای برای نقل و انتقال غیراستاندارد وجود نداشته باشد و اکنون مواردی از این دست نداریم.

قنادان در پاسخ به این سوال که اگر از سوی یک مسافر نسبت به دیگر مسافران مزاحمتی رخ دهد، تاکسیرانی چه اقدامی پیش‌بینی کرده است؟ گفت: در هر دو حالت جنبه جرم این مساله مطرح است. این نوع تخلفات جرم است و در دادگاه‌‌های صالحه و نظام قضایی به آن رسیدگی می‌شود. اگر تخلف از سمت تاکسیران باشد ما در تاکسیرانی جدای از جنبه جرم انگاری قضایی، در صورت اثبات تخلف مجوز تاکسیران را ابطال می‌کنیم و او دیگر نمی‌تواند در مجموعه ما فعالیت کند.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا