سیاسی

سه خطر عمده ای که اسلام را تهدید می کند

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری که پس از مراسم امضاء سندهای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان برگزار شد با اشاره به توافق نظر طرفین ایرانی و قزاقستانی، اظهار کرد: ایجاد و ثبات امنیت در افغانستان، عراق و سوریه و پایان جنگ در یمن، و البته مدنظر قرار دادن راه حل‌های سیاسی در این رابطه در مذاکرات میان ایران و قزاقستان مورد توافق دو طرف بود.

 

وی با اشاره به این که اجلاس سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی در استانبول، هفته جاری برگزار می‌شود گفت: در اجلاس سران، در مورد این موضوع تبادل نظر داشتیم و هر دو کشور اعتقاد دارند صدایی که از این کنفرانس باید به گوش جهان برسد، صدای وحدت و اتحاد، همکاری اسلامی باید باشد.

 

روحانی با اشاره به این که از ۲۵ سال پیش که استقلال قزاقستان اعلام شد تا امروز روابط دو کشور رو به توسعه و گسترش بوده و قزاقستان برای ما به عنوان کشوری دوست، مسلمان و همسایه حائز اهمیت است، تصریح کرد‌: دولت قزاقستان در دوران تحریم و مذاکرات هسته‌ای به عنوان یار جمهوری اسلامی ایران بود. دو دور مذاکرات در قزاقستان ترتیب داده شد و در دوران اجرای برجام، قزاقستان با ارسال ۶۰ تن کیک زرد، به ایران کمک خوبی در اجرای برجام کرد.

 

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه مجموعا ۶۶ سند تفاهم و همکاری بین ایران و قزاقستان در بخش‌های خصوصی و دولتی به امضاء رسیده که نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می‌شود، افزود: با شروع همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور و اقدامات کارگزاری بانک‌ها و همچنین تسهیل روابط در روادید برای بازرگانان ایران، جهت رفت و آمد در قزاقستان و حمایت دولت از بخش خصوصی قدم‌های مهمی در روابط اقتصادی دو کشور برداشته شده‌ است.

 

روحانی با اشاره به این که همکاری‌های خوبی در زمینه‌ی کشاورزی امنیت غذایی پایدار و فعالیت مدنی بین دو کشور ایجاد شده است، گفت:‌ اقدامات لازم در مسیر تجارت آزاد بین دو کشور و تعرفه‌های ترجیحی برای روابط ایران و آسیا قدم‌های مهمی در حوزه‌ی اقتصاد محسوب می‌شوند.

 

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه در ملاقات‌های خصوصی و عمومی مسئولان دو کشور علاوه بر توسعه روابط در حوزه‌ی کشاورزی و تجاری به همکاری‌های علمی و فرهنگی و فناوری، ارتباطات نزدیک تاکید شده است، خاطر نشان کرد: موضوعات نفت و گاز و پتروشیمی و سوآپ نفت خام و فرآوردهای نفتی جزو مواردی بودند که دو کشور با هم تفاهم داشتند.

 

روحانی همچنین به همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ارتباط راه آهن میان ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: همکاری دو کشور در زمینه‌ی دریای خزر، مسایل زیست محیطی، حمل و نقل دریایی، توریسم، و مساله‌ی رژیم حقوقی دریای خزر، جزو مواردی بود که در مذاکرات دو طرف مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا