اجتماعی و فرهنگی

توقف حج تمتع در دست بررسی است

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین بیست و دومین نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه (۱۴ دی ماه) در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در تهران برگزار شد.

حسین نوش‌آبادی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر، این اقدام را در راستای سیاست‌های استعماری و نیّات شوم دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی ارزیابی و با اشاره به تصمیم مقامات سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، آن را نشانه بی‌تدبیری، ناپختگی، سردرگمی و اقدامی در جهت سرپوش گذاشتن بر جنایتی که دولت سعودی مرتکب می‌شود، توصیف کرد و گفت: همه این مسائل در کنار بی‌تدبیری مقامات سعودی در تأمین امنیت حجاج و زائران خانه خدا، پرونده رو به زوال این رژیم را تکمیل کرده است.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد را اقدامی مشکوک خواند و گفت: این اقدام از طرف مردم صورت نگرفته و این احتمال وجود دارد که یک طراحی و سناریو از سوی کسانی باشد که به دنبال ایجاد اختلاف و تنش بیشتر در روابط بین دو کشور هستند.

وی افزود: عناصری که در این دو حرکت حضور داشته‌اند توسط نهادهای امنیتی و انتظامی، شناسایی و بازداشت و تحویل مقامات قضایی شده‌اند. اماکن دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها طبق حقوق بین‌الملل از مصونیت برخوردارند و تجمعی که مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد صورت گرفته، قانونی نبوده است و باید به این تخلف رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اقدام عملی جمهوری اسلامی در قبال این قبیل اقدامات رژیم عربستان سعودی، تاکید کرد: ما همانطور که به خاطر هتک حرمت دو نفر از هموطنانمان در فرودگاه جده توسط دو نفر از ماموران سعودی، تصمیم به توقف حج عمره گرفته بودیم، این سیاست خود را ادامه خواهیم داد، چرا که حداقل شروط ما برای ازسرگیری عمره ایفا نشده است و رأی بسیار ضعیفی هم که برای آن دو مأمور خاطی صادر شد، حتی به مرحله اجرا هم درنیامده است و با توجه به این وضعیت و نیز عدم تأمین سایر شروط ما، سیاست ما در خصوص حج عمره کما فی‌ سابق توقف اعزام زائران به این حج است اما در مورد اقدام عملی ایران در خصوص تصمیم مقامات عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با ایران، با توجه به اهمیت مسئله معنوی حج تمتع، ما فعلا در این خصوص اظهارنظر صریحی نخواهیم کرد و باید بررسی شود که آیا این اقدام آنها، تاثیری در اعزام زائران ایرانی حج تمتع در سال ۹۵ خواهد داشت یا نه؟

نوش‌آبادی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تدوین سند ملی صنعت چاپ، ضمن اشاره به اهمیت این صنعت در نقشه راه تدوین شده در سیاست‌های کلان کشور، از انجام برخی اقدامات برای تدوین این سند خبر داد و ابراز امیدواری کرد: سند ملی صنعت چاپ با همکاری وزارت ارشاد و صنوف مرتبط با این صنعت به زودی تدوین شود.

وی در خصوص پاسخ قالیباف به نامه جنتی در مورد مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: علیرغم اعلام ارسال این نامه از سوی شهردار تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه‌ای رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مبنی‌بر ارائه پاسخ نامه وزیر ارشاد از سوی شهردار تهران، همانطور که از این اظهارنظر مشخص است، شهرداری تهران از اینکه مکانی را که قبلاً قرار بوده است برای برگزاری نمایشگاه کتاب مهیا کند، استنکاف کرده و گزینه شهر آفتاب را که نزدیک حرم امام راحل است، پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های کافی برای اجرا و تشکیل نمایشگاه کتاب در این مکان فراهم نیست، طبیعی است هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص برگزاری نمایشگاه در این مکان، عجولانه است و بعید است که نمایشگاه سال آینده در این مکان برگزار شود و به احتمال قریب به یقین این نمایشگاه سال آینده در مصلای تهران برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد که ساعتی پس از جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات به نشست رسانه ای آمده بود، همچنین از لغو پروانه نشریه «یالثارات الحسین» با نظر اکثریت اعضای هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه امروز دوشنبه ۱۴ دی ماه خبر داد و گفت: این هیئت با استناد به بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و نیز تبصره ۲ همین ماده، پروانه هفته نامه مذکور را لغو کرده است.

نوش‌آبادی با تاکید بر اینکه هیئت نظارت بر مطبوعات یک شورای فرا دستگاهی است که اعضای آن را نمایندگانی از هر سه قوه و همچنین برخی از نهادهای دیگر مانند دانشگاه ها و حوزه های علمیه تشکیل می دهند، گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه امروز بر این مسئله که نشریه مذکور اصرار بر تخلف داشته است، اجماع داشتند و با اکثریت آراء، رای به لغو پروانه آن دادند.

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد: این نشریه در سال ۹۲ هم از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود و پس از بررسی پرونده آن در دادگاه و انتشار مجدد، سه بار دیگر هم از این هیئت تذکر کتبی و شفاهی دریافت کرده بود و در سال ۹۳ هم افترا ها و توهین هایی را به مسئولان و مقامات کشور نسبت داده بود که من از بیان این افتراها اجتناب می‌کنم.

وی همچنین از تصمیم گیری هیئت نظارت بر مطبوعات در جلسه امروزش در خصوص روزنامه بهار که از سوی دستگاه قضائی توقیف شده بود، خبر داد و گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات بر اساس بند ۵ اصل ۱۹۶ قانون اساسی، نامه ای را از قوه قضائیه دریافت کرده که در آن دستگاه قضائی به دلیل آنچه اقدام این نشریه علیه نظام تشخیص داده، خواستار توقیف این روزنامه شده است.

نوش آبادی تاکید کرد: هیئت نظارت بر مطبوعات، فارغ از این نامه تصمیم گرفت که گزارش خود را متعاقباً به قوه قضائیه در این رابطه ارسال کند.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیش بینی اش از وضعیت مصرف کاغذ در آستانه انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، ضمن تکرار موضع این وزارتخانه مبنی بر مخالفت با افزایش تعرفه واردات کاغذ، از احتمال بروز برخی نوسانات در قیمت کاغذ و محصولات فرهنگی در این ایام خبر داد و در عین حال با اشاره به شیوه های مختلف دیگری غیر از چاپ پوستر و اقلام چاپی برای تبلیغات نامزدها از جمله نرم افزارها و کانالهای اطلاع رسان، این مسئله را فرصتی برای صنعت چاپ کشور خواند.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استانهای وزارت ارشاد در مورد بودجه این وزارتخانه در سال ۹۵ هم یادآور شد: هنوز بودجه سال ۹۵ نهایی نشده و احتمال برخی تغییرات در بودجه پیشنهادی در مجلس هم وجود دارد اما ما پیش بینی می کنیم که بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از یک رشد ۲۰ درصدی در سال ۹۵ برخوردار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا