اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

علت غیبت شهردار تهران در جلسات هیأت دولت چیست؟

شهردار تهران درباره علت غیبتش در جلسات هیأت دولت توضیح داد.

به گزارش شوراآنلاین، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز در گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه چاپ اول در شبکه خبر با اشاره به غیبت خود در جلسات هیأت دولت اظهار کرد: بر اساس قانون و آیین نامه‌های دولت، اعضای دولت یک سنتی داشتند که شهردار تهران را به جلسه هیأت دولت دعوت می‌کردند، مدتی است که دعوت نامه‌ای ارسال نمی‌شود، به طور طبیعی ما هم شرکت نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه تعامل دولت و شهرداری به سود مردم است، افزود: اختلاف از این جنس بین شهرداری و‌ نهاد‌های دیگر زیاد است.

شهردار تهران تصریح کرد: بسیاری از وزارتخانه‌های بزرگی که ما در شهر تهران داریم رأی ماده ۱۰۰ دارند، اگر شهرداری بخواهد اقدامی کند، ممکن نیست و اختلافات این چنینی وجود دارد.

حناچی با بیان اینکه تمام طرح‌های شروع شده در دوره‌های قبل، تقریبا به اتمام رسیده‌اند، گفت: دیروز هم یک منطقه بن بست تهران را از بن بست خارج کردیم، به مشکلات تهران بیشتر دامن نزدیم؛ طرح‌های عمرانی را به سه مرحله تقسیم و اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه حمل و نقل عمومی بزرگترین کار ما در این دوره به شمار می‌آید، گفت: یک طرح جامع حمل و نقل ۲۰ ساله در شهر تهران اجرا می‌شود، خط ۶ و ۷ مترو در این دوره انجام شده است و خط ۱۰ نیز به زودی کلنگ آن زده می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از اقدامات ما به چشم نمی‌آیند، به طور مثال شبکه جمع آوری آب‌های سطحی تهران از جمله آن‌ها است، گفت: همچنین بخشی از اقدامات نرم افزاری هم به چشم نمی‌آیند، ما اگر پروژه عمده‌ای را شروع نکردیم، مشکل عمده‌ای را هم در این دوره از شهرداری ایجاد نکردیم.

حناچی با تأکید بر اینکه شهر را روی ریل انضباط شهری قرار دادیم، گفت: به تراکم فروشی دامن نزدیم و متعاقب آن تلاش کردیم ۲ لایحه به ابلاغ برسند؛ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که دعوای اصلی آن بر سر مسأله برداشت از مالیات محلی به نفع شهرداری‌ها بود. دومین لایحه منابع مالی پایدار بود و امیدوارم در این مجلس این لایحه به تصویب برسد.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه و اتصال خط شش و هفت مترو در این دوره انجام خواهد شد و تا آخر سال می‌توانیم شهرری را به سولقان وصل کنیم گفت: تا پایان امسال ۱۲ ایستگاه مترو به بهره‌برداری می‌رسد.

حناچی با اشاره به اوراق مشارکتی که برای توسعه مترو به شهرداری تهران داده شد، گفت: دولت در شرایطی نبود که از محل بودجه عمرانی به ما کمک کند، اما از طریق اوراق مشارکت کمک‌های خوبی به شهرداری تهران صورت گرفت.

وی تصریح کرد: انتشار اوراق مشارکت به معنای آن است که ساخت مترو سرعت می‌گیرد و اتوبوس نو در تهران خواهیم داشت.

شهرداری تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده است، گفت: امسال قرارداد خوبی با ایران خودرو دیزل منعقد کردیم و ۱۲۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی‌بوس را به چرخه حمل و نقل اضافه خواهیم کرد.

حناچی با بیان اینکه جسارت اگر به معنای زیرپا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم، تأکید کرد: تلاش می‌کنیم در چارچوب قانون کار کنیم و قطعا اگر از قانون عدول کنیم، شاید در کوتاه مدت مشکلات حل شوند، اما قطعا بعدا با مشکل روبرو می‌شویم.

وی در خصوص علت حل نشدن آلودگی هوا در پایتخت افزود: در شهریور سال ۱۳۹۸ یک نظرسنجی از مردم تهران انجام شد و آن‌ها حل آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان دو مطالبه خود مطرح کردند، هر چند که این دو مسأله مشکل همه کلانشهر‌ها است.

حناچی با بیان اینکه از دو دهه قبل طرحی به نام کاهش و کنترل آلودگی هوا در تهران اجرایی شد، گفت: این طرح بسیار گسترده بود که موضوعاتی همچون معاینه فنی، اصلاح سوخت، اصلاح خودرو و … را در بر می‌گرفت و اگر به نمودار دو دهه نگاه کنید، می‌بینید که روند آلایندگی کاهشی بوده است.

شهردار تهران تصریح کرد: با گذر زمان و افزایش جمعیت، آلاینده‌ها افزایش پیدا کرد و به گونه‌ای شد که سالانه ۷۰۰ هزار خودرو در کشور شماره‌گذاری شدند.

حناچی ادامه داد: ۴۰ درصد خودرو‌های آلاینده مربوط به تهران است که البته همه آن‌ها خودرو‌های نو و پاک نیستند و در درازمدت نیز بر حجم آلایندگی‌شان اضافه می‌شود.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم منابع اصلی آلایندگی در تهران را کنترل کنیم، گفت: خودرو‌ها می‌توانند با معاینه فنی دائمی، آلایندگی خود را کنترل کنند، هرچند که امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی را وارد ناوگان کنیم.

حناچی با اشاره به اینکه با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی را تحت عنوان حمل و نقل پیشرفته با محوریت سوخت الکتریکی پیش می‌بریم، گفت: در چند روز گذشته از قطعات قطار ملی رونمایی کردیم که سعی می‌شود تا پایان سال یک رام قطار ملی در کشور تولید شود که در حال حاضر این قطار پیشرفت ۴۷ درصدی دارد.

وی در ادامه به موضوع ساختمان‌های ناایمن پایتخت پرداخت و گفت: آتش‌نشانی طرحی به نام ۹۹۹ دارد که در آن آسیب‌پذیری ساختمان‌های موجود را بررسی کردیم و ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه که در معرض خطر قرار دارند، شناسایی شدند.

شهردار تهران با اشاره به نقطه مشترک ساختمان سینا مهر و پلاسکو گفت: در هر دو ساختمان استفاده نادرست از ساختمان مشکل مشترک بود، به گونه‌ای که پلاسکو یک ساختمان اداری بود که به مرور زمان به محل تولید و انبار لباس تبدیل شده بود و ساختمان سینا مهر نیز مسکونی بود که با اتکاء به خلأ‌های قانونی به کلینیک درمانی تبدیل شده بود.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه و آتش‌نشانی چهار مرتبه اخطار داده بودند، گفت: اتفاقی که در ساختمان سینا رخ داد، علاوه بر استفاده نابه‌جا از ساختمان، دپوی کپسول‌های اکسیژن بود که بهتر است از مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی دعوت کنید تا به صورت جزئی اقدامات شهرداری در شناسایی و برخورد با ساختمان‌های ناایمن را گزارش دهد، اما دقت داشته باشید که شهرداری تنها می‌تواند اخطار دهد و اجازه پلمب ندارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن