شورای شهر

هشدار رئیس کمیسیون شهرسازی شورا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد سالاری  در دویست و پنجاه و دومین جلسه شورای شهر ضمن تبریک ولادت حضرت علی (ع) در پاسخ به انتقاد برخی اعضا به پیاده راه محورد کردن محور ۱۷ شهریور اظهارداشت: در حال حاضر در تمامی کشورهای توسعه یافته با توجه به افزایش شهرنشینی ،ایجاد پیاده راه ها در حال گسترش است و پیاده راه محور کردن و غلبه پیاده راه بر سواره رو یکی از الزامات شهرنشینی است.

سالاری ادامه داد: اگرپیاده راه ۱۷ شهریور اشکالاتی دارد بدلیل عدم اجرای پیوست های طرح می باشد ، یک طرح زمانیکه بدون در نظر گرفتن پیوست ها اجرا شود نتیجه درستی نخواهد داشت و این مساله موجب نمی شود که کل صورت مساله (پیاده را سازی) را پاک  کرد. در محور ۱۷ شهریور ابتدا باید بسترسازی لازم برا تغییر کاربری ایجاد و مسیرهای جایگزین مشخص می شد ، به منظور ایجاد امنیت نیز نورپردازی لازم انجام می گرفت . مردم باید بتوانند تراکم لازم را از پهنه طرح تفصیلی بگیرند ، اما اکنون چون نمی توانند برای خود تامین پارکینگ کنند از مزایای طرح تفصیلی نیز محرومند و این ظلم است .

وی افزود: به نظر من شورای چهارم و آقای قالیباف کمک کنند تا بتوان کل خیابان ولیعصر را تبدیل به پیاده راه کرد البته به شرطی که پیوست های آن لحاظ شود.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تضعیف جایگاه نهاد شورا در برنامه ششم گفت: خوشبختانه این طرح به مجلس آتی منتقل شد چراکه ما فرصتی خواهیم داشت تا با نمایندگان رایزنی کنیم ، شورای شهر نیز باید با تشکیل کمیته ای مشترک با نمایندگان مجلس به این موضوع رسیدگی کند چراکه اگر برنامه دیگری این چنینن تصویب گردد شورا به قهقرا خواهد رفت .دولت ها دوست دارند کلیه اختیارات دست آنها باشد و ما باید تلاش کنیم که اینگونه نشود.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر تهران همچنین در انتقاد به عملکرد شوراهای معماری مناطق اظهار داشت : یکی از مهم ترین اتفاقاتی که درشورای چهارم رخ داد تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری بود .ما کارگروه نظارتی ایجاد کردیم که این کارگروه بتواند وظیفه نظارتی کمیسیون و شورا را بصورت الکترونیک در سیستم فرایند صدور پروانه ، پایان کار و عدم خلافی پایش کند که دره همین راستا نامه های سه امضایی نیز در تهران معروف شد ، ما پرونده های شوراهای معماری را بصورت رندومی توسط کارشناسان بررسی میکردیم و مغایرت های تصمیمات شورای معماری را با طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی ومعماری مطابقت می دادیم وآن را طی نامه ای به شهردار تهران ، شهردار منطقه  و معاونت شهرسازی ومعماری  وا عضای شورا ارائه می کردیم.

وی ادامه داد: اکنون که چهارسال از عمر شورا می گذرد ما نتوانستیم حریف شویم ، مخصوصا این اواخر که درآمد شهرداری نیز کاهش پیدا کرده است ، شوراهای معماری بطرز عجیب و غریبی تصمیمات مغایر قانون می گیرند. من طی سه سال گذشته خواستم این مسائل بصورت تعاملی حل شود چراکه هرکدام از آن نامه ها می توانست تبدیل به سوال و استیضاح شود اما متاسفانه رویکرد تعاملی نتیجه ای نداشت .

   سالاری افزود: شوراهای معماری گاهی دسترسی ما به سیستم را قطع می کردند ، باز هم مافقط به تذکر اکتفا کردیم . یک شورای معماری منطقه تصمیمی می گیرد که شورای عالی شهرساز ی و معماری هم نمی تواند چنینی تصمیم گیری کند،  من به رغم اینکه اعتقاد دارم شهرداری تهران واقعاً خدمات ارزشمندی ارائه کرده است و همواره در حوزه های نرم افزاری مدافع شهرداری تهران بوده ام، ولی این موضوع که نهاد شورا نامه بدهد و رئیس شورا و کمیسیون امضاء کنند اما شهرداری منطقه هیچ اهمیتی ندهد مشکل بزرگی است پس این شورای شهر به چه درد می خورد؟!  

این عضو شورا با اشاره به تصویب ضریب K در سال گذشته گفت:  ما با تعامل با معاونت شهرسازی و معماری که رقم بالایی را ارائه داده بود ، شهرداران را قانع کردیم که این رقم و اعداد سنگین است و باید ضریب k معتدل داشته باشیم، حتی راسته ها و بورس های تجاری تهران را براساس مرغوبیت برای اولین بار درست کردیم امام این مصوبه را پارسال ابلاغ نکردند و امسال از ۳۰/۲ ابلاغ کردند این مسئله چه پیامی برای شهروندان دارند یعنی این دو ماه همه بروند پروانه بگیرند همانکاری که برای ابلاغ طرح تفصیلی کردند که ۶ماه ۶ماه ابلاغ را تعویق انداخته برای اینکه آن همه پروانه در تهران ساخته شود.

سالاری تاکید کرد : من کار سیاسی نمیکنم و از ابتدای شورای چهارم سعی کردم در حد فهم و بضاعت خودم بصورت کارشناسی به موضوعات بپردازم. آقای پشمچی زاده بخشنامه کرده است که کمیته های نمای مناطق که مطالبه جدی مقام معظم رهبری و یکی از برند های شورای چهارم  و یکی از راهبردهای  طرح جامع شهر تهران است و این کمیته با حضور کارشناسان شهرسازی و معماری و طراحی شهری برگزار می گردد، طبق بخشنامه بعد از صدور پروانه به آن رسیدگی شود الان که قبل از صدور پروانه بررسی می شود به آن عمل نمی شود بعد از صدور پروانه که قطعاً عملیاتی نخواهد شد .من با شهردار تهران و آقای پشمچی زاده نیز دز این خصوص جلساتی داشتم که نامه بزنند و این بخشنامه را لغو کنند اما انجام ندادند. اگر این روال حل نشود، من بعنوان وظیفه ای که در قبال شهروندان دارم از این من بعد کوچکترین تخلف شورای معماری مناطق را با پلاک ثبتی در صحن شورا اعلام میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا