سیاسی

فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت به اروپا

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  بیژن زنگنه بعد از ظهر امروز پس از دیدار با «میگل آریاس کانته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران با اشاره اینکه درباره چگونگی تسهیل روابط میان ایران و اتحادیه اروپا بحث و گفتگو شد، گفت: اروپایی‌ها علاقمند به همکاری بلندمدت با ایران هستند و تهران را شریک معتبر و قابل اعتماد برای تامین انرژی می دانند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه حدود ١٠٧ سال از عرضه نفت و گاز از سوی ایران می گذرد و در این مدت هیچگاه از سوی ایران مشکلی برای عرضه به موقع و کافی انرژی ایجاد نشده است، تصریح کرد: اروپایی‌ها می‌توانند روی منابع انرژی ایران حساب کنند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه اتحادیه اروپا برای همکاری با ایران در بخش انرژی علاقمند است، بیان کرد: قرار است گفتگویی دائمی میان ایران و اتحادیه اروپا سازماندهی شود که به زودی این گفتگوها برای عرضه بهتر نفت و گاز ایران به اروپا و همین طور سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی با حمایت دولت‌های آنها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران آغاز می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در این دیدار افزون بر کلیات اندکی درباره جزئیات مذاکره شد و تصمیم گرفتیم که به جای یک کار کوتاه مدت و تبلیغاتی، اصل را بر همکاری دراز مدت و پایدار قرار دهیم، تاکید کرد: قرار است بیانیه ای مشترک از سوی ایران و اتحادیه اروپا منتشر شود.

وی، حضور کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا را نشانه علاقمندی آنها به توسعه روابط با ایران در بخش انرژی، تامین انرژی و متنوع کردن منابع تامین انرژی عنوان کرد و افزود: در ایجاد یک رابطه، جنبه سود نقش مهمی دارد و هدف از معامله با اروپا سود بردن است و ایران به عنوان شریک راهبردی به آن نگاه می کند.

زنگنه در این خصوص که ایران هم اکنون چه میزان نفت خام به اروپا صادر می کند، توضیح داد: ایران هم اکنون قرارداد ٧٠٠ هزار بشکه نفت را با اروپا منعقد کرده است اما همه این میزان هنوز برداشت نمی شود؛ فکر می کنم تا چند ماه آینده به این عدد برسیم.

وزیرنفت درباره پرداخت بدهی شرکتهای اروپایی اظهار کرد: بخشی از این بدهی پرداخت و بخشی هنوز باقی مانده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا