سیاسی

دولت حاضر به ارائه بودجه چنددوازدهم نیست

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط زنده تصویری با برنامه» تیتر امشب» شبکه خبر که به موضوع بودجه  ۹۵ اختصاص داشت، درباره سهم نفت در بودجه  ۹۵ افزود : طی سال‌های اخیر به علت اینکه مجموعه منابع از بخش نفت در بودجه‌های سنواتی؛ هم به واسطه کاهش میزان فروش آن  و هم به واسطه تغییرات در قیمت نفت  در سال جاری؛ کاهش یافته، اکنون سهم نفت به کمترین میزان  خود  در بودجه رسیده است.

وی گفت : امروز عدد ۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را از محل فروش نفت  با عدد ۴۰ دلار که  پیشنهاد دولت  بود، عینا  تصویب کردیم که براساس ارقام مذکور این میزان کمترین عدد در بین بودجه‌های سنواتی سهم  نفت را  در  منابع عمومی کشور به خود اختصاص داده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه البته ما میزان افزایش صدور نفت را برای سال آینده  دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بر اساس توافق انجام دادیم، ادامه داد: احتمال اینکه سهم نفت در بودجه افزایش یابد وجود دارد که باید  برای آن تمهیدات  لازم انجام شود.

وی گفت : بر اساس ضوابط و مقررات، دولت باید لایحه بودجه را در ۱۵ آذرماه هر سال ارائه کند که در طول دو سال گذشته این اتفاق به موقع افتاده بود و البته طبق همان زمان بندی نیز مجلس بودجه را تصویب کرده اما امسال حدود ۴۵ روز تاخیر لایحه بودجه توسط دولت بود که البته  علت آن را  موضوعات هسته‌ای و برجام  اعلام کردند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه  این موضوع را در کمیسیون تلفیق هم گفته‌ایم که تفاوت خاصی را قبل از توافق و بعد از آن  در لایحه نمی‌بینیم، افزود: اساسا شاکله  بودجه ما با سال قبل هیچ تفاوتی ندارد و  فقط تاخیر در میزان فروش نفت بوده که قبلا یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه  در روز مبنا قرار می‌گرفت اما الان به دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه رسیده‌ایم که این می‌توانست بودجه دو سقفی دیده شود.

وی گفت : از این رو تاخیر در ارائه لایحه بودجه از نظر مجلس امری منطقی نبود و این تاخیر ۴۵ روزه باعث شد که  زمان‌بندی را  از مجلس بگیرد و همانطور که صحبت شده نمی‌تواند تصویب بودجه تا پایان امسال انجام شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه همه تلاش را برای نهایی کردن لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تا پایان اسفند انجام می‌دهیم، افزود: با این وصف دولت برای پرداخت‌های سال جدید باید از مجلس مجوز داشته باشد. 

وی گفت : از نظر مجلس، قانون اساسی تصمیمات ماست و ما بر اساس ضوابط قانونی منتظر می‌مانیم  که دولت لایحه چند دوازدهم را ارائه کند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه با کمترین  تغییرات و یا به عبارتی با هیچ تغییری درآمد نفتی پیشنهادی دولت را مصوب کردیم، گفت: این همکاری از طرف مجلس نشان از اهتمام در رویکرد مشترک دارد، لذا دولت لجاجت نکند و براساس ضوابط و مقررات خود را دچار مشکل نکند، زیرا  هر یک ریالی که از ابتدای سال آینده بخواهد بدون مجوز پرداخت کند، البته به جز منابع باقی‌مانده از سال ۹۴، دخل و تصرف در اموال عمومی محسوب می‌شود.

وی در واکنش به سخنان  محمدباقر نوبخت درباره بازنشسته‌ها، اظهارداشت: صحبت‌های وی کم لطفی در حق مجلس است و ما اصلا قبول نداریم؛ بازنشستگان و همگان بدانند که تاخیر لایحه بودجه باعث شد مجلس  نتواند به موقع آن را بررسی کند.

پورابراهیمی  در خصوص برنامه ششم  توسعه نیز گفت : بر اساس ضوابط و مقررات  قاعدتا باید  پایان امسال تصویب برنامه ششم  در دستور کار می‌گرفت اما  علت تاخیر  برنامه ششم  از طرف دولت را نمی‌دانیم  زیرا این  برنامه باید در تابستان  نهایی می‌شد.

وی گفت : دولت نه تنها برنامه  ششم را به موقع ارائه نکرد بلکه چیزی هم که ارائه شده احکام  مورد نیازی بود  که  برنامه  ششم  توسط دولت نگاشته شود و  این به نظر ما نوعی بدعت  در تدوین  برنامه‌های توسعه‌ای بوده  است.

در ادامه این برنامه، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سعی می‌شود  قیمت نفت برای سال آتی نزدیک به متوسط قیمت سال گذشته دیده شود، افزود: قیمت متوسط سال ۹۴ شاید کمی بالاتر از ۴۰ دلار است اما با توجه به لغو تحریم‌ها و اجازه فروش باید کم کم به هدف  بعدی می‌رسیدیم به طوری‌که  قبل از تحریم‌ها به آسانی دو میلیون و هفتصد هزار بشکه و حتی در مقاطعی یک میلیون و ۷۰۰ و یا یک میلیون صادر می‌کردیم اما الان افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای رقمی نسبتا معقول است.

وی با بیان اینکه چنان‌چه ما می‌خواستیم به روال قبلی حرکت کنیم، الان باید حدود چهارمیلیون بشکه عرضه می‌کردیم، گفت: درباره افزایش ظرفیت دغدغه این بود که  شرکت نفت و شرکت‌های تابع آن می‌توانند به این تولید برسند که با توجه به گزارش‌های واصله دیدیم امکان  افزایش بیش از این هم وجود دارد.

تاجگردون به دولت توصیه کرد: در هفته آخر کاری مجلس، حتما لایحه بیاورد تا برای سال آینده به مشکل  بر نخورد.

یارانه‌ها به روال سابق پرداخت می‌شود 

در ادامه برنامه، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره قیمت ۴۰ دلاری  نفت، گفت : براساس اعلام سازما‌ن‌های پیش بینی کننده قیمت نفت همچون  مدلی که اوپک برای سال ۲۰۱۶ برآورد کرده است، عددی حدود ۴۰ دلار را نشان می‌دهد. 

علیرضا صالح افزود : اما اینکه بگوییم دقیقا  نفت چقدر می‌شود هیچ کس نمی‌تواند دقیق ادعا کند که قادر به پیش بینی قیمت نفت است.

وی گفت : سهمیه ما را در اوپک کشورهایی همچون عربستان گرفته‌اند و ما امروز باید ورود کرده و سهمیه خودمان را پس بگیریم. 

صالح درباره علت تاخیر ارائه لایحه بودجه نیز اضافه کرد: قبل از تعیین تکلیف شدن بحث برجام  و عملیاتی شدن آن، نمی توانستیم درباره فروش نفت تصمیم بگیریم و بلافاصله پس از آنکه موضوع انجام شد، منابع را بر روی  فروش دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه گذاشتیم. 

صالح که اصرار  داشت بحث لایحه با تلاش مجلس می‌تواند به فروردین برسد، در پاسخ به این سئوال که چرا نمی‌خواهید لایحه چند دوازدهم بدهید؟ ادامه داد: لایحه دو دوازدهم و یا چند دوازدهم به سرمایه گذاران سیگنال‌های خوبی نمی‌دهد؛ از این رو  اصراری به ارائه آن نیست.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره  وضعیت یارانه‌ها در بودجه ۹۵ هم اظهارداشت: یارانه‌ها به همان روال سابق پرداخت می‌شود که البته به این مساله، بیرون از بودجه پرداخته و عمل می‌شود.

صالح اضافه کرد: برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی تهیه شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا