اجتماعی و فرهنگی

سرانجام تونل شهید متوسلیان چه می شود؟

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین علیرضا جاوید در مورد لزوم استفاده از فضاهای زیرسطحی در پایتخت با بیان اینکه ۹۳ درصد از شبکه بزرگراهی و زیرساخت‌ها در طرح توسعه شهری احداث شده است، گفت: روند توسعه زیرساخت‌های شهری با اولویت استفاده از فضاهای زیرسطحی دنبال خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر ۲۰ کیلومتر فضای زیرسطحی در قالب پروژه‌های بزرگراهی همچون تونل نیایش، امیرکبیر، شهدای غزه و.. احداث شده است، گفت: در حال حاضر نیز ۱۶ کیلومتر شبکه زیرسطحی در حال طراحی است.

 

جاوید در تشریح ۱۶ کیلومتر فضای زیرسطحی پایتخت که در آینده ایجاد می‌شود، افزود: ۲ کیلومتر تونل در پروژه یادگار امام (ره) از پادگان جی تا میدان فتح،۴ کیلومتر در بزرگراه شوشتری و ۱۰ کیلومتر نیز پروژه اتوبان صیاد شیرازی از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان است که در صورت جلب موافقت سازمان های مختلف محقق می شود.

 

وی ادامه داد: در تکمیل کمربندی شمال تهران که از اتوبان بابایی یا ارتش تا بزرگراه آزادگان در حال طراحی است به دلیل افزایش قیمت املاک و توپوگرافی زمین به نظر می رسد نیاز به استفاده از فضاهای زیرسطحی لازم است، همچنین برای کمربندی شمالی پایتخت به ۴۰ کیلومتر تونل یا فضاهای زیرسطحی نیاز است.

 

جاوید افزود: ایجاد کمربندی شمال در مرحله آغاز مطالعات است و هنوز تحقیقات تکمیل نشده است.

 

وی در مورد سرانجام ایجاد تونل شهید متوسلیان که از میدان سپاه آغاز و تا بزرگراه آزادگان امتداد دارد و شرط شورای شهر در مورد جذب سرمایه بخش خصوصی در ساخت این تونل نیز گفت: رفتن به سمت روش های جذب سرمایه یکی از ضرورت های آینده ای نه چندان دور است و باید برای پیشبرد اهداف آتی نسبت به جذب سرمایه داخلی و خارجی اقدام کنیم و به نظر می رسد ساخت پروژه تونل متوسلیان با استفاده از سرمایه بخش خصوصی تجربه خوبی است که بتوانیم خود را محک زنیم.

 

جاوید با بیان اینکه اگر نتوانیم نسبت به جذب سرمایه داخلی و خارجی برای ساخت پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس اقدام کنیم استفاده از سایر روش‌های تامین منابع مالی همچون فاینانس، ال سی داخلی و خارجی و… در دستور بررسی قرار خواهد گرفت، در مورد سرانجام بهره برداری از تونل شهدای غزه که بارها زمان های مختلفی برای آن اعلام شده است، تصریح کرد: ساخت تونل دو قلوی شهدای غزه به پایان رسیده و حتی آسفالت معابر آن نیز انجام شده و تنها نصب برخی از تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی باقی مانده است.

 

وی با بیان اینکه زمانی تونل قابلیت بهره برداری دارد که محورهای مواصلاتی منتهی به تونل شامل حکیم غرب و شرق به تونل متصل شده باشد، گفت: زمانی تونل بهره برداری می شود که از بزرگراه آزادگان تا تونل ۳ کیلومتر و از تونل تا بزرگراه تهران-کرج به طول ۹ کیلومتر و از آنجا تا جاده مخصوص قابل بهره برداری باشد.

 

جاوید با بیان اینکه این پروژه دارای ویژگی های خاص است، اظهار کرد: در پروژه حکیم تنوع اقدامات عمرانی را داریم چراکه ۱۵ تقاطع غیرهمسطح و دوتقاطع عظیم کاروانسرای سنگی یک و دو و تونل دوقلو شهدای غزه داریم و ۱۶ کیلومتر طول پروژه است.

 

وی با بیان اینکه امیداواریم بخش غربی اتوبان تا پایان بهار امسال که حدفاصل اتوبان تهران- کرج تا جاده مخصوص است مورد بهره برداری قرار گیرد، گفت: براساس برنامه ریزی ها تا پایان شش ماهه اول امسال این پروژه به بهره برداری کامل خواهد رسید.

 

جاوید در مورد پارکینگ نیایش نیز با بیان اینکه تجربه تونل دوقلوی غزه نشان داد که می توان در شهرهای بزرگ در حین انجام پروژه های عمرانی بزرگ مقیاس و مهم، ضوابط زیست محیطی را نیز رعایت کرد، افزود: پارکینگ نیایش اولین تجربه در تهران است که در صدد آن هستیم که ۴۰۰۰ واحد پارکینگ را در زیر بوستان ملت ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه شورای شهر در بررسی بودجه سال ۹۵ تاکید داشته است که انجام این پروژه از طریق جذب سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی باشد گفت: سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران در سال جاری جذب سرمایه این پروژه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

جاوید با بیان اینکه تنها دو پروژه پارکینگ نیایش و تونل متوسلیان بنا به توصیه شورای شهر نیازمند جذب سرمایه بخش خصوصی هستند، گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی یکی از الزامات مدیریتی است که باید دیر یا زود به این سمت حرکت می کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا