مدیریت شهری

چرا در کیفیت سلامت تبعیض وجود دارد؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین محمد باقر قالیباف عصر امروز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی جامعه مغز و اعصاب که با حضور رئیس جمهور صربستان، جمعی از وزرای کابینه، شخصیت های سیاسی، چهره های برجسته علمی و متخصصان مغز و اعصاب از بیش از ۹۰ کشور دنیا برگزار شد، ابراز داشت:  مفتخرم به نمایندگی از تمامی کسانی که تا امروز برای برگزاری این کنگره  و آغاز به کار بزرگ ترین مرکز تحقیقات و بیمارستان اعصاب زحمت کشیده اند، بهره برداری آن در آینده نزدیک را تبریک بگویم.

وی عنوان داشت: فعالیت سازمان یافته و تخصصی یک مرکز درمانی در این سطح نه تنها شروع خدمت رسانی در حوزه سلامت به مردم کشور است، بلکه زمینه مشارکت بیشتر ایران در پیشرفت علم پزشکی در مقیاس کلان خواهد بود که که منفعت آن تنها متوجه مردم تهران و ایران نیست.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: بر خود لازم می دانم که از بنیان گذاران این فرایند پسندیده و سازنده از جمله موسسه خیریه متوسلین امام رضا (ع)، پروفسور مجید سمیعی و تمامی دست اندرکاران احداث مرکز تحقیقات و بیمارستان مغز و اعصاب خسته نباشید عرض کنم.

به گفته قالیباف از همین لحظه امیدواری های بسیاری نزد عموم پزشکان و افکار عمومی وجود دارد که این بیمارستان و مرکز تحقیقات وابسته به آن بتواند علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات سلامت اعصاب و روان، به قطب تخصصی تربیت نیروی انسانی در زمینه جراحی مغر و اعصاب تبدیل شود.

وی ادامه داد: این امیدواری ها خالی از تجربیات و چشم اندازهای واقعی نیستند چرا که تجربه های موفق در این عرصه نشان می دهد مهارت نخبگان و پزشکان ایرانی هم اکنون نیز توانسته است دستاوردهای مطلوبی در سطح بین المللی داشته باشد.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: این انتظار وجود دارد که با رویکرد اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان از امکانات لابراتوری و فنی مهیا شده بهترین بهره برداری صورت گیرد و دستاوردهای مدیریت شهری این مجموعه در حمایت از توریسم سلامت هم به عنوان نقطه عطف عملکرد شهری قابل دفاع باشد.

قالیباف در ادامه از زحمت خانواده سلامت کشور و پرسنل زحمتکش شبکه درمان قدردانی کرد و عنوان داشت: آنچه سبب می شود طرح های به ظاهر سخت به برنامه های عملیاتی ممکن تبدیل شود، میل و اراده قوی افرادی است که پیشرفت ها را برای جامعه خود مطالبه می کنند. باید گواهی دهم تمامی این موفقیت ها در حیطه های مختلف سلامت و پزشکی جز با تعهد اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی شما امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تجربه ما در مدیریت شهری حاکی از حساسیت بیش از پیش نسبت به ارتقای شاخص سلامت در کیفیت زندگی شهروندان است، گفت:  متاسفانه شکاف و فاصله کیفیت زندگی تنها در کمیت برخورداری شهروندان از امکانات و جغرافیای زندگی آنان نیست بلکه امروز شاهد شکاف و قشربندی در کیفیت سلامت هستیم.

 قالیباف ادامه داد: قشر برخوردار کمتر در معرض محرکه های بیماری زا قرار می گیرند و از سوی دیگر به جهت امکان روحی و روانی و همچنین امکان فنی و تکنولوژی از توانایی بیشتری در درمان و مقابله با بیماری برخودار هستند؛ اما در مقابل قشر آسیب پذیر تر جامعه در معرض بیشترین عوامل بیماری زا هستند و کمترین توانایی و استعداد درمان را دارند.

شهردار تهران ابراز داشت: قطعا قشربندی در سلامت با آموزه های اخلاقی دینی و رعایت کرامت انسانی مغایر است. از این رو امیدوارم بتوانیم با بهره گیر عام المنفعه و انسانی از این مرکز، در جهت کاهش و حذف نابرابری های موجود در حوزه سلامت گام برداریم.

وی با بیان اینکه برقراری عدالت در سلامت نیازمند یک بسیج اجتماعی است، گفت: به نظر من نخبگان، پزشکان، متخصصان؛ خیران سلامت و همچنین سیاست های پایدار سلامت به عنوان سه قشر مهم، این محور را در برقراری عدالت در سلامت سامان می دهند.

قالیباف گفت: در همه ادیان الهی خصوصا دین مبین اسلام حفاظت از جان انسان ها ارزشی بنیادین دارد. به طوری که گفته می شود نجات یک انسان، نجات یک جامعه است. به همین دلیل بر اساس همین تکلیف در مناطق آسیب پذیر شهر تهران طرح احیای زندگی و بازآفرینی شهر را در دستور کار قرار داده و امروز بیش از پیش به سلامت و پیشگیری از بیماری واقف هستیم.

وی گفت: امروز که شاهد محفل گرم پزشکان و متخصصان از اقصی نقاط جهان در جهت هم افزایی دانش و افزایش تخصص و تعهد اجتماعی هستیم، چشم امید داریم که به مدد تجارب شما در حل مسایل جامعه شهری به توفیق بیشتری دست پیدا کنیم. در نهایت امیدوار هستم این گردهمایی و تداوم دانش منجر به افزایش سطح سلامت و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شود.

شهردار تهران در پایان از همیاری و همکاری پروفسور سمیعی و خیران سلامت قدردانی کرد و گفت: با راه اندازی مرکز تخصصی مغز و اعصاب زمینه تحول و نقطه عطف تولید دانش و ارتقای توانمندی های پزشکی و سلامت محقق می شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا