شورای شهر

بررسی بیشتر انتخاب روز پایتخت در تقویم

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مجتبی شاکری در جریان بررسی طرح پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی برای نامگذاری ۱۴ مهر به عنوان روز تهران، روز پایتخت در دویست و هشتاد و یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: به نظر می رسد این نامگذاری قدری با عجله انجام می شود و به بررسی بیشتر نیاز دارد. از طرفی کشور ایران در طول تاریخ چند پایتخت دیگر نظیر اصفهان، قزوین، شیراز و تبریز داشته است. بنابراین تصویب شتابزده طرح تعیین روز برای این نامگذاری کار درستی نیست و بهتر است کسانی که مطالعات تاریخی دقیق تری داشته اند درباره روز مناسب اظهارنظر کنند.

 

وی با بیان اینکه معلوم نیست قرار است با نامگذاری این روز به عنوان روز پایتخت به چه چیزی افتخار کنیم، گفت: سنجش جایگاه شهر لزوما نباید بر اساس پایتخت شدن آن صورت بگیرد و رخدادها مهم دیگری هم در شهرها به وقوع پیوسته که می تواند مبنای نامگذاری قرار گیرد. به عنوان مثال در تهران ۱۲ بهمن و دهه فجر که به تغییر نظام منجر شد زمانی است که برای تهرانی ها حائز جایگاه ارزشمندی است. شاید چنین روزی برای مردم تبریز، سالروز قیام آنها باشد و در شهرهای دیگر نیز به همین ترتیب می تواند متفاوت باشد.

 

وی با بیان اینکه وظیفه انتخاب وتعیین این روز با شورای فرهنگ عمومی است و شورا تنها حق پیشنهاد دارد خواستار بررسی دقیق تر ابعاد تاریخی موضوع برای انتخاب روز مناسب شد.

 

در نهایت پس از طرح پیشنهادهای دیگر طرح نامگذاری مذکور برای پیشنهاد به شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید.

 

شاکری با بیان این که پس از رای گیری پیشنهادهای متعارضی مطرح شد بیان داشت که دقیقا مشخص نشد اعضا به چه چیز رای دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا