شورای شهرصفحه اصلی

شهرداری به دنبال اخذ مجوز جهت صدور پروانه افزایش بنا و ساخت طبقه اضافه/ کرونا مجوز دوباره تراکم فروشی در تهران؟!

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: شهرداری به دلیل کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن به دنبال اخذ مجوز جهت صدور پروانه افزایش بنا و ساخت طبقه اضافه در پایتخت است.

به گزارش شوراآنلاین، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفراس برگزار شد، درباره لایحه پیشنهادی حناچی  شهردار تهران جهت ارائه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از کرونا اظهار داشت: شنبه هفته جاری این لایحه به صورت دوفوریتی به شورای شهر ارسال شد و روز یکشنبه در صحن شورا این مسأله مطرح و سرانجام به صورت یک‌فوریتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از کرونا پس از صحن شورا به دو کمیسیون برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری ارجاع شد که جلسات مفصلی در این زمینه برگزار و از ۱۷ ماده این لایحه نیمی از آن بررسی شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: امروز دومین جلسه بررسی لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از کرونا برگزار می‌شود و این لایحه سه بخش اصلی را شامل شده که مورد نخست آن اصلاح مصوبات پیشین شورای شهر و بررسی موضوعات جوایز خوش‌حسابی همچنین مهلت پرداخت عوارض توسط شهروندان است.

اعطا گفت:‌در بخش دیگری از این لایحه، اختیاراتی را برای شهرداری درخواست کرده‌اند که بیشتر مرتبط با حوزه شهرسازی و معماری است. همچنین در مورد پرونده باغات از دوره‌‌های پیشین موضوع استفساریه مطرح بود که مجدداً در قالب این لایحه موضوع استفساریه در زمینه برج‌باغ‌ها مطرح شده است.

وی گفت:‌ بخش سوم این بسته محرک اقتصادی حمایت‌های اجتماعی از مردم پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری در جهت کمک مؤمنانه به نیازمندان است.

تصمیم در مورد طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران

اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سرانجام اجرای طرح ترافیک با توجه به شرایط کرونا در پایتخت به چه صورت خواهد بود، گفت: مسأله طرح ترافیک باید در شورای ترافیک تهران به تصویب برسد چراکه شورای شهر فقط می‌تواند موضوع عوارض طرح را تصویب کند.

وی گفت:‌در مورد آخرین تصمیمات شورای ترافیک مطلع نیستم. این شورا ۶ عضو دارد که رئیس آن شهردار بوده و دو عضو دیگر از مدیریت شهری نیز در شورای ترافیک فعال هستند.

سرانجام بسته پیشنهادی ترافیکی شورای شهر

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سرانجام بسته پیشنهادی مقابله با ترافیک در روزهای کرونایی پایتخت که توسط کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر مطرح شده بود به کجا رسیده است گفت: جهت اجرای این بسته ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیرنده است. در بسته مربوطه مباحث مختلفی از جمله اجباری شدن استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی مطرح شد که روز گذشته به تصویب رسید.

وی گفت: در کمیته  ویژه مبارزه با کرونا که شامل ۸ نفر از اعضا است شناور شدن ساعات ادارات مطرح شده است که برخی با آن مخالف و برخی موافق بوده‌‌اند که الا ما قصد نداریم بر روی اختلاف نظرها تأکید کنیم و هدف‌مان صرفا پیشنهاد است و امیدواریم جهت اجرا ابلاغ شود.

اعطا در مورد اینکه چرا در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در خصوص بیماری کرونا آموزش در سطح محلات مورد توجه قرار نگرفته است گفت:‌امروز صبح در جلسه‌ای حضور داشتم که عملکرد حوزه عمرانی شورای شهر را زیر سؤال بردند و دلیل را که پرسیدم اعلام کردند چون آسفالت فلان خیابان مشکل دارد و شورا آن را اصلاح نکرده است. به نظرم طرح این سوال هم مناسب نیست چرا که شورا مجموعه‌ای از مصوبات را دارد که برآیند تصمیم‌گیری اعضای آن است و در نهایت جهت اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

وی تأکید کرد: قرار نیست کمیسیون‌ها وارد مرحله اجرا شوند. شورای شهری‌ها تنها موضوعات مختلف را تصویب کرده و نظارت بر اجرا را انجام می‌دهند.

خیز شهرداری برای صدور پروانه افزایش بنا

اعطا در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری  لایحه بسته حمایت مالی به شورای شهر ارائه کرده ولی گویا این موضوع بهانه‌ای است که اقداماتی خلاف سیاست شورا اجرا کند، گفت: لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است و تا زمانی که در صحن شورا تصمیم گرفته نشود نتیجه مشخص نیست همچنین احتمالا یکشنبه هفته آینده این مسأله در صحن شورای شهر تعیین تکلیف می‌شود.

وی گفت: در بخش ضوابط شهرسازی، شهرداری به دنبال برخی اختیارات بوده است از جمله تنظیم خط آسمان به طوری شهرداری در برخی از محلات بتواند مجوز به سازندگان ارائه کند تا مشابه سایر ساختمان‌های مرتفع قدیمی کوچه یا محله ساختمان‌هایشان ارتفاع داشته باشند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:‌پیش از این شورای شهر مخالف این مسأله بوده است البته مرجع تصمیم‌گیر کمیسیون ماده ۵ است و شهرداری از ما خواسته که طی لایحه‌ای این مجوز داده شود.

اعطا گفت: در شرایطی که به دلیل کرونا ساخت و سازها در پایتخت کاهش یافته شهرداری درخواست داشته که فضایی برای مشوق‌ها فراهم شود تا از این طریق شهرداری بتواند درآمدی حاصل کند و امور جاری شهر روی زمین نماند.

وی گفت:‌برخی از اعضای شورا با این درخواست شهرداری مخالف بوده و برخی موافق آن هستند ولی نتیجه هنوز تا مشخص شدن تکلیف در صحن شورا مشخص نیست.

منبع: فارس

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا