شورای شهر

تغییر نرخ پرداخت عوارض نوسازی

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  مهدی چمران در مراسم افتتاحیه اجلاس مشترک مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی استان‌ها و شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های عدیده‌ای که در سطح شوراها و شهرداری‌ها، مجلس و شورای نگهبان وجود دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات شوراها که از سوی اعضاء نیز مطرح شده است، به روز رسانی نشدن عوارض نوسازی برای شهرداری‌ها است که از سال ۹۰ تاکنون تغییری نداشته است ولی طی هفته گذشته تصویب شد که این عوارض از سال ۹۰ به ۹۳تغییر کرده و بر اساس نرخ سال ۹۳پرداخت شود.

 

وی با بیان اینکه در رسیدگی به مشکلات موجود در شوراهای اسلامی شهرها هیچ‌کس دلسوزتر از خود اعضاء به این ارگان نخواهد بود، افزود: هر چند تلاش‌های بسیاری طی سال‌های گذشته برای ضعیف‌تر و کم‌رنگ کردن شوراهای اسلامی شهرها انجام شده است ولی باید بتوانیم در مقابل این هجمه‌ها مقابله کنیم.

 

این مسئول ادامه داد: باید از دولت بخواهیم از جرایم راهنمایی رانندگی که به طور مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود، بخشی را به شهرداری‌ها اختصاص دهد تا شهرداری‌ها هم بتوانند درآمد مستقلی را برای فعالیت‌شان داشته باشند. همچنین برای استفاده شهرداری‌ها از سرمایه‌های به دست آمده از مالیات بر ارزش‌افزوده مانعی ایجاد نکنیم.

 

چمران با تاکید بر سایر مشکلات موجود در شوراهای اسلامی شهر از جمله نبود بودجه جداگانه برای شهرداری‌ها و وابستگی آن به سایر نهادها در امر بودجه، پرداخت نشدن یارانه بلیت برای اتوبوس، مترو و وسائل حمل و نقل عمومی از سوی دولت به شهرداری‌ها، پرداخت نشدن حقوق به موقع پرسنل شهرداری به دلیل همین مشکلات بودجه‌ای، گفت: استیضاح مدیران شهرداری‌ها توسط شورای اسلامی شهرها در راستای نظارت هرچه بیشتر این نهاد به شهرداری از جمله مسائل مورد پیگیری بوده است. همچنین پیگیری‌های زیادی برای حذف قانون کمیسیون ماده ۵ شورای اسلامی شهرها انجام شده است که متاسفانه تاکنون موفق به انجام آن نشده‌ایم.

 

در ادامه این جلسه، شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ نهاد نظارتی بر عملکرد شهرداری نظارت می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته شهرداری زنجان از مبلغ ۲۲ میلیارد تومان وصولی جرایم راهنمایی رانندگی موجود در شهر زنجان که از نظر قانونی باید ۶۰ درصد به شهرداری برسد فقط ۶۵۰ میلیون تومان به شهرداری پرداخت شده و اگر این منابع مالی شهرداری‌ها به خزانه دولت واریز شود وضعیت برای شهرداری‌ها بسیار نگران‌کننده خواهد بود.

 

حبیب‌الله ملایی‌یگانه ادامه داد: اخیرا بر اساس یک بخشنامه کشوری از شهرداری‌ها خواسته شده است تا شهرهایی که جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند حداکثر می‌توانند چهار نماینده در تشکیلات خود داشته باشند که بر این اساس ما باید دو معاونت فرهنگی و ترافیکی استان را حذف کنیم و از آنجایی که شهرداری‌ها امروزه از نهاد خدماتی تبدیل به نهادهای فرهنگی اجتماعی شده‌اند، حذف این دو مدیر صدمات جبران‌ناپذیری را به شهرداری‌ها وارد خواهد کرد.

 

رئیس شورای اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: در پروسه تحویل یک لایجه به مجلس از جانب شوراها پنل‌های تخصصی متشکل از اعضای شوراهای اسلامی شهرها تشکیل شده و مشکلات و درخواست‌ها به صورت تخصصی به صورت بیانیه نوشته و تحویل داده می‌شود و یک روند انتقال تجربه بین اعضای شورای اسلامی شهرها به وجود آمده و تبدیل به لایحه می‌شود.

 

سعید خدادادی‌خمسه افزود: برای حل مشکل عدم تخصیص یارانه دولتی به اتوبوس‌ها و وسائل حمل و نقل عمومی در کشور از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور خواسته می‌شود تا با تصویب قانونی مبنی بر برداشته شدن ممانعت گمرگی برای واردات اتوبوس‌های کار کرده از سایر کشورها که مبلغی بسیار پایین‌تر از تولید آن در داخل کشور خواهد داشت، انجام دهند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز گفت: رویکردهایی که دنبال می‌کنیم این است که شورا منظم و پاسخ‌گو بوده و در همین راستا تشکیل منظم جلسات به صورت هفتگی در این شورا صورت گرفته است که از سال گذشته تاکنون روزی نبوده که جلسات شورای شهر چه به صورت رسمی و چه غیررسمی برگزار نشود.

 

سعید امیدی با بیان اینکه تلاش اصلی در شورای اسلامی شهر زنجان بر این بوده است که فضای علمی و تخصصی در کمیسیون‌ها حاکم باشد. همچنین در همین راستا بودجه‌بندی سالیانه برای استان حاصل شده که یک کار پژوهشی و علمی بوده است، تصریح کرد: امسال ابلاغ به موقع بودجه شهرداری زنجان یکی از نقاط عطف این شورا بوده است. همین‌طور برای بودجه شهرداری استان از سال ۹۲ تاکنون با همت شورای شهر علاوه بر بودجه نقدی، بودجه غیرنقدی و سرمایه‌گذاری نیز برای استان تعریف می‌شود.

 

وی ادامه داد: بودجه نقدی برای شهر زنجان ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۳۷ میلیارد تومان بودجه سازمان‌های تابع شهرداری و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز سهم بودجه غیرنقدی و سرمایه‌گذاری شهرداری زنجان است و از جمله دیگر رویکردهایی که این شورا دنبال می‌کند این است که بتواند با همه نهادها و دستگاه‌ها تعاملات و هم‌افزایی‌های موثر داشته باشد.

 

امیدی تصریح کرد: کار با سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد از دیگر رویکردهایی است که شورای اسلامی شهر دنبال می‌کند و این تشکل‌های مردم‌نهاد یکی از بهترین راه‌هایی است که این شورا می‌تواند ارتباط خوبی را با مردم داشته باشد، بازدیدهای میدانی و حضور در مناطق و نقاط مختلف شهر و ایجاد یک زمینه ارتباط نزدیک با مردم از دیگر رویکردهای شورا است.

 

این مسئول یادآور شد: تلاش شورای چهارم بر این است که به قانون مقید باشد و با انجام وظایف در موعد مقرر، حسابرسی‌های دقیق شهرداری، داشتن یک نگاه جامع به مدیریت شهری، حمایت از برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، گردشگری و زیست‌محیطی، تصویب اسناد بالادستی از جمله چشم‌انداز شهر زنجان، انجام برنامه‌های منطبق با این چشم‌انداز به صورت برش‌های پنج‌ساله و طراحی بودجه‌ها بر این مبنا، مصوب اجرای طرح جامع ترافیک در شهر زنجان از سایر رویکردهای این شورا است.

 

وی خاطرنشان کرد: برای امسال که سال ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام است، ۱۰ پروژه شاخص از سوی متخصصان برای ساماندهی تعریف شده است و باور داریم این پروژه‌ها چهره شهر را به صورت چشم‌گیری تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا