اجتماعی و فرهنگی

استقبال مخاطب از فیلم مستند خرابات

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین «خرابات»  عنوان فیلم مستندی پژوهشی محور است که به واکاوی ریشه های تصوف در ایران می پردازد. سیر تحول ودگرگونی سلسله ها از دیگر بخش های این مستند است.سلسله  های فعال صوفیه همچون :خاکساریه،قادریه، نعمت اللهی، چشتیه نقشبندیه و…  در این مستند معرفی می شوند. این فیلم شب گذشته  در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان به نمایش درآمد. نویسندگی ،کارگردانی و پژوهش خرابات را  آرش اسحاقی و تهیه کنندگی آن را طلا آزاد روش بر عهده داشت.

نکته جالب در نمایش این فیلم ، حضور گسترده و بی شمار علاقمندانی بود که ایستاده فیلم خرابات را که موضوعی متفاوت داشت  می دیدند. بسیاری از مدیران سینمایی و صاحب نظران سینمایی همواره معتقدند که فیلمهای مستند به دلیل شیوه روایت و نبود درام و نیز چهره های محبوب برای مخاطب عام نمی تواند جذاب باشد. و بر همین اساس حاضر به سرمایه گذاری در حوزه مستند نیستند. به همین دلیل آنها را در شرایطی متفاوت و سانس های ویژه به نمایش در می آورند تا مخاطبان خاص برای تماشای آن در سالن های محدود سینما حضور یابند.اما فیلم مستند خرابات ثابت کرد که  مخاطب عام هم قابلیت  درک و پذیرش مفاهیم فیلم مستند را دارد. مشروط به آنکه موضوع برایش جذاب باشد و سخنانی که گفته می شود پایه علمی داشته باشد. مخاطب عام تفاوت میان مستند های سطحی و  فیلم مستندی که خلاقیت و پشتوانه تحقیق درست دارد  به تمامی درک کرده و آن را تمیز می دهد و فیلم مستند بی کیفیت را از اثری فاخر تشخیص می دهد. خرابات اثری پژوهش محور و بسیار قابل تامل است.
در نقد و بررسی این فیلم ، طلا آزاد روش تهیه کننده فیلم از سختی های تولید این اثر گفت و عنوان داشت:« سفر به ده استان و خارج از کشور برای تولید این فیلم با هزینه ی شخصی کار بسیار دشواری بود. با وجود خطوط قرمزها ، راضی کردن بزرگان سلسله را  برای فیلم برداری  ازدیگر  مشکلات برشمرد.»
 
آرش اسحاقی کارگردان خرابات در پاسخ پدرام اکبری مجری این جلسه از روند ساخت و پژوهش گفت و متذکر شد :  تصوف مقوله ی بسیار گسترده ای است و در یک فیلم یک ساعته نمی گنجد و بنده دوست داشتم ی اثر جامع برای شناخت ابتدایی  مخاطبان ساخته شود تا دغدغه مندان این عرصه ، ادامه دهنده این راه باشند و در باره ی هر کدام از مبانی تصوف و یا هر سلسله ای فیلم جداگانه بسازند.
امیر کاووس بالا زاده ، منتقد فیلم با بیان اینکه فیلم خرابات داستانهای پراکنده دارد و ای کاش کارگردان به یک  موضوع  می پرداخت تا مخاطب بهترارتباط برقرار می کرد. به ذکر خاطره ای در این زمینه پرداخت و حکایتی از تجربه  شخصی  و  حالت معنوی اش در میان فرقه های صوفی پرداخت.داستانی که اگرچه با موضوع فیلم خرابات مرتبط نبود اما به عنوان تجربه ای شخصی در این زمینه بیان شد.
 
در ادامه آرش اسحاقی در  جایگاه پاسخ به نقطه نظرات و نقد های ایشان قرار گرفت و در دفاع از فیلم  و نگاه منصفانه اش از فرقه های مختلف تصوف گفت:« ای اثر به هیچ وجه پراکنده نیست و نخستین اثر سینمایی پژوهش   محور است که منسجم و روشمند تصوف را معرفی می کند همین که مخاطبان این اثر پس از دیدن این اثر واکنش مثبت دارند می توان دلگرم بود وی در ادامه گفت من تا جایی که توانستم از داوری شخصی پرهیز کردم و در ساخت این فیلم  احساسات شخصی را راه ندادم.»
 
 همچنین در خاتمه پدرام اکبری ، این فیلم را اثری ارزشمند دانست و آن را همانند کتابی تشبیه کرد که  صدها کتاب را در خود نهادینه کرده است. قابل ذکر است که بیشتر تماشاگران از اطلاع دهی این فیلم اظهار رضایت کردند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا