اجتماعی و فرهنگیصفحه اصلی

تشتت آرا در برگزاری یک انتخابات ساده!/ دلیل پافشاری شورای شهر چیست؟

با توجه به اختلاف‌نظرهای مطرح شده در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نه تنها این انتخابات بیانگر ثبات و آرامش در کشور نخواهد بود بلکه چیزی جز تشتت آرا در کشور را به نمایش نمی‌گذارد.

به گزارش شوراآنلاین، با وجود غیرقانونی اعلام شدن برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران از سوی سازمان بازرسی کل کشور، همچنان شورای شهر تهران بر برگزاری این انتخابات اصرار داشته و روند اجرایی آن را در پیش می‌گیرد.

نکته جالب توجه این‌که هجمه غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در آستانه این انتخابات چنان بر این جریان تأثیر گذاشته که سرانجام وزارت کشور نیز نسبت به آن واکنش نشان داد.

سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در اظهاراتی بیان کرد: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیئت تطبیق مصوبات ارسال شد و مورد اعتراض این هیئت واقع نشده است.

وی با اشاره به این مطلب که در ترکیب هیئت تطبیق مصوبات نیز یک قاضی عالی‌رتبه منتخب رئیس قوه قضائیه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد، اعلام کرد: مصوبه دولت در خصوص شورایاری‌ها لازم‌الاجرا است.

در این میان اما سید آرش حسینی میلانی، نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها شهر تهران در آخرین نشست خبری انتخابات شورایاری‌ها در خصوص وضعیت فرآیند آن در یک عقب‌نشینی از موضع صریح شورای اسلامی شهر تهران در اجرای خودسرانه انتخابات شورایاری‌ها و با تکیه صرف به مصوبه هیئت دولت بیان کرد: نظر آقای سراج منوط به موافقت سران سه قوه در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌ها است و خوشبختانه این موافقت نیز اخذ شده است و تضمین‌های لازم برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها کسب شد.

وی در این نشست تصریح کرد: رئیس شورای اسلامی شهر تهران این موضوع را اعلام خواهد کرد.

اما در اولین جلسه شورای اسلامی شهر تهران که پس از نشست برگزار شد، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اشاره‌ای به این موضوع نکرد و صرفاً در باب اهمیت شورایاری‌ها آن را جزئی از حلقه حاکمیتی و نشانه ثبات در کشور دانست و گفت: قانون شورایاری‌ها آخرین حلقه حاکمیتی جمهوری اسلامی است، که در رأس آن رهبری حضور دارند و با توجه به این‌که در خلیج فارس و حوزه سیاست خارجی درگیر هیجاناتی هستیم، این انتخابات می‌تواند نشانه ثبات و آرامش در جمهوری اسلامی ایران باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام توافق سه قوا در خصوص برگزاری انتخابات شورایاری‌های شهر تهران را صرفاً در توئیتی اعلام کرد و نوشت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزاری انتخابات شورایاری را منوط به موافقت سران قوا کرد که با موافقت رئیس جمهور انتخابات در چهارم مرداد ماه برگزار می‌شود.

۱۲ هزار شهروند برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند و با سیاست احراز صلاحیت حداکثری ۹۹ درصد تأیید شدند.

این در حالی است که ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به صراحت اظهارات ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران را رد کرد و گفت:‌ موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها صحت ندارد و این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما متاسفانه آقایان اقدام نکردند.

نکته قابل توجه دیگر در اظهارات رئیس سازمان بازرسی کشور در ارتباط با انتخابات شورایاری‌های شهر تهران این است که هرکس برای انتخابات شورایاری‌ها در شهر تهران هزینه‌ای کند، باید پاسخگو باشد.

بنابراین صحبت‌ها و در صورتی‌که انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود و سازمان بازرسی کل کشور نیز پیگیر تخلفات این انتخابات غیرقانونی شود، شورای اسلامی شهر تهران علاوه بر پاسخگویی مبنی بر هزینه‌ای که برای انتخابات شورایاری‌ها در نظر گرفته شده، می‌‌بایست در خصوص هزینه‌های ساختمان ستاد شورایاری‌های شهر تهران و نیروهایی که تحت این عنوان و در زمان تعطیلی بیش از دو سال آن حقوق دریافت کرده‌اند و همچنین حق‌الجلسه‌ها و زمان‌هایی که برای آن صرف کردند نیز پاسخگو باشد.

با وجودی که بیش از دو سال از دوره قبلی شورایاری‌ها بدون کوچک‌ترین فعالیتی می‌گذرد و استفساریه شورای‌عالی استان‌ها در مورد جایگاه شورایاری‌ها به کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی مورد مخالفت کمیسیون شوراها قرار گرفت و رد شد و همچنین با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی شائبه مهندسی این انتخابات هم مطرح است، معلوم نیست چرا همچنان بر برگزاری این انتخاباتی که در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران هیچ خروجی نداشته اصرار بیهوده دارد؟

شایان ذکر است این اقدام شورای اسلامی شهر تهران در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با چنین شرایطی نه تنها نشانه ثبات و آرامش در جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه بیانگر این است که نهادی با رأی مردم و برای مردم سر کار آمده اما با پشتوانه دولتی در حال انجام انتخاباتی است که از سوی کمیسیون تخصصی قوه مقننه و نهاد نظارتی کشور یعنی سازمان بازرسی کل کشور غیرقانونی اعلام شده است.

چنین انتخاباتی نه تنها مایه فخر و شکوه کشور نیست بلکه علاوه بر این‌که به امنیت اجتماعی و روانی مردم آسیب می‌زند خوراک خبری مناسبی را برای رسانه‌های بیگانه مبنی بر تشتت آرا در کشور  به نمایش می‌گذارد.

امید است تا در روزهای باقیمانده و پیش از برگزاری انتخابات شورایاری‌های شهر تهران تصمیمی منطقی و معقولانه را در این خصوص اتخاذ شود.

گفتنی است، بنا بر برنامه زمان‌بندی اعلام شده پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در روز جمعه، چهارم مرداد ماه برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا