اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

مهاجرت متکدیان تبریز به پایتخت/ زباله گردهای خارجی در تهران!

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بسیاری از متکدیان تبریز به تهران مهاجرت کرده اند، گفت: مافیای تکدی گری در تهران نداریم.

به گزارش شوراآنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور اعلام کرد: «نباید بگذاریم که در خیابان‌های تهران متکدی باشد و از قدیم همیشه این موضوع را با مسؤولین مطرح کرده‌ام البته هر وقت هم به آنها این موضوع را گفته ام آنها بیان داشتند که متکدیان یک سازمان، باند و گروه هستند ولی به نظرم مقابله با این مسأله شدنی است.مسوولان تبریز این چنین ادعایی دارند من هم در تبریز هر چه رفتم ندیدم متکدی در آنجا دیده شود اگر شهری مثل تبریز چنین قدرتی دارد چرا کشور قدرت ندارد؟» درباره موضوع متکدیان در پایتخت و راهکارهای برون رفت از این آسیب اجتماعی به صورت مجازی با سیدمالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم.

دو سامانسرای خاص برای متکدیان پایتخت

شهرداری چه اقداماتی در جهت جمع آوری متکدیان انجام می دهد؟

اینکه دقیقا مشخص شود فعالیتی که فرد انجام می‌دهد مصداق تکدی‌گری است یا خیر برای ما مشکل است و صلاحیت این موضوع بر عهده مراجع قضایی گذاشته شده، ولی به طور کلی اگر در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، تماسی در این زمینه داشته باشیم و یا همکاران ما در گشت فوریت‌های اجتماعی با این مسأله مواجه شوند، فرد متکدی را به سامان‌سرا منتقل می‌کنند که در حال حاضر یک سامان‌سرا برای مردان در خاورشهر و یک سامان‌سرا در لویزان برای زنان داریم.

خروج از سامان‌سرا با حکم قاضی انجام می‌گیرد و اگر شهرداری فردی را بر اساس شواهد و قراین به عنوان متکدی به سامان‌سرا منتقل کند، تصمیم‌گیر نهایی درباره وضعیت آن با قاضی پرونده‌اش خواهد بود. لذا شهرداری متکدی را به سامانسرا منتقل ولی حکم نهایی بر عهده مرجع قضایی است. همچنین در سامان‌سراها افراد پرخطر نگهداری می‌شوند که برخی این افراد دارای بیماری‌هایی مانند هپاتیت یا ایدز اند لذا خروج از سامان‌سرا به هیچ عنوان بر اساس تصمیم خود فرد انجام نمی‌گیرد و تنها این موضوع به تصمیم قاضی بستگی دارد.

آمار متکدیان در پایتخت

تهران چه تعداد متکدی دارد؟

‌آمار دقیقی در این زمینه ندارم ولی به طور کلی در سال ۹۸، ۳۶۸ زن به عنوان متکدی به سامان‌سرای لویزان منتقل شده‌اند که میانگین سنی آنها ۳۱ تا ۴۰ سال بود همچنین ۵۶۰ مرد نیز به دلیل تکدی‌گری با میانگین سن ۶۰ تا ۶۵ سال به سامان‌سرای خاورشهر انتقال یافتند.البته شهرداری بر اساس قانون اجازه جذب و انتقال متکدیان کمتر از ۱۸ سال را به سامان‌سراها ندارد.

کرونا آمار متکدیان را کاهش داد

در ابتدای شیوع کرونا به دلیل اینکه ترددها در خیابان‌ها و معابر کاهش یافت تعداد متکدیان نیز کمتر شد ولی اخیراً دوباره آمار آنها با افزایش تردد شهروندان در خیابان‌ها بیشتر شده و علاوه بر متکدیان کودکان کار هم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

چرا تهران مانند تبریز عاری از متکدیان نمی‌شود؟

‌در تبریز اقدام خوبی که انجام گرفته این است که اگر متکدی در سطح شهر مشاهده شود توسط مردم و خیرین جذب شده و با تأمین نیازهای روزانه فرد متکدی و یا ایجاد شغل برای آن به فرد آسیب‌دیده کمک می‌کنند و اگر مهاجر باشد آن را به سمت شهر و دیارش راهی کرده‌اند.

متکدیان تبریز به تهران منتقل شده اند

در حال حاضر بر اساس شواهدی که ما به دست آورده‌ایم بسیاری از کسانی که اکنون در گرمخانه‌های پایتخت به سر می‌برند افرادی هستند که از آذربایجان و تبریز به سمت تهران آمده‌اند به نظرم به نوعی مشکلات از سوی تبریز به سمت تهران انتقال داده شده است و به صورت کامل مشکل تکدی‌گری در تبریز حل نشده و تا زمانی که مشکل بیکاری به صورت جامع حل نشود، مهاجرت و تکدی‌گری وجود خواهد داشت و اگر امکانات مناسب در تهران نیز مهیا باشد می‌توان نیاز این افراد را تأمین کرد و دستگاه‌های حمایتی هم که وارد عمل شوند آمار متکدیان کاهش می یابد.

داستان متکدیان پولدار تهران

البته برخی از متکدیان فعالیت‌شان را بر اساس نیاز مالی انجام نمی‌دهند. مدتی پیش یکی از این افراد مشخص شد نه تنها در بحث درآمد، وضعیت خوبی دارد بلکه اندوخته قابل توجهی هم داشته است لذا گاهی افراد نه به دلیل نیاز مالی بلکه بر اساس عادت یا بیماری روانشناختی روی به تکدی‌گری می‌آورند هر چند که تکدی‌گری عمده علت آن ناشی از فقر است ولی صرفا و ۱۰۰درصد دلیل آن فقر نیست.

بکارگیری کودکان برای تکدی گری مجازات حبس دارد

رویکردها در مورد کودکان متکدی چیست؟

بر اساس بند ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی اگر فردی از کودکان برای تکدی‌گری استفاده کند سه ماه تا دو سال مشمول حبس خواهد شد که مدت آن به تشخیص قاضی پرونده مرتبط است.

شهرداری در بحث کودکان کار در حال رایزنی و مشورت برای توانمندسازی خانواده آنها است البته کودکان کار فعالیت‌شان تکدی‌گری محسوب نمی‌شود و نوعی کار خیابانی است این کودکان ممکن است با گل‌فروشی، تمیز کردن شیشه اتومبیل یا اسپند دود کردن کار خیابانی انجام دهند که مبحث‌اش از تکدی‌گری جداست.

۹۰ درصدکودکان زباله‌گرد غیر ایرانی اند

در مورد کودکان زباله‌گرد بر اساس آمارهای دستگاه‌های غیردولتی و آنچه ما در سطح شهر به آن دست یافته‌ایم ۹۰ درصد این افراد غیرایرانی هستند و عمدتاً به صورت کلونی زندگی می‌کنند. از کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان به ایران آمده و بنابر این تنها ۱۰ درصد آنها ایرانی هستند.

 مافیای تکدی گری و کودکان کار  نداریم

نظرتان در مورد مافیای تکدی گری و کودکان کار چیست؟

اینکه گفته می‌شود، جریان کودکان کار و تکدی‌گری در پایتخت مافیا است را قبول ندارم ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم اگر مافیایی در کار باشد در این حوزه بسیار اندک است اکثر متکدیان و کودکان کار مهاجران غیرقانونی هستند و یا کسانی که ایرانی هستند و با خانواده‌هایشان این فعالیت را انجام می‌دهند به عبارتی چندین نفر در یک خانواده در مناطق مختلف پایتخت تقسیم می‌شوند و تکدی‌گری می‌کنند مافیا و جریان سازمان‌دهی شده که در دنیا وجود دارد در زمینه تکدی‌گری در تهران نداریم شواهدی هم وجود ندارد اگر هم باشد سهم آن بسیار کوچک است.

میانگین سن متکدیان در پایتخت چند سال است؟

‌افرادی که در خاورشهر و لویزان به دلیل تکدی‌گری منتقل شده‌اند اکثرا میانسال هستند البته این افراد هویت خود را فاش نمی‌کنند و تنها بر اساس ظواهر و اظهارت خودشان سن‌شان تشخیص داده می‌شود.

غربالگری سلامت متکدیان در سامان‌سراها

آیا متکدیان در سامان‌سراها غربالگری سلامت می‌شوند؟

در دو سامان‌سرای خاورشهر و لویزان پزشک ثابت ۲۴‌ساعته داریم که همه افرادی که به این دو مرکز منتقل می‌شوند علاوه بر پرونده مددکاری اطلاعات پزشکی آنها ثبت می‌شود و معاینات بالینی قابل احصا در پرونده‌شان درج می‌شود. اگر فردی نیز مبتلا به بیماری حادی باشد انتقال آن به مراکز درمانی صورت می‌گیرد.

آیا گشت‌های ویژه‌ای برای جمع‌آوری متکدیان اختصاص داده‌اید؟

‌خیر، گشت‌های ما بر اساس تماس‌های مردمی یا نظارت میدانی همکاران صورت می‌گیرد اگر فردی با اعتیاد یا تکدی‌گری مشکلی در سطح عمومی شهر ایجاد کرده باشد و گزارش آن به ما واصل شود فرد را به سامان‌سراها منتقل می‌کنیم ولی گشت جداگانه نداریم. بنابر این به عنوان آسیب اجتماعی این موضوع را سامان می‌دهیم.

متکدیان حرفه‌ای کمتر دچار اعتیادند

چند درصد از متکدیان دارای اعتیاد هستند؟

‌معمولاً متکدیان حرفه‌ای کمتر دچار اعتیادند البته ما تست اعتیاد از این افراد انجام نمی‌دهیم ولی اکثر این افراد که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند معتاد نیستند.

۳ شرط جمع آوری کامل متکدیان

 تهران عاری از متکدی می شود؟

‌حسینی: باید مبتنی بر واقعیت صحبت کرد. برخورد دستوری با پدیده‌های اجتماعی نمی‌توان داشت، تکدی‌گری مانند اعتیاد علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد بخش عمده‌ای از تکدی‌گری ناشی از فقر است ولی ما تلاش می‌کنیم تعداد متکدیان را کاهش و آنها را از سطح معابر جمع‌آوری کنیم البته باید توجه داشت اگر نتوانیم نیازهای معیشتی برخی را تأمین کنیم تکدی‌گری همچنان باقی می‌ماند هرچند برخی به دلیل نیاز مالی این کار را انجام نمی‌دهند و تنها به این علت که پیش از این درآمد خوبی از تکدی‌گری کسب کرده‌اند به عنوان پیشه در این حوزه فعالیت می‌کنند.جمع‌آوری کامل متکدیان مستلزم حمایت نظام‌مند، تشکیل بانک اطلاعات و ممانعت از ورود غیرقانونی مهاجرین است.

میانگین درآمد متکدیان چقدر پیش‌بینی شده است؟

‌آمار دقیقی در این زمینه نداریم این موضوع نیاز به کار پژوهشی دارد که در حوزه مسؤولیتی ما نبوده است ولی اکثرا درآمد بدی ندارند ما وظیفه جمع آوری افراد متکدی به مراکز مربوطه را داریم و پرونده این افراد را به قاضی ارجاع می‌دهیم لذا دخالت دیگری در این راستا صورت نمی‌گیرد.

آیا متکدیان پایتخت شناسنامه‌دار شده‌اند؟

شناسنامه‌دار کردن متکدیان یعنی به رسمیت شناختن فعالیت آنها و این موضوع اجرا شدن آن مفید نیست. از طرفی متکدی نیز هویتش را فاش نمی‌کند. تنها بر اساس خوداظهاری آنها در مراکز داده‌ها واکاوی می‌شوند تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌هایی را در سازمان داشته باشیم ولی مستندات دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

اسکن قرنیه چشم متکدیان از سال جاری

چرا چهره‌نگاری متکدیان انجام نمی‌گیرد؟

به سمت حرکت در این زمینه هستیم چرا که می‌توانیم با اسکن قرنیه چشم، متکدیان را که پیش از این به سامان‌سرا منتقل شده‌اند شناسایی کنیم این موضوع نیاز به دستگاه‌های خاص دارد که بودجه قابل ملاحظه‌ای می‌طلبد. البته اسکن قرنیه چشم در سامان‌سراها امسال کلید می‌خورد و علیرغم محدودیت‌های مالی تلاش درایم این موضوع را محقق کنیم وجزو برنامه‌های ما است ولی در گرمخانه‌ها این اقدام صورت نخواهد گرفت چرا که وضعیت در گرمخانه با سامان‌سرا متفاوت است و در گرمخانه افراد داوطلبانه حضور می‌یابند و ما بنا نداریم ترسی در میان این افراد ایجاد کنیم.

ظرفیت سامان‌سراهای پایتخت چقدر است؟

سامان‌سرای لویزان بیش از ۲۰۰ نفر و سامان‌سرای خاورشهر  بیش از ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد که البته با شرایط کرونا آمار افراد نگهداری شده در این مجموعه‌ها کمتر شده است.

چند درصد از متکدیان دارای معلولیت هستند؟

متأسفانه بسیاری از متکدیان خود را به معلولیت می‌زنند در صورتی که مشکلی در این زمینه ندارند ما این موضوع را در پرونده آنها لحاظ می‌کنیم و برای قاضی ارسال می‌شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا