سیاسی

افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پتروشیمی تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار داشت: در شرایطی که تحریمها برداشته شده و ما در آستانه اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی قرار داریم، نمایشگاه امسال شرایط ویژه ای دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه "شاید مهمترین بخش در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنایع پایین دستی است"، گفت: این مسئله مورد توجه ما در روند توسعه صنعت پتروشیمی قرار دارد.

وی افزود: ارزش محصولات پتروشیمی هم اکنون به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است و با اجرای برنامه ها و طرحهای نیمه تمام در صنعت پتروشیمی در سال  1400 ، این ارزش به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که ما برای رسیدن به این هدف نیاز به ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی داریم.

این عضو کابینه دولت مهمترین مسئله برای جذب سرمایه در صنعت پتروشیمی را اطمینان از تأمین خوراک بلندمدت دانست و گفت: ایران از نظر تامین خوراک گازی وضع مطلوبی دارد؛ هم اکنون ظرفیت مناسبی در زمینه تولید اتان و LPG در کشور به وجود آمده به طور مثال فقط در پارس جنوبی هم اکنون سالانه ۱۴ میلیون تن ظرفیت گاز مایع وجود دارد.

وزیر نفت صنعت پتروشیمی را صنعتی سرمایه بر اعلام کرد و گفت: منابع مالی مورد نیاز در این صنعت باید از مسیر صندوق توسعه ملی و منابع خارجی جذب شود؛ بنده به عنوان وزیر نفت هم اکنون در همین جا از همه سرمایه گذاران خارجی برای حضور در واحدهای پایین دستی و میان دستی صنعت پتروشیمی به ویژه واحدهای الفینی دعوت به سرمایه گذاری می کنم.

وی ادامه داد: آینده صنعت پتروشیمی در گرو توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا همچون زنجیره الفینها است و هم اکنون وزارت نفت حمایت ویژه ای از طرحهای تبدیل متانول به پروپیلن انجام می دهد و در برنامه داریم که ۶ تا ۷ قطب پتروشیمی برای تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن با همکاری بخش خصوصی ایجاد کنیم.

زنگنه تصریح کرد: واحدهای جدیدی چون فاز ۲ تروشیمی پردیس، پتروشیمی مرودشت، پتروشیمی کاوه، پتروشیمی مهاباد، کردستان، مروارید، فاز ۲ کاویان، انتخاب، تخت جمشید و دالاهو تا پایان سال ۹۵ راه اندازی خواهد شد که با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.

وزیرنفت با بیان اینکه "هم اکنون در صنعت پتروشیمی نیاز به ایجاد یک سازمان رگولاتوری برای صنعت پتروشیمی است"، گفت: این سازمان رگولاتوری باید در درون دولت برای تضمین رقابت و جلوگیری از رقابتهای منفی میان شرکتهای پتروشیمی ایجاد شود که می تواند کمک زیادی به این صنعت کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا