شورای شهرصفحه اصلی

نایب رئیس شورای شهر تهران:ساختار شوراها معیوب است/ تغییر سه شهردار از اراده شورا خارج بود

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که مردم چون نمی‌خواستند دوباره شاهد تکرار موضوعاتی مثل املاک نجومی یا برخی قراردادها در مدیریت شهری باشند به فهرست امید در انتخابات شورای اسلامی پایتخت رای دادند.

به گزارش شوراآنلاین، ۲ سال از روی کار آمدن مدیریت شهری پایتخت در دوره پنجم با عنوان فهرست امید می‌گذرد و در حالی وارد سومین سال فعالیت خود می‌شود که کارنامه این مدیریت به‌زعم اعضای شورا قابل دفاع و نمره قبولی را گرفته است.

انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ برگزار شد و تیم ۲۱ نفره امید که با سرلیستی محسن هاشمی وارد کارزار انتخابات شده بود توانست با رای قابل توجهی سکان مدیریت شهری پایتخت را برای چهار سال به دست گیرد.

حضور میلیونی شهروندان ساکن پایتخت در این انتخابات موجب شد انتظارات از شورا نیز به حد قابل توجهی افزایش یابد اما سوال اصلی پس از گذشت نیمی از عمر این دوره شورای شهر این است که این نهاد تا چه میزان توانسته انتظارات شهروندان را برآورده کند؟

وی عضو هیات رییسه حزب اعتماد ملی، استاد دانشگاه، حقوقدان، وکیل و سیاستمدار است که سابقه نمایندگی مردم ممسنی استان فارس در مجلس ششم و عضویت در هیات رییسه این مجلس را نیز در کارنامه دارد.

امینی در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران توانست با کسب یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۶۸ رأی به شورا راه یابد که در ادامه، متن گفت و گوی وی می‌آید:

ساختار شوراها معیوب است

بیش از ۲ سال از عمر مدیریت شهری جدید می‌گذرد، عملکرد شورا را در این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید؟عملکرد ۲ سال گذشته شورا در ۲ بخش قابل بررسی است، یک بخش آن به تلاش اعضا بر می‌گردد که در این حوزه تمامی ۲۱ عضو تلاشگر بوده‌اند و بخش دیگر به ساختار معیوب شورا مربوط می‌شود که در این بخش مشکلات جدی وجود دارد. شورا یک نهاد نوپا در جمهوری اسلامی است و از نظر جایگاه حقوقی چالش‌های جدی دارد و در واقع ساز و کار و اختیارات لازم را برای انجام وظایف ندارد با این تفاسیر، شورای پنجم شهر تهران در ۲ سال گذشته کارنامه قابل قبول و دفاعی داشته است.

کمبود اختیارات شوراها را بیشتر توضیح دهید.
شوراها حدود ۲۰ سال پس از پیروزی انقلاب تشکیل و اختیارات شورا پیش از تشکیل آن بین دیگر نهادها تقسیم شد و تا به امروز شورا نتوانسته این اختیارات را از این نهادهای قدرتمند نظیر دولت و مجلس پس بگیرد؛ البته دلیل این امر، بخشی‌نگری در روحیه مدیران و مسئولان است. باید به موضوع مدیریت محلی و شهری نگاه ویژه داشت؛ به عنوان نمونه استانبول یکی از کلانشهرهای ترکیه با ۱۸ میلیون جمعیت است و مدیریت شهرداری آن به ۲۷ منطقه تقسیم شده که هر منطقه آن یک شورای مستقل دارد. از سوی دیگر شورای شهر استانبول ۲۰۸ عضو دارد و کسی که بیشترین رای را در انتخابات به دست بیاورد شهردار استانبول می‌شود اما شرایط کلانشهری مثل تهران با جمعیت ۱۱ میلیونی کاملا متفاوت است.

تغییرات شهرداران تهران خارج از اراده شورا بود

عملکرد شورای تهران را موفق می‌دانید اما برخی، نقدهایی هم به مدیریت شهری وارد می‌دانند از جمله تغییر ۳ شهردار طی ۲ سال.
تغییر سه شهردار از اراده شورا خارج بود، چراکه تصویب و ابلاغ قانون بازنشستگی و استعفای آقای نجفی چیزی نبود که بشود برای آن کاری کرد.

حضور میلیونی پایتخت‌نشینان در انتخابات و رای بی‌سابقه به لیست امید نشان از تمایل شهروندان به تغییر در شهر بود آیا این موضوع محقق شده است؟
یکی از موضوعاتی که در حوزه مدیریت شهری باعث رای دادن شهروندان به لیست امید شد روابط ناسالم در مدیریت شهری گذشته بود؛ شهروندان خواستار تغییر بودند و نمی‌خواستند دوباره شاهد موضوعاتی مثل املاک نجومی و قراردادهایی که منعقد شده بود، باشند. در این راستا ما در شورا تصویب کردیم که قراردادها و حقوق پرسنل در سامانه شفافیت منتشر شود و هم اکنون نیز در دسترس شهروندان است. از سوی دیگر تصویب کردیم واگذاری حق انتفاع از اموال و املاک شهرداری با مصوبه شورای شهر باشد تا مشکلاتی مثل املاک نجومی نداشته باشیم.

هزینه جاری شهرداری تهران ماهانه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان است 
همانطور که گفتید شهروندان خواهان تغییرات و پیشرفت بودند؛‌وضعیت کنونی اجرای پروژه ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌رغم بدهی‌های کلان که سه برابر بودجه‌ سالانه شهرداری تهران بوده، پروژه های عمرانی در حال انجام است و باید در نظر داشت که هزینه جاری ماهانه شهرداری تهران از قبیل حقوق پرسنل و هزینه‌ آب و برق و… بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌شود. از سوی دیگر درآمد ثابتی برای مدیریت شهری پیش‌بینی نشده و در زمانی که رکود اقتصادی و عدم تمایل به ساخت و ساز وجود دارد با تنگنای مالی در شهرداری تهران روبه‌رو می‌شویم اما با این اوصاف به نظرم کارنامه شورا خوب و مثبت است و در طول این دوره تلاش شده تا سلامتی که اعضای شورای شهر تهران از آن برخوردار هستند به قسمت‌های مختلف شهرداری تسری یابد.

دولت هزینه پایتخت بودن تهران را بپردازد

۲ معضل اصلی تهران را آلودگی هوا و ترافیک نام برده‌اند، در این حوزه‌ها نیز برخی انتقادات به مدیریت شهری جدید می‌شود.
تاکنون اقدامات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام شده و در ۲ سال آینده گام‌های موثرتری بر خواهیم داشت؛ ایستگاه‌های جدید مترو نیز افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. همچنین تزریق واگن‌های بیشتر و توانایی افزایش جابه‌جایی مسافر در دستور کار مدیریت شهری است. در موضوع آلودگی هوا نیز از یاد نبریم که سال گذشته در مقایسه با سال‌های مختلف کمترین روزهای آلوده را داشتیم و در این زمینه اقدامات موثری انجام شد؛ همانطور که گفتید آلودگی هوا و حمل و نقل ۲ معضل اصلی شهر تهران است که بخش قابل توجه آن به دلیل پایتخت بودن تهران است، بنابراین باید بخشی از هزینه‌های پایتخت توسط دولت پرداخت شود. نهادهای ذی‌ربط طبق قانون باید سهمیه توسعه مترو را بپردازند و انتظار ما از مجلس نیز این است که تهران را ویژه ببیند و همکاری داشته باشد تا مدیریت شهری هم موفق باشد.

و بحث مدیریت یکپارچه شهری؟
نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از معضلات ماست؛ در کلانشهرهای دنیا تمامی خدمات از جمله آب و برق و… در اختیار مدیریت شهری و محلی است و نه دولت؛ اما در تهران تمام دستگاه‌های درآمدزا از جمله آب و برق و گاز در دست دولت مانده است.
در بخش درآمد ثابت و پایدار نیز چالش جدی داریم و حتی در قانون مالیات بر ارزش افزوده مجلس تلاش کرد که درآمد مدیریت شهری از بخش عوارض را در دل مالیات قرار دهد و به خزانه دولت وارد شود. متاسفانه مدیریت شهری از درآمد ملی و بودجه عمومی چیزی دریافت نمی‌کند، در حوزه مدیریت شهری باید درآمدزایی داشته باشیم و سپس خرج کنیم اما در بخش‌های دولتی چون بودجه می‌گیرند فقط مدیریت هزینه می‌کنند.

شهردار تهران تاکید بر مشارکت عمومی برای توسعه و پیشرفت شهر دارد اما این مهم راحت به دست نمی‌آید و از سوی دیگر نگاه به شهرداری به جهت فسادخیز بودن آن مثبت نیست؛ برنامه مدیریت شهری در این حوزه چیست؟
شفافیت و شهر شیشه‌ای سرلوحه کار شورای پنجم شهر تهران قرار دارد و دیگر چیزی پشت پرده مدیریت شهری نیست. از بحث واگذاری‌ها گرفته تا قراردادها همه در سامانه شفافیت قرار گرفته اما بپذیرید ما در اول کاریم و تلاش می‌کنیم تا به ویژه در بحث پروانه و ساخت و ساز موارد دیگری را به این سامانه اضافه کنیم تا تخلفات این حوزه به کمترین حد ممکن برسد. مشارکت و همراهی مردم خیلی مهم است، مسلما کسی که می‌خواهد (در پروژه های شهری)‌ سرمایه‌گذاری کند دنبال ریسک کردن نیست و اعتماد می‌خواهد بنابراین اگر مدیریت شهری بتواند اعتماد شهروندان را از این طریق جلب کند سرمایه‌گذار هم اعتماد و مشارکت می‌کند.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا