اجتماعی و فرهنگی

سالانه چند هزار ایرانی به دلیل فشار خون می میرند؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  دکتر علی‌اکبر سیاری در نشستی که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، گفت: در زمینه افزایش قیمت سیگار تلاش‌های بسیاری انجام شد اما برخی گفتند با این کار قاچاق زیاد می‌شود. در حالیکه یک نفر نگفت که چگونه قاچاق را کاهش دهیم. اگر اصل مساله قاچاق سیگار است، باید آن را حل کنید، چرا که تولید را از بین برده و به سلامت و خدمات آسیب می‌رساند.

 

وی افزود: سال‌هاست که رهبری فریاد می‌زنند که مشکل فساد را حل کنید. حال اگر مساله اصلی قاچاق است، چرا آن را رها می‌کنید. کسانی که می‌گویند با افزایش قیمت سیگار، قاچاق آن زیاد می‌شود، صورت مساله را پاک می‌کنند و هیچ راه‌حلی ارائه نمی‌دهند.

 

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه در این زمینه نقش اصلی را خود مردم ایفا می‌کنند، گفت: اگر مردم مسئولیت کارهایشان را بر عهده بگیرند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. چرا که علت و مشکل اصلی ما بیماری‌های غیرواگیر است. به طوریکه ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در کشور به دلیل چهار عامل غیرواگیر رخ می‌دهد.

 

سیاری با اشاره به تصویب سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، گفت: علاوه بر آن ما چهار برنامه جدید را برای ایران تدوین کرده و آن را اجرا می‌کنیم. اولین برنامه در حوزه حوادث ترافیکی است. چرا که بالاترین میزان مرگ‌ومیر در کشور ما در سنین جوانی مربوط به حوادث ترافیکی است. بر اساس این برنامه باید ۲۰ درصد از میزان حوادث و سوانح ترافیکی کاهش یابد.

 

وی افزود: دومین برنامه ما در حوزه موادمخدر است. در حال حاضر سن اعتیاد پایین آمده، مصرف مواد روان‌گردان شایع‌تر شده و با شیوع مصرف مخلوطی از موادمخدر سنتی و صنعتی مواجهیم.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت برنامه دیگر را در زمینه سلامت روان دانست و گفت: این موضوع یک مشکل جهانی است. در حال حاضر ۲۳ درصد از مردم اختلالات روان‌پزشکی دارند که شایع‌ترین آن اضطراب و افسردگی بوده و میزان آن در زنان بیشتر است. در این برنامه افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به درمان‌های روانپزشکی را مدنظر قرار می‌دهیم.

 

سیاری چهارمین برنامه را در حوزه کاهش اسیدچرب ترانس در روغن‌ها عنوان و اظهار کرد: روغنی که می‌خوریم به سه دسته تقسیم می‌شود؛ اول روغن‌هایی با اسید چرب اشباع مانند روغن جامد و روغن گیاهی. دوم روغن‌هایی که اسید چرب غیراشباع دارند و مناسب هستند، مانند روغن‌های مایع که بهترین آنها زیتون و کنجد است. حال زمانی که روغن مایع را به ایران وارد می‌کنیم، آن را هیدروژنه کرده و به روغن جامد تبدیل می‌کنیم. با این کار اسید چرب ترانس آن افزایش یافته و در قلب رسوخ کرده و میزان سکته قلبی را افزایش می‌دهد. البته معاونت غذا و دارو در این زمینه تصمیم دارد که میزان اسید چرب ترانس را به صفر برساند.

 

وی قند خون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی را چهار خطر عمده بیولوژیک عنوان کرد و گفت: یکی از عوامل ابتلا به دیابت، چاقی است. همچنین ۱۰ میلیون نفر در ایران مبتلا به فشار خون هستند که ۵۰ درصد آنها از این موضوع بی‌خبرند. بر این اساس از ۸۳ هزار مرگ سالانه مرتبط با فشار خون است.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت گروه‌های در معرض ابتلا به دیابت را برشمرد و افزود: یکی از این گروه‌ها افراد کم‌تحرک هستند. کسی که در هفته کمتر از ۱۵۰ دقیقه تحرک دارد در معرض خطر ابتلا به دیابت است. این در حالی است که در ایران طبق تحقیقی که در سال ۱۳۹۰ انجام شده، ۱۹ میلیون نفر کم تحرکند. حال دومین عامل ابتلا به این بیماری، اضافه وزن و چاقی است. در حال حاضر ۲۴ میلیون نفر ایرانی دچار اضافه وزن بوده و هشت میلیون نفر از آنها چاقند. سومین گروه نیز افرادی هستند که در خانواده‌هایشان فردی مبتلا به دیابت نوع دو وجود داشته باشد. همچنین زنانی که کودکی با وزن چهار کیلوگرم به بالا به دنیا می‌آورند، زنانی که سقط مکرر داشته و یا بچه‌هایشان مرده به دنیا می‌آیند، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی-عروقی دارند یا دارای علائم هشداردهنده‌ای مانند تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش وزن ناخواسته و احساس خستگی و ضعف هستند، در معرض ابتلا به بیماری دیابت هستند.

سیاری با بیان اینکه افراد با دیدن این علائم باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت سیستمی را با قرار دادن کارشناسان تغذیه تعریف کرده تا مردم به صورت رایگان به آنجا مراجعه کنند. باید توجه کرد کسی که مبتلا به دیابت است، باید سالانه چهار نوبت به سیستم ما مراجعه کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کسی که قند خونش زیر ۹۹ باشد، وضعیتش طبیعی است، گفت: قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ در افراد در معرض دیابت دیده می‌شود. این افراد باید ورزش کنند، رژیم غذایی داشته باشند و فشار خون خود را کنترل کنند. همچنین قند خون ۲۰۰ به بالا در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود.

 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به سیستم وزارت بهداشت در زمینه ارائه خدماتی چون اندازه‌گیری قند خون، گفت:‌در حال حاضر در چهار شهر کشور حتی بهروز نیز می‌تواند قند خون را اندازه‌گیری کند. ما بنا داریم به تدریج این برنامه را کشوری کرده و برای همه مردم پرونده ایجاد کنیم. همچنین تکمیل این سیستم و اجرای پرونده سلامت الکترونیک که اکنون در دانشگاه تهران اجرا شده، کشوری می‌شود و از اولویت‌های امسال وزارت بهداشت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا