اجتماعی و فرهنگی

تهدید آبهای ناشناخته را جدی بگیریم

/به قلم جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران/

به روزهای گرم سال وارد شده‌ایم؛ طولانی بودن این روزها و گرمای طاقت‌فرسای هوا هموطنان را به فکر چگونگی گذراندن این ایام وامیدارد، قطعاً تمام هموطنان شرایط لازم و فرصت مناسب برای یک سفر چند روزه را ندارند، از این رو به یک سفر یک روزه کوتاه مدت در حوالی شهرها قناعت می‌کنند. در این بین، حضور در دامان طبیعت و به ویژه مناطق خنک و ییلاقی یا حاشیه رودخانه‌ها و دریاچه‌ها طرفداران بیشتری دارد و هموطنان با حضور در این نقاط نفسی تازه می‌کنند.

بسیاری از آنها از فرصت به دست آمده به گمان خودشان حداکثر استفاده را می‌کنند و در رودخانه، دریاچه، آب پشت سدها یا حتی استخرهایی که برای ماهیگیری یا کشاورزی استفاده می‌شود به آب‌تنی، شنا و تفرج مشغول می‌شوند البته بعضی هموطنان، به ویژه جوانان حوصله خروج از شهر را ندارند و در نزدیکی محل زندگی خود و در کانال یا جوی آب یا دریاچه مصنوعی موجود وارد شده و به شنا می‌پردازند.

این کار به نوبه خود بسیار خطرناک است و همه ساله تعداد زیادی از هموطنان را به کام مرگ می‌کشاند به ویژه در نقاط ناشناخته که خطر را چند برابر می‌کند کما اینکه در روزهای گذشته در مدت چند ساعت دو حادثه غرق شدن در آب داشتیم که متأسفانه منجر به فوت دو نفر شد.

اگرچه تمام هموطنان خطرات ناشی از شنا کردن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها را می دانند اما جذابیت این تفریح باعث می‌شود که به این مهم اهمیت نداده و بی‌محابا تن به خطر بدهند؛ متأسفانه علیرغم هشدارهایی ارائه شده در این رابطه، باز هم شاهد هستیم که همه ساله تعدادی از هموطنان بخاطر شنا در این آبها جان خود را از دست می‌دهند؛ این تعداد فقط مخصوص غرق‌شدگان دریا نیست و گاهی اوقات غرق شدن در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، سدها و کانالهای آب را نیز شامل می‌شود.

از آنجایی که همگان دسترسی به آبهای سالم و مناسب برای شنا و تفریح ندارند در نتیجه بعضی افراد به آبهای رودخانه‌ها و حتی کانالهای آب که به عناوین مختلف از جمله انتقال آب یا کشاورزی استفاده می‌شود وارد می‌شوند، این کار همواره خطرناک است و افراد را تهدید می‌کند؛ به این آبها، “آبهای ناشناخته” می‌گویند زیرا از عمق دقیق، سلامت آب، وضعیت کف رود یا دریاچه اطلاعات دقیقی در دست نیست.

وجود حیوانات احتمالی، اشیاء تیز و برنده کف آب و پوشش گیاهی و گل و لای موجود در این آبها که به سادگی باعث گرفتار شدن افراد در عمق آب می‌شود و نبود نیروی متخصص نجات‌غریق در حاشیه این آبها نیز از دلایل دیگر ناامن بودن آنها و خطرناک بودن شنا کردن در آن است، این آبها به دلیل جاری و روان بودن، در صورت اینکه کسی در این آبها غرق شود ممکن است اجساد آنان حتی چندین کیلومتر دورتر یا چند روز بعد پیدا شود، در همین ارتباط چند توصیه مهم ارائه می‌کنیم که امید است با بکارگیری این نکات، شاهد کاهش این قیبل حوادث باشیم:

۱. اصول شنا را بیاموزید و آن را به کودکان نیز یاد دهید.

۲. از شنا کردن و ورود به آبهای ناشناخته جداً خودداری کنید.

۳. از وارد شدن به آبهایی که تابلو شنا ممنوع نصب شده خودداری کنید.

۴. اگر قصد ورود به آبهای ناشناخته را دارید، برای نخستین بار از قسمت کم‌عمق و با “پا” وارد شده و از شیرجه زدن در این آبها به دلیل عدم اطلاع از محتویات کف آب خودداری کنید.

۵. از جلیقه‌نجات استفاده کنید.

۶. اگر داروی خاص یا داروهای خواب‌آور استفاده کرده‌اید وارد آب نشوید.

۷. هرگز به صورت تنهایی و انفرادی به شنا نروید  زیرا در صورت گرفتگی عضلانی و غرق شدن کسی برای کمک به شما حضور ندارد.

۸. درمحدوده دریا، فقط در نقاطی به شنا بپردازید که جزء طرح سالم‌سازی بوده و فردی به عنوان نجات غریق حضور داشته باشد.

۹. ترجیحاً در آبهای سرد شنا نکنید، این مسئله برای افراد سالخورده و افرادی که دچار مشکلات قلبی و عروقی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۱۰. در بخشهایی از رودها یا دریاچه‌ها که دارای پوشش گیاهی و وسعت دید کمتر است وارد نشوید.

۱۱. غالباً کف بعضی دریاچه‌ها و آبهای راکد تبدیل به لجن‌زار می‌شود، از شنا کردن در این آبها بپرهیزید.

۱۲. آب پشت سدها دارای سطحی آرام است اما یک جریان همیشگی در عمق این آبها وجود دارد که از دید شناگران پنهان است که درصورت شنا در عمق یا نقاط عمیق پشت سدها به سادگی افراد را به زیر می‌کشد.

۱۳. هرگز در نقاط عمیق سدها و در نزدیکی تاج آنها شنا نکنید، در این نقاط به دلیل فعال بودن توربینهای بسیار قوی، جریان کشنده‌ای وجود دارد که ناخواسته افراد را به سمت توربینها هدایت می‌کند.

۱۴. از شنا کردن در جریان تند و شدید رودخانه‌ها خودداری کنید.

۱۵. در کنار رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اطراف سدها اطراق نکنید و اجازه شنا به کودکان و نوجوانان را در این آبها ندهید.

۱۶. معمولاً نقاط خطرناک و مرگ‌آفرین اطراف سدها و آبگیرها با تابلوهای خطر مشخص و یا حفاظ‌بندی شده است، بی‌توجهی به این علائم، خطرات جانی به همراه خواهد داشت.

۱۷. کناره‌های شنی کنار این آبها می‌تواند باعث لغزیدن افراد به داخل آب شده و بازگشت آنها در این مسیرها بسیار دشوار است.

۱۸. سواحل خاکی و گلی کنار سدها حالت باتلاقی دارند و تاکنون افراد زیادی در این باتلاقها گرفتار شده و جان باخته‌اند.

۱۹. افرادی که به هر دلیلی در محل کار خود استخر، کانال یا دریاچه‌ای دارند باید نسبت به ایمن‌سازی آن، محصور کردن و بستن راه‌های ورود افراد غریبه اقدام کنند، برای این کار بهتر است تابلوهایی در بخشهای مختلف نصب کنند یا افرادی را به عنوان نگهبان بگمارند، در غیر اینصورت در صورت بروز حادثه، آنها نیز به عنوان مالک باید پاسخگو باشند.

۲۰. از نقش مسئولان نیز نباید غافل شد، آنها با فراهم کردن امکانات تفریحی مناسب در همه نقاط و با حداقل هزینه و در دسترس همگان و همچنین نظارت بر ایمن‌سازی کانالهایی که در اختیار سازمانها است می‌توانند گام مؤری در این زمینه بردارند.

۲۱. به قوانین پرچمها، تابلوها و دستورات غریق‌نجات اهمیت دهید.

۲۲. از شوخی کردن با دیگران داخل آب جداً پرهیز کنید.

۲۳. از انداختن اشیاء تیز و برنده مثل قوطی کنسرو و بطری‌های شیشه‌ای به داخل آب خودداری کنید.

۲۴. اصول کمکهای اولیه غرق‌شدگی را بیاموزید که درصورت نیاز بتوانید به فرد غرق‌شده امدادرسانی کنید.

۲۵. در کنار آبهای ناشناخته حیواناتی یافت می‌شوند که ممکن است حتی ظاهر زیبایی داشته باشند اما غالباً خطرناک بوده و آسیب زدن آنها می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد؛ هرگز به این حیوانات دست نزنید.

بعضی بر این باور هستند که غرق شدن به صورت لحظه‌ای روی می‌دهد و کسی که در آب افتاده بلافاصله غرق خواهد شد البته این باور صحیح است و در بسیاری از موارد، افراد گرفتارشده در آب دچار خفگی می‌شوند اما نوع دیگری از غرق‌شدگی وجود دارد که به آن “غرق‌شدگی ثانویه” یا “غرق شدگی خشکی” می‌گویند، در این حالت که حتی ممکن است چند ساعت پس از خروج از آب اتفاق بیفتد، التهاب عضلات تنفسی می‌تواند باعث مسدود شدن مسیر تنفس شود که البته این مورد کمتر است اما یادتان باشد هر زمان که کسی را از آب خارج کردید حتماً او را تحویل اورژانس داده یا به مراکز درمانی انتقال دهید.

برای کمک به فرد غرق شده، خونسردی خود را حفظ کنید و بلافاصله نیروهای امدادی را در جریان بگذارید؛ دراین هنگام لباسهای خیس فرد را خارج کرده و بدن غرق شده را داخل پتو قرار داده و گرم نگه دارید، سعی نکنید با فشار آوردن به قفسه سینه فرد غرق شده، آب داخل بدن وی را خارج کنید و فقط اگر غریق، تنفس طبیعی دارد او را به پهلوی چپ بخوابانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا