اجتماعی و فرهنگی

وزارتخانه ای که ۵هزار میلیارد کسری بودجه دارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین حسن قاضی‌زاده هاشمی در بیستمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: برای طرح تحول سلامت، پوشش بیمه ۴ تا ۵ میلیون نفر و صرفاً برای بستری در بیمارستان‌ها درنظر گرفته شده بود که برای این تعداد ۵۵۰ میلیارد تومان و با سرانه ۱۶ هزار تومانی طراحی انجام گرفت، اما طرح تحول سلامت ۱۱ میلیون نفر را با سرانه ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان دربرگرفت که برای این تعداد ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد کردیم، اما فقط ۷۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه باید برای تعرفه ها تصمیم‌گیری کند، چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود، در سال ۹۵ به غیر از مشکلات جاری ۵ هزار میلیارد تومان کسری هم خواهیم داشت.

هاشمی با اشاره به اینکه بودجه وزارت بهداشت حداکثر رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی خواهد داشت، گفت: شورای عالی بیمه باید در مورد تعرفه‌ها نظر قطعی بدهد، چرا که قیمت تمام شده خدمات از نظر ما با آنچه بیمه‌ها امضا کرده‌اند، ۴۰ درصد بالاتر از این رقم است که هم‌اکنون خرید خدمت می‌کنیم، در واقع ما با چنین شرایطی با رمل اسطرلاب وزارتخانه مدیریت می‌شود، یعنی جنسی را ۴۰ درصد زیر قیمت تمام شده به مردم ارائه می‌کنیم.

وزیر بهداشت افزود: دولت نمی‌تواند این بخش را مدیریت کند، چرا که مهمترین بیماری حوزه سلامت این است که هم بخش خصوصی و دولتی خدمتشان به قیمت روز خریداری نمی‌شود و تمام خدمات حتی در بخش خصوصی وابسته به دولت است.

هاشمی امسال را از نظر سیاسی سال سختی دانست و گفت: سال آخر کار دولت و آغاز کار مجلس جدید است و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی باید امسال همچون دونده‌ای که در خط پایان بیشتر تلاش می‌کند تلاش کنند تا خدمات تنزل پیدا نکند.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها گفت: کاری نکنید احترام مردم کله‌دار شود، چرا که مسئولیتی که دارید از اعتماد مردم به دست آمده است.

وی با اشاره به شعار امسال گفت: با اجرای طرح تحول سلامت، اقدام و عمل را آغاز کرده‌ایم، چون مردم با این طرح امیدوار شده‌اند و به سفره و زندگی آنها کمک شده است. ما در این طرح به تولید داخل توجه خاص داریم، اما در برابر آنچه سودجویی باشد می‌ایستیم.

وزیر بهداشت از تبدیل معاونت طب سنتی به اداره‌کل طب سنتی خبر داد و گفت: نباید تصور کنید این معاونت تنزل پیدا کرده، بلکه از طب سنتی حمایت می‌کنم، اما از اقدامات طب سنتی راضی نیستم. طب سنتی سرمایه بزرگ ملی و میراث ماست که باید زنده شود، اما با این فرمان جلو رفتن به جایی نمی‌رسیم.

وی افزود: باید طب سنتی کارآمد، علمی و فراگیر در بخش گیاهان دارویی و نیروی انسانی شده و تقویت شود.

وزیر با اشاره به روز دندانپزشکی گفت: این موضوع مهمی است، در این زمینه خیلی شکایت به من می‌کنند، افرادی که بین ۳۰ تا ۴۰ سال دارند، شاخص تعداد دندان‌های کشیده شده، پرشده و پوسیده آنها ۱۳.۵ درصد است.

هاشمی افزود: بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت چهار دهک اول جامعه که قشر محرومند به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند و سایر افراد نیز ۲۲ تا ۲۴ درصد هزینه‌هایشان بابت دندانپزشکی است.

وزیر بهداشت گفت: از نظر ریالی، ۳ درصد سهم دندانپزشکی دست دولت است و از نظر خدمات ۷ درصد، بنابراین باید بخش دولتی بتواند با ورود به بخش دندانپزشکی که رقابت سختی هم دارند، اقدام کند، همانگونه که در طرح تحول سلامت ما بیمارستان‌ها را نوسازی کردیم تا بتوانیم با بخش خصوصی رقابت کنیم.

وی در پایان گفت: ۴ هزار یونیت دندانپزشکی در مراکز بهداشت روستایی باید فعال شود که اگر واقعاً دست به دست هم دهیم می‌توانیم این بازار ۳ درصد را تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا