سیاسی

لاریجانی: آمریکایی‌ها خودشان مشکل جهانی هستند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علی لاریجانی در اجلاس سران مجالس اوراسیا در مسکو گفت: در اجلاس‌هایی همچون بین‌المجالس اوراسیا باید ساز و کاری طراحی شود تا دولت‌ها با همگرایی و تبادل اطلاعات برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر متحد باشند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از رئیس دومای روسیه و رئیس پارلمان کشور گفت: وقتی راجع به اجلاسی همچون بین‌المجالس اوراسیا صحبت می‌کنیم باید برای آن مبنای تئوریک قائل شویم.

وی افزود:‌ به نظر می‌رسد در دنیای امروز و در سطح جهانی چند مدل رفتارهای متفاوت شاهد باشیم که اولین مدل مدیریت واحد جهانی است که بعد از فروپاشی شوروی سابق ایجاد شد و آمریکایی‌ها علمدار آن بودند. آنها به دنبال مدیریت جهانی و مطیع کردن همه کشورها بودند، اما فکر می‌کنم بعد از بحران‌ها در منطقه و جنگ‌ها عدم مقبولیت این مدل روشن شد، این تئوری سقط جنین شد و رشد نکرد.

به گفته‌ی لاریجانی، آمریکایی‌ها خودشان مشکل جهانی هستند و نمی‌توانند تکیه گاهی برای هیچ یک از کشورها محسوب شوند آنها در مناطق مختلف ایجاد بحران می‌کنند و به همین دلایل تئوری مدیریت جهانی، مورد قبول واقع نشده است.

وی تئوری دیگر را جهان دو قطبی دانست که امروز فضایش مهیا نیست و گفت: تئوری سوم، جهان سه قطبی است که اگر مبنای جهان چند قطبی رقابت‌هایی از چند رقابت‌های دو قطبی باشد کارآمدی ندارد چون جهان دو قطبی ناموفق بود و به همین دلیل اگر بنای جهان ۳ ویا ۴ قطبی یارگیری و تصرف در کشورها باشد ناموفق است.

لاریجانی ادامه داد: بر این اساس فکر می‌کنم اتحادیه اروسیا می‌تواند مبنای تئوریکی باشد که بخواهیم از این رقابت‌های قطب بندی خارج شویم و به جای رقابت‌ها همکاری را جایگزین کنیم. امروز کشورها از هوشیاری سیاسی برخوردار هستند ونمی‌خواهند زیر چتر هیچ کشور دیگری بروند. آنها می‌خواهند ضمن استمرار درمدیریت کشورشان رفتار همگرایی و همکاری را سامان دهند.

وی با اشاره به نکات مطرح شده در این اجلاس همچون وجود قابلیت‌های جمعیت، ارتباطی، جغرافیایی و کارآمدی‌های تکنولوژی متفاوت در کشورهای عضو این اتحادیه گفت: کشورهای عضو اتحادیه می‌توانند با همبستگی خودشان در جهت رشد اتحادیه گام بردارند، اگرهمه به این مبنای تئوریک قائل باشند فکر می‌کنند تئوری اورسیا می‌توانند دولتها و مجالس اوراسیا را تبدیل به یک حرکت نو کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که به میزان وجود این قابلیت مشکلاتی پیش رو وجود دارد و نمی‌توان از تهدیدات آن غافل شد، یکی از مشکلات پیش رو رفتار قیم مابانه تحریم‌های اقتصادی است که آمریکایی‌ها اعمال می‌کنند. آنها یک روز ایران را تحریم کردند به این بهانه که ازمساله هسته‌ای ایران نگرانی دارند و با این نگرانی سالها ایران را تحریم کردند.

لاریجانی ادامه داد: بعد از آنکه مقاومت کردیم از تحریم درآمدیم ولی اکنون غنی سازی در ایران داریم، این نشان می‌دهد ادعاهای آنها از بیخ و بن غلط بود ولی مزاحمت‌هایی برای ایران بوجود آوردند، امروز برای روسیه همین کار را می‌کنند و با بهانه جویی تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کردند که مجامع بین‌المللی این کار را نکردند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌ این تیغ رفتارهای تحریمی اقتصادی می‌تواند ریشه کند و اتحاد ما را با خلل مواجه کند، از این رو اگر ما همبستگی قوی داشته باشیم می‌توانیم جلوی این رفتاهای ناجوانمردانه تحریمی اقتصادی بلوک غرب را بگیریم، این نکته مهم از این حیث است که باید هم به این تهدید و هم روش مبارزه با آن توجه کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به موضوع تروریسم در منطقه اشاره و اظهارکرد: آنها از باب وجود تروریست در منطقه نگرانی‌هایی ایجاد کردند، به طوری که امروز بحران‌هایی در افغانستان، سوریه، عراق و لیبی و یمن به وجود آوردند اما سوال این است که چه کسی مشکل تروریسم را به وجود آورده است؟ به نظر می‌رسد یک عامل مهم آن استفاده ابزاری از تروریسم توسط آمریکایی‌ها است که مشکل بسیار پر اهمیتی است.

لاریجانی افزود:‌آنها می‌خواهند کشورها را برهم بریزند وبرای این کار از تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند، البته بنده نمی‌گویم مسائل فرهنگی روی مشکلات منطقه‌ای تاثیر ندارد اما عامل مهم و پشت صحنه آن سرویس‌های اطلاعاتی کشورهایی همچون آمریکا است که باید به این نکته مهم توجه کرد.

به گفته وی مساله تروریسم موضوعی نیست که فقط به برخی کشورها محدود شود چون دامنه‌اش امروز وسیع شده است لذا یکی از محورهای این گونه تجمعات می‌تواند طراحی ساز و کارهایی باشد که از قبل آن دولت‌ها همگرا شده و با یکدیگر اطلاعات تبادل کنند و در مبارزه با تروریسم متحد باشند.

رئیس قوه مقننه در پایان با تاکید بر لزوم تدوین ساز و کار نهادمند برای این اجلاس گفت: لازم است در آینده این برای اجلاس با داشتن مبنای تئوریک اساسانامه خاص و دبیرخانه‌ای طراحی شود تا تبدیل به نهاد پر تحرک و زنده در صحنه بین‌المللی شود و بتواند دولت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو پیشنهاد ما در صورت موافقت آقای ناریشکین این است که در این اجلاس کمیته‌ای به وجود آید و به روی اساسنامه‌ی مربوط به بین‌المجالس اوراسیا کار کند تا در نهایت ساختاری نهادمند برای آن به وجود آید.

 

 اجلاس سران مجالس اوراسیا امروز با حضور سران مجالس ۱۹ کشور در حال برگزاری است و پوتین رئیس جمهور روسیه و همچنین دبیر کل سازمان ملل در پیامهای جداگانه‌ای به ترتیب بر لزوم تفاهم بین‌ ملت‌های منطقه و مبارزه با پدیده‌هایی همچون تروریسم تاکید داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا