مدیریت شهری

مصائب روزهای خیس پایتخت/کارت زرد به مدیریت شهری

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین نزول باران رحمت الهی در ۲۴ ساعت و اندی گذشته، طراوت خاصی به پایتخت داده و بهاری دل انگیز را برای تهرانی نشین ها رقم زده است. بارشی که البته مثل همیشه بواسطه عدم مدیریت صحیح برخی دستگاه های مربوطه در حوزه شهری، مشکلات عدیده ای را نیز بوجود آورده است.

 

تهرانی که بسیاری از المان های مدرنیته شدن را در دل خود جای داده است، بعد از چند دقیقه بارش، تبدیل به استخری از آب می شود که عبور و مرور وسایل نقلیه و عابران را سخت و مشکل می کند و باعث قفل شدن بسیاری از بزرگراه ها، خیابان ها و حتی کوچه پس کوچه ها می شود. اتفاقی که روز گذشته و در بسیاری از نقاط مختلف تهران شاهد آن بودیم و اعتراض شهروندان تهرانی را به دنبال داشت.

 

محمد دانشجوی معماری دانشگاه تهران که به ایستگاه مسقف اتوبوس پناه برده بود در این خصوص می گوید:واقعا باید تاسف خورد که تهران را آب برده و مسئولان را خواب! بعد از هر بارش، این همه آب سطحید در تهران به راه می افتد و خیابان ها قفل می شود و آنوقت مدام برای بی آبی و کم آبی ناله می کنیم! چند دقیقه باران که در تهران می بارد، جوی ها در خیابان سرازیر می شوند و عابران پیاده و حتی خودروها را با مشکل مواجه می کند. نهادهایی مثل شهرداری چرا فکری اساسی برای این مشکل نمی کنند؟ آیا نمی شود آب های سطحی را هدایت کرد و از آن استفاده کرد.

 

خانم رجبی خانه دار که برای خرید مایحتاج عمومی از منزل خارج شده و در پیاده روی پر از آب به سختی قدم بر می دارد و به شدت از شرایط ناراضی است، می گوید: واقعا نمی دانم چه بگویم. حتی در کشورهایی که باران های سیل آسا دارند هم چنین وضعیتی را نمی بینید. در حالیکه سال هاست تهران با مشکل آبگرفتگی خیابان ها و پیاده روها مواجه است. یعنی واقعا نمی توان فکری اساسی برای این مشکل کرد؟ در چنین روزهایی، سواره ها هم که اصلا مراعات حال پیاده ها را نمی کنند و تا به خانه برسی سر تا پا خیس و گل آلود شده ای.

 

اگرچه بسیاری از عابران پیاده از سواره ها گلایه دارند که در چنین شرایطی به هیچ وجه رعایت آن ها را نمی کنند، اما رانندگان هم مشقات خاص خودشان را دارند. علی راننده تاکسی در این خصوص می گوید: بارها و بارها شده که به دلیل آبگرفتگی و خاموش شدن برخی ماشین های گرفتار شده در آب، ساعت ها در یک بزرگراه معطل شده ایم. خیلی از خیابان ها و بزرگراه های تهران در روزهای بارانی چنین مشکلاتی را بوجود می آورند و متاسفانه همه چیز ختم به این می شود که با پمپ آب ها را خالی کنند و تمام! فکر می کنم مسئله آب های سطحی نیاز به یک فکر اساسی و اصولی دارد و باید مشکلات را ریشه ای حل کنند.

 

صحبت های موردی شهروندان تهران نمونه ای از مشکلات و مصائب روزهای بارانی تهران است که مسبوق به سابقه است و متاسفانه گامی اصولی برای رفع آن برداشته نشده است که قطع به یقین نمره منفی و کارت زردی را از سوی مردم در کارنامه مدیریت شهری کلان شهر تهران ثبت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا