نخستین مرکز آموزش مهارت های پیشگیری و مدیریت بحران تاسیس می‌شود

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین، و به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دکتر احمد صادقی با اشاره به مساعدت شهرداری منطقه۱۰در اختصاص زمین مناسب برای احداث این مرکز گفت: آشنایی و ایجاد حساسیت در شهروندان در خصوص زلزله، آشنایی با راهکارهای پیشگیرانه در کاهش اثرات سوانح و آموزش مجموعه اقدامات خودامدادی و دگر امدادی در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله، ایجاد فضای آموزشی و بهینه سازی بر مبنای سرگرمی و بازی و روش‌های نوین و جذاب و ارتقای آگاهی شهروندان برای آمادگی و استمرار فعالیت در ۷۲ ساعت اولیه پس از بحران بخشی از اهداف راه اندازی این مرکز آموزشی است.

وی افزود: در این مرکز یک بخش آموزشی پیش بینی شده که در آن بازدیدکنندگان بر اساس تمرین و بازی گروهی با تمامی اقدامات ۷۲ ساعت اولیه پس از بحران آشنا می شوند و برای آشنایی با اقدامات پیشگیرانه در برابر زلزله آموزش می بینند. پایه و اساس این آموزش ها روش های نوین و جذاب آموزشی است.

وی با اشاره به خسارات ناشی از وقوع سیل اخیر در مناطقی از کشور و تاثیر تغییرات اقلیمی در رخدادهایی از این دست و طرح برخی هشدارها نسبت به پیامدهای احتمالی پدیده ال نینو گفت: بارش کم سابقه حدود ۳۰۰ میلیمتر باران در ایلام و لرستان که بیش از بارش سالانه در شهر تهران است، نشان داد که باید همواره آماده باشیم، بنابراین باید از تدابیر ویژه ای  برای مقابله با رخداد احتمالی  در نظر بگیریم.

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران از برگزاری مانور دورمیزی با محور وقوع سیلاب به منظور بررسی میزان آمادگی شهر با حضور سازمان های عضو کارگروه های تخصصی این شورا  در آینده ای نزدیک خبر داد.

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص تغییرات ایجاد شده در ساختار ستاد مدیریت بحران شهر تهران گفت:  به زودی این تغییرات بر مبنای مدل شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در مناطق۲۲گانه نیز اعمال خواهد شد.

دکتر عظیمی شهردار و رئیس ستاد مدیریت بحران منطقه۱۰ نیز در این جلسه با ارائه گزارشی گفت: ۵۳ درصد بافت مسکونی این منطقه ، بافت فرسوده که نشان دهنده زنگ خطر در این منطقه است.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت منطقه سه برابر جمعیت متوسط شهری است که احتمالا در آینده تا ۹ برابر هم افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که  در مدیریت بحران منطقه موضوع آموزش به عنوان محور اصلی فعالیت ها در اولویت قرار دارد تا شهروندان را برای مقابله درست با شرایط بحرانی آماده کنیم، از تشکیل ۳۳گروه داوطلب واکنش اضطراری ، ۷۹ گروه مدیریت بحران اماکن عمومی  و عضویت ۱۸۶۰ نفر در این گروه ها  در منطقه خبر داد.   

شهردار منطقه۱۰  یادآور شد : منطقه ۱۰ با ۸۱۷ هکتار مساحت کوچکترین منطقه شهرداری تهران بعد از منطقه ۱۷ محسوب می شود که  از  سه ناحیه برخوردار است و  شاخص‌ترین محلات آن سلسبیل، بریانک، حسام الدین و قصرالدشت است.

وی افزود: جمعیت منطقه در حدود ۳۲۰ هزار نفر است و با تراکم ناخالص جمعیتی حدود ۴۲۰ نفر در هکتار از پر تراکم ترین مناطق شهر تهران در بین مناطق ۲۲گانه به شمار می آید که جمعیت آن چهار برابر حد استاندارد است.

 وی گفت: در حدود یکصد هزار خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند که زنان ۴۹.۱۵ درصد و مردان ۵۰.۸۷ درصد جمعیت  آن را تشکیل می دهند.

 وی یادآور شد: ۲۳.۸۶ درصد جمعیت این منطقه را جوانان۱۹-۲۴ ساله تشکیل می دهند و ۸۶.۱۲ درصد جمعیت آن باسوادند.

در ادامه این نشست دکتر عباس استاد تقی‌زاده قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به آمار ارائه شده از سوی شهردار منطقه در خصوص وضعیت بافت فرسوده ضمن اشاره به اولویت های سند جهانی کاهش مخاطرات یا همان کنفرانس سندای در خصوص درک و شناخت خطر به عنوان اولویت اول گفت: بر این مبنا با توجه به وضعیت بافت فرسوده جمعیت بسیاری در این منطقه در معرض مستقیم خطر قرار دارند که باید به این نکته توجه ویژه شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزارت کشور در خصوص انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث ناشی از سیلاب،  بر لزوم توجه به عملیاتی شدن ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲گانه و پیگیری های لازم در خصوص انجام لایروبی و آماده سازی مسیل ها تاکید کرد.

در ادمه این جلسه، حیدر کلهری معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان گزارشی از اقدامات انجام گرفته در خصوص اجرای مرحله نخست طرح مدرسه آماده ارائه داد و گفت: از اول خرداد ، مرحله نخست اجرای طرح در ۴۲۰ مدرسه آغاز شد که تاکنون ۳ تا ۴ مرحله  از ۱۴ مرحله تعیین شده در این مدارس به پایان رسیده است.

وی گفت: مهمترین بخش کار، آموزش رابطان مدارس بود که در فصل تابستان از بین ۴۲۰ مدرسه تعیین شده این برنامه در ۴۰۰ مدرسه اجرا شد.

همچنین محمد ابراهیم ملاصالحی دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه ۱۰ نیز در این نشست گزارشی از روند اجرای طرح مدرسه آماده در این منطقه ارائه داد و گفت: با هماهنگی صورت گرفته با آموزش و پرورش منطقه تمامی دستورالعمل های ابلاغی به مدیران مدارس منطقه  ابلاغ و دوره های آموزشی مدیران و مربیان مدارس انجام شده است.

وی افزود: کلاس های آموزش امداد و نجات و آشنایی با روش‌های اطفای حریق در ۲۱ مدرسه برگزار شده است.

وی از تعیین برنامه زمانی برای برگزاری کلاس های آموزشی در خصوص شناخت مخاطرات، آمادگی و نحوه مواجهه با حوادث، اطفای حریق، مروری بر کمک های اولیه، آشنایی با اصول ایمنی و آشنایی با تهیه تکمیل سند مخاطرات در مدارس منطقه خبر داد.

 در این نشست همچنین امیر رنگین کمان مدیر مشارکت های مردمی سازمان نیز گزارشی از مراحل مختلف اجرای طرح و ارزیابی های صورت گرفته  در خصوص نقاط قوت و ضعف آن را ارائه داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا