شورای شهر

هشدار حافظی در خصوص تولید محصولات کشاورزی آلوده

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین رحمت اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش توسط وزیر جهاد کشاوزی، با اشاره به گزارش پایش مواد غذایی در تابستان ۱۳۹۳ در یکی از آزمایشگاه های صاحب صلاحیت، اظهار کرد: طبق این گزارش سموم و آلاینده های سه گانه در سبزیجات و میوه جات مشاهده می شود. در این مطالعه هزار و ۱۲۰ نمونه برای پایش انتخاب شد که از این تعداد ۵۴۰ نمونه برای سموم و ۵۸۰ نمونه برای آلاینده های سه گانه (نیترات، کادمیم وسرب) بودند. خروجی این پایش نشان داد که ۴۳.۲ درصد از انواع سبزیجات دارای آلودگی بالاتر از حد مجاز با سموم هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این گزارش ۶۱.۷ درصد خیارهای گل خانه ای، ۳۸.۳ درصد خیار غیر گلخانه ای ، ۳۳ درصد پیاز ، ۲۲  درصد هندوانه، ۱۵ درصد گوجه فرنگی و ۱۳.۳ درصد خربزه دارای آلودگی بالاتر از حد مجاز است. در مجموع حدود ۲۴  درصد نمونه ها آلوده و ۷۶ درصد محصولات پایش شده مجاز و فاقد آلودگی هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وزارت کشاورزی وارد کننده و توزیع کننده انواع سموم کشاورزی است، تاکید کرد: بر اساس اطلاعات موجود، از سال ۸۵ مناقصه برای واردات ارزانترین سموم با کیفیت پایین برگزار می شود همچنین ۸۵ درصد سموم موجود در کشور از چین و ۱۵ درصد آن از کشور هند است. متاسفانه کیفیت این سموم پایین است و انتظار داریم که وزارت کشاورزی کیفیت را فدای قیمت نکند و نظارت خود را در این بخش بیشتر کند.

وی با اشاره به اینکه نظارت کافی برای میزان مصرف سموم توسط کشاوران کافی وجود ندارد، ادامه داد: باید ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار سموم مصرف شود اما شاهد هستیم که در هر هکتار تا هزار و  500 کیلوگرم سموم مصرف می شود از این رو انتظار داریم مدیریت در این بخش اعمال شود.

حافظی با بیان اینکه استفاده از سم "د.د.ت" سالهاست که منسوخ شده است، گفت: هم اکنون گاهی در برخی محصولات مانند تخم مرغ آلودگی هایی از سم "د.د.ت" وجود دارد انباری متعلق به یک شرکت در قزوین شناسایی شده است که در آن ۵ هزار تن سم "د.د.ت" انبار شده است این مساله باید پیگیری شود که کاربری این سم چیست و چگونه از سم "د.د.ت" استفاده می شود.

وی درباره آلودگی محصولات کشاورزی به کودهای شیمیایی نیز اعلام کرد: متاسفانه کودهای شیمیایی، استانداد لازم را ندارد. انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی از سازمان استاندارد، استانداردسازی کودهای شیمیایی را مطالبه کند .

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه باید برای مصرف کودهای شیمیایی نیاز سنجی خاک انجام شود که متاسفانه انجام نمی شود، افزود: متاسفانه کشاورزان به روش سنتی و بیش از حد مجاز کودها را  استفاده می کنند.

وی درباره خوراک طیور نیز اظهار کرد: اکسید روی به عنوان یکی از مکمل های غذایی برای خوراک طیور است که به دلیل بالا بودن نسبی قیمت آن از ماده ای به نام "سرباره" که از ضایعات شمش اکسید روی است، استفاده می شود. میزان سرب " سرباره" 500 تا ۶۰۰ ppm است از این رو شاهد هستیم که بعضا مرغ های توزیع شده دارای سرب بالایی هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهر شورای شهر تهران، از حذف شدن فرایند آنالیز و نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر تولیدات کودهای شیمیایی در چهار سال گذشته انتقاد کرد و گفت: در این فرایند میزان پتاسیم، روی، کادمیم و سرب کودهای شیمیایی کنترل می شد که در حال حاضر این اقدام انجام نمی شود. انتظار داریم نظارت بیشتری از سوی وزارت کشاوزی صورت گیرد.

حافظی همچنین اعلام کرد: ۲۵ درصد از مزارع جنوب شهر تهران توسط فاضلاب آبیاری می شود و نیاز به مداخلات وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

حافظی همچنین پیشنهاد کرد: نظام بارکدگذاری محصولات کشاورزی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پیگیری و محقق شود تا در پایان سال ۹۵ مشخص شود که محصول آلوده متعلق به کدام استان و مرزعه است تا پس از مداخلات لازم نسبت به ارتقا و سلامت این محصولات اقدام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا