شورای شهر

پیشنهاد ایجاد قانون ساخت و ساز یکپارچه در کن

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  احمد مسجد جامعی در جریان بررسی طرح ارائه برنامه عملیاتی از حفظ و صیانت از باغات کن در دویست وبیست و چهارمین جلسه شورا اظهار داشت: در واقع اهالی کن برای حفظ باغات تلاش گسترده ای دارند و این تلاش را منوط به حمایت ما می داند به این معنی که ما بپذیریم که این اراضی باغ باقی بماند. انگیزه اینکه باغاتشان حفظ شود بسیار زیاد است.

 

در مورد آب رسانی به این باغات پیشینه قبلی دارد در زمان وزارت کشوری جناب ناطق نوری خشکسالی آن سالها شرایطی را در این ناحیه به وجود آورده بود که دولت و شهرداری وقت اقدام به آبرسانی به این اراضی کرده بود.

 

در این ناحیه باغات نیازمند این هستند که ما به ویژه در آب‌رسانی به آن‌جا تقویت و حمایتشان کنیم.

 

مسجد جامعی نیز با تاکید بر این که در این طرح مبنای ما باید حمایت از مالکیت خصوصی و حفظ باغات در کنار یکدیگر باشد اظهار داشت: در برخی موضوعات که حفظ باغات جنبه عمومیت پیدا میکند آنجایی است که مالک و یا مالکین در حفظ این فضا ها با کمبود هایی مواجه می شوند که ما باید با آن‌ها همکاری کنیم زیرا حفظ باغات جنبۀ ملی دارد و همه مردم یک منطقه از نتایج ان بهره می‌برند در این گونه موارد است حفظ چنین فضاهایی جنبه ملی پیدا می کند.

 

وی افزود: ساکنین و مالکین کن دارند یک کار ملی انجام میدهند در حقیقت نگهداری از فضای پایدار سبز و باغ‌ها جنبه شخصی و منفعت شخصی ندارد. بنیادهای مختلف در این ناحیه در حال برج سازی و سود دهی هستند. حالا کسی که با تلاش باغش را حفظ می کند نیاز به حمایت ملی دارد.

 

برای مثال باغ مستوفی در ونک که در اختیار خانوادۀ آن‌هاست، شهرداری ملزم به حفظ آن شد زیرا این فضا در تلطیف هوا موثر است و برای اهالی منطقه منفعت می رساند.

 

وی در ادامه افزود: مسئله تملک که در این طرح به آن اشاره شده است در شرایط ضروری است. این در حالی است که ضرورت اولیه حفظ باغات توسط مالک است در جهت برنامه ۵ ساله شهرداری و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص است.

 

وی افزود: آن چیزی که اهالی کن را ناراحت کرده است تمایز و تفاوت در دادن مجوز‌های ساخت و ساز در منطقه است. بنابراین اگر همه در برابر قانون یکسان باشند و یک رویه در این زمینه حاکم باشد خیلی احساس رضایت در منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

مسجدجامعی در پایان ضمن تسلیت درگذشت سیدمحمود موسوی بیان داشت که ایشان از نسل دوم باستان شناسان ایران بودند و در کنار بزرگانی چون دکتر شیرازی، ساختار جدید سازمان میراث فرهنگی بعد از انقلاب را بنیان نهاده و راه اندازی نمودند و تلاشهای بسیاری در انتقال تجربیات نسل خود به نسل بعدی داشتند. وی اظهار داشت که امیدواریم نسل سوم باستان شناسان ایران نیز مانند نسل پیش از خود در پیگیری اهداف و تلاشهای خود موفق باشند و شاهد این باشیم که نام و اندیشه و تجربه نسلهای پیشین مورد استفاده شان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا