اجتماعی و فرهنگی

معنای سیاست در سالهای اخیراز نگاه قالیباف

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین  همایش فصلی مدیران شهرداری تهران صبح امروز با حضور دکتر قالیباف، معاونان، شهرداران و مدیران رده های مختلف شهرداری در محل مرکز همایش های شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

 

به کارمان به چشم رسالت نگاه کنیم، نه مأموریت

شهردار تهران در بخش اول سخنان خود ابراز امیدواری کرد شروع سال جدید فرصتی برای تداوم خدمتگذاری بیشتر و دقیق تر به شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی مادی و معنوی مردم باشد و گفت: بدون شک لازمه این ارتقای کیفیت آن است که فهم دقیق تر و عمیق تری نسبت به اهداف خود داشته باشیم و با همان روحیه و تفکر جهادی، توکل و توسل تلاش کنیم تا روحیه ماموریت گرایی را کنار گذاشته و روحیه رسالت گرایی به کار خود پیدا کنیم.

دکتر قالیباف کار را بزرگ ترین جوهره، عزت و حیات انسانی توصیف کرد و گفت: نوع نگاه و نگرش ما به موضوع می تواند در حل مشکلات، سختی ها، تحمل ها، زخم زبان ها، دوری از خستگی، سستی و رخوت موثر باشد.

در حوزه عمل به اقتصاد مقاومتی کارنامه قابل قبولی در سطح ملی نداشته ایم

شهردار تهران با اشاره به نام گذاری سال ۹۵ به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، تاکید کرد: از ابتدای دهه هفتاد و با شروع نامگذاری ها بیشترین توجهات رهبر معظم انقلاب به مسایل اقتصادی و فرهنگی بوده است و حتی جنبه های مسایل اقتصادی نسبت به موضوعات فرهنگی نیز غلبه داشت.  شاید یکی از دلایل این امر آن است که وقتی به عملکرد خود در بیش از سه دهه گذشته نگاهی می کنیم، شاهد هستیم ضعف های ما در حوزه مسایل اقتصادی و فرهنگی نسبت به سایر حوزه ها بیشتر است و کارنامه قابل قبولی در این دو حوزه نداریم.

دکتر قالیباف مسایل اقتصادی را بسیار مهم و کلیدی دانست و گفت: امام راحل (ره) در دیداری که سالهای ابتدایی انقلاب با اصناف داشتند بر اهمیت اقتصاد تاکید کرده و فرمودند اگر قادر نباشیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم، انقلاب شکست خواهد خورد و مردم نیز از اسلام گریزان می شوند، مگر اینکه خداوند به برکت خون سید الشهدا به ملت ما رحم کند.

وی در ادامه یادآور شد: اهمیت موضوع اقتصاد بر کسی پوشیده نیست و رهبر معظم انقلاب نیز بر اساس این نارسائی اقتصادی، رویکرد اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک موضوع جدی و اساسی مطرح کرده اند. البته در طول سال های گذشته نیز به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه شده اما در حوزه عمل نتوانسته ایم آن کاری که باید را انجام دهیم.

مسأله اقتصاد یک چالش ملی است، نباید با آن رفتار سیاسی داشته باشیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد : کلیه مسئولان در تمامی رده های دولتی، غیر دولتی، نهادهای عمومی و کلیه احزاب، گروه ها و کسانی که ممکن است در عرصه سیاسی رقابت های جدی با یکدیگر داشته باشند، باید باور داشته باشند که موضوع اقتصاد یک چالش ملی است از این رو رفتار سیاسی با موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم، کوته نگری و اتخاذ تصمیمات کوتاه مدت برای اقتصاد گناهی نابخشودنی است.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز توجه به اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی وظیفه انسانی، اسلامی و ملی همه  مسئولان و مردمی است که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی می کنند. این انصاف نیست که کسی احساس کند می تواند رقیب سیاسی خود را در این زمینه شکست دهد بلکه اقتصاد عرصه ملی ما است و به صورت مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد.

وی ادامه داد: اصلا مهم نیست موفقیت به نام چه کسی ثبت می شود چرا که اگر در حل مشکل اقتصادی موفق باشیم باعث عزت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی است. البته همیشه تاکید دارم که مهم ترین رسالت و وظیفه در این حوزه ابتدا بر دوش دولتمردان است و آنها در وهله نخست به عنوان کسی که سکان اداره کشور را در دست دارند، باید در عرصه اقتصادی پیشگام باشند. باید کارآمدی نظام را تقویت کرده و امید را در جامعه زنده کنیم چرا که مردم نباید نسبت به مباحث اقتصادی، آینده و معیشت خود احساس نا امیدی کنند.

سیاست و کار سیاسی در سالهای اخیر در کشور به منحرف کردن انتظارات واقعی مردم و به تعویق انداختن اقدامات تبدیل شده است.

دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: نباید به خاطر مشکلات اقتصادی رفتاری منفعلانه داشت و آدرس دیگری به جامعه داد تا کشور را به سمت دیگری غیر از فعالیت اقتصادی پیش ببرند؛  باید حواسمان باشد که آدرس غلط ندهیم همانطور که رقبای سیاسی نباید احساس کنند در اینجا می

توانند ایراد و عیبی بگیرند چرا که این عرصه کارنامه همه ما به شمار می رود.

شهردار تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر «اقدام و عمل»، گفت: این امر نشان می دهد که ما در حوزه اقتصادی رفتار و منفعلانه داریم این در حالی است که  باید یک روحیه فعال پیدا کرده و به سمت اقدام و عمل حرکت کنیم.

انتظار منفعلانه فعلی برای تحقق وعده های غرب برای کشور ثمری نداشته است

وی افزود: از وعده ها و قول کشورهای غربی آبی برای ما گرم نمی شود بلکه ما باید دستمان را به زانوی خودمان گرفته و در اقتصاد مقاومتی به مسایل داخل و درون زا توجه داشته باشیم.

هنر تاریخی ملت ایران، ساختن فرصتهای جدید و فراتر رفتن از گزینه های روز میز و دوراهی های القا شده توسط بیگانگان بوده است.

دکتر قالیباف ابراز داشت: در تاریخ یکصد سال گذشته هر زمانی که دشمنان گزینه های روی میز برای ما گذاشته و ما را بر سر دو راهی قرار داده اند، هر کدام از این مسیر ها را که انتخاب کردیم به شکست خورده ایم اما در مقابل روزی که خودمان عاقلانه و شجاعاته با توکل بر خدا تصمیم گرفتیم، موفق بودیم. هر زمانی که اینگونه عمل کردیم عزت کشور حفظ شده و تمامی راه هایی که پیش روی ما قرار داده اند را باز کردیم که نمونه بارز آن نیز خود انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. دکتر قالیباف ادامه داد: ما نیز باید تلاش خودمان را در کار انجام دهیم و مطمئن باشیم کار با کمک خداوند پیش می رود.

اقتصاد مقاومتی از پائین به بالا و از اشتغال های کوچک و توجه به مزیت ها شروع می شود

شهردار تهران یادآور شد: ما نیازمند یک اصلاح جدی در حوزه ساختاری و اقتصادی هستیم و باید نگاه و نگرش دیگری به مسایل و مشکلات کشور و شرایط موجود داشته باشیم؛ اقتصاد مهم ترین میدان عمل همه ما است و در این بخش همه باید تلاش کنیم تا کارآمدی نظام را حفظ و تقویت کرده و در عین حال رفتار بخشی و قسمتی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه « برای رهایی از اقتصاد تک محصولی، تولید ملی و معیشت مردم مستلزم حرکت جدی و جهادی در عرصه اقتصادی هستیم»، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب تا این حد بر اقتصاد و توجه به تولید، صنعت و کشاورزی تاکید دارند از این جهت است که چرخ صنعت و موضوع کشاورزی از جهت امنیت ملی، سلامت غذایی، خودکفایی و استقلال کشور مورد توجه قرار گیرد و در این میان مهم ترین هدف نیز رفع بیکاری و بهبود معیشت مردم است.

شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: ما در شهرداری تهران وظیفه قانونی در زمینه ایجاد اشتغال نداریم این در حالی است که هم اکنون حجم بالایی از درخواست هایی که از سوی شهروندان به شهرداری ارایه می شود، به منظور ایجاد شغل است. در این زمینه نیز تصور نکنید که بنگاه های بزرگ اقتصادی دنیا از جاهای بزرگ شروع کرده اند بلکه همه آن ها از کوچک ترین نقطه کار را آغاز کرده و آن کار را به صورت زنجیره ای دنبال کرده اند.

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به مزیت های نسبی جامعه به منظور ایجاد شغل در اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از پائین به بالا و از اشتغال های کوچک و توجه به مزیت ها شروع می شود و از بالا به پائین نمی آید. هم اکنون جوان بودن جامعه از مزیت های ما به شمار می رود و بیشترین نرخ بیکاری نیز در جوانان است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد اقتصاد جهانی در حوزه خدمات است و امروزه نقش ایرانیان و فارسی زبان ها در اینترنت نیز قابل توجه است به نحوی که کاربران ما در فضای مجازی نیز کاربران حرفه ای هستند. از این رو فضای اشتغال در این زمینه فضای بسیار بزرگی به شمار می رود. در حوزه خدمات IT  می توانیم بسترهای خوبی را برای قشر جوان تحصیل کرده فراهم کنیم و شهرداری نیز باید در این زمینه گام بردارد. باید بدانیم حتی با ایجاد یک شغل، یک مرد سرپرست خانوار و یک جوان را توانمند کرده ایم. البته باید توجه داشت که بخشی از ایجاد اشتغال ایجاد درآمد است و بخش دیگری از آن توجه به نفس کار است چرا که کار تنها شغل نیست، بلکه کار جوهره انسان است.

دکتر قالیباف با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زنان سرپرست خانوار، تاکید کرد: امروز شاهد هستید که چرخه مراکز کوثر توانسته است زنان سرپرست خانوار زیادی را توانمند کند. در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نخستین نمایشگاه تحت عنوان حجاب و عفاف از سوی زنان سرپرست خانوار برگزار شد اما در آن سال بعضی مسئولان خندیدند و می گفتند کسی محصولات زنان سرپرست خانوار را نمی خرد! اما اگر تصاویر نمایشگاه های زنان و تولید ملی را مشاهده کنید، شاهد هستید محصولات زنان سرپرست خانوار با چه استقبال گسترده ای از سوی شهروندان روبرو بوده است تا جایی که هم اکنون نسبت به صادرات محصولات خود اقدام می کنند.

دکتر قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در همایش فصلی مدیران شهرداری تهران ، به بیان رئوس اهداف و برنامه های شهرداری در سال ۹۵ به تفکیک معاونت های مختلف پرداخت.

آسیبهای اجتماعی، توانمندسازی و فقرزدایی و حفظ کرامت افراد در حوزه فعالیتهای اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

وی توانمند سازی و رسیدگی به امور فقرا و فقر زدایی را از برنامه های جدی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: یک بخشی از این موضوع آن است که فقرا سر گرسنه بر بالین نگذارند اما در کنار آن نیازمند توانمند سازی هستیم تا کرامت آن ها را حفظ کنیم و خروجی آن نیز باید فقر زدایی باشد.

وی با تاکید بر توجه به حوزه محرومیت زدایی و مبارزه با فقر، ابراز داشت: ما می خواهیم کشور مولدی داشته باشیم و برای این منظور باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را تولید و این چهارتا به هم تبدیل کنیم. هیچ مبارزه با منکری مهمتر از فقرزدایی نیست.

دکتر قالیباف با بیان اینکه «در جامعه نباید فقر و تکاثر وجود داشته باشد»، گفت: اگر در جامعه ای فقر و تکاثر وجود داشت، آن جامعه اسلامی نیست، در مقابل ضروری است که تعلیم و تکریم را در جامعه گسترش دهیم. اگر نگوییم بزرگترین منکر، یکی از بزرگترین منکرها در جامعه اسلامی فقر است. هیچ مبارزه با منکری مهمتر از فقرزدایی نیست.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم کار اجتماعی و فرهنگی کنیم باید از تکاثر برداریم و به حوزه فقر بریزیم چرا که عده ای با تکاثر به دنبال فخر فروشی و ایجاد منزلت هستند این در حالی است که می توان از طریق احسان، ثروتمندان را دارای منزلت کرد.  ما نیز اگر امروز قدرت و اعتباری در اختیار داریم باید در جهت رفع مشکلات مردم از آن استفاده کنیم.

شهردار تهران همچنین بر ضرورت کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: بخش عمده ای از معتادان علت اعتیاد خود را بیکاری و علت حضور خود در مراکز بهاران را ایجاد اشتغال عنوان کرده اند. حتی یکی از معتادان می گفت من ۳۰ سال است که اعتیاد دارم و بیش از ۱۶ بار ترک کرده ام اما این بار اولین باری است که مسیر گذشته را طی نکرده ایم و الان هم در مرکز بهاران قرار است توانمند شویم؛ در این صورت حتما مجددا به اعتیاد رو نمی آوریم.

شهردار تهران با اشاره به برگزاری دو جلسه سه ساعته پیرامون آسیب های اجتماعی در محضر رهبر معظم انقلاب، گفت: در آن جلسه نیز عرض کردم که در ۱۵ سال گذشته همواره مسایل اجتماعی دغدغه من بوده و در اولین برنامه شهرداری تهران نیز رویکرد فرهنگی و اجتماعی اساس کار ما بوده است. بر این اساس با ایجاد شورایاری ها، سرای محلات و زیر ساخت هایی که برای این کار فراهم شده، بستر سازی بسیار عمیق و دقیقی صورت گرفته است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه «در حوزه توسعه اجتماعی همیشه در کشور ما غفلت شده است»، گفت: ما همیشه حرف از توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی و توسعه اقتصادی زده ایم اما غافل شده ایم که توسعه اجتماعی زیر ساخت توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. این گفتمان ما در شهرداری تهران بوده است و باید از این گفتمان دفاع کنیم البته که باید اشکالات موجود را نیز اصلاح کرد.

غنی کردن اوقات فراغت شهروندان با رویکرد خانواده محوری، مسجد وحوری و کار محلی

دکتر قالیباف در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به اوقات فراغت غنی شده در شهر تهران، گفت: با این کار به دنبال آن هستیم که با رویکرد خانواده محوری، مسجد محوری و کار محلی بتوانیم سهم فعالیت های فرهنگی را به سبد خانوار برگردانیم.

وی همچنین بر توجه به حوزه گردشگری در پایتخت تاکید کرد و گفت: اگر گردشگری در تهران شکل و رونق بگیرد، شغل های زیادی را ایجاد خواهد کرد اما در این حوزه نیز به دنبال آن نیستیم که همه امور را داخل شهرداری آورده و کار را دولتی کنیم بلکه تشکیلات، آژانس ها، دفاتر و مردم هستند که باید بتوانیم آن ها را به هم وصل کنیم. همچنین ضروری است مرکز تماس گردشگری را به صورت دائمی در شهر تهران پیاده سازی کنیم.

دکتر قالیباف با اشاره به عملکرد مدیریت شهری تهران در زمینه توسعه فضای سبز، گفت:  آمارها به صورت مستند نشان می دهد که در دهه ۷۰ تا سال ۸۲ فضای سبز شهر تهران از ۲۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و سیر نزولی را دنبال کرده است اما از سال ۸۳ به بعد فضای سبز در تهران رشد مثبت پیدا کرده و مجددا به ۲۱ درصد رسیده است. وی گفت: ما حتماً با متخلفی که درختی را می برد برخورد کرده ایم و به این روند ادامه خواهیم داد.

ادامه تلاشها برای تفکیک زباله از مبدأ و تولید برق از پسماند

شهردار تهران توجه به زمین پاک و پسماند را از اولویت های حوزه خدمات شهری دانست و گفت: دریاچه شیرابه ایجاد شده برای ۵۰ سال زباله ای است که آنجا ریخته شده است اما درهشت سال اخیر دفن بهداشتی زباله را دنبال کرده و روند کار اصلاح شده است. همچنین می توانیم با تفکیک زباله از مبدا و تولید برق از پسماند، کار را در این حوزه دنبال کنیم.

در ۲۰ ماه پیش رو باید ۱۰۰ کیلومتر را حفاری و لاینیگ کرده و به شبکه مترو اضافه کنیم

دکتر قالیباف در ادامه به تشریح مهم ترین ماموریت های حوزه

حمل و نقل و ترافیک در سال ۹۵ پرداخت و گفت: حمل و نقل عمومی با تاکید برحمل و نقل ریای و توسعه مترو هدف گذاری اساسی ما است.

وی آلودگی هوا و آلودگی صوتی را چالش بزرگ شهر تهران دانست و گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ خطوط شش و هفت و مترو و همچنین خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره)  را به طول ۱۰۰ کیلومتر تمام کرده و این یعنی به اندازه ۱۰ سال گذشته و بیش از ۲۰ سال قبل مترو خواهیم ساخت.

شهردار تهران تصریح کرد: در سال ۹۴ دولت تنها ۴۰ میلیارد تومان به توسعه مترو کمک کرد اما با این وجود از کار باز نایستادیم؛ هم اکنون هم هم فشاری به دولت نداریم و درخواست ما از دولت این است که ال سی خرید هزار واگن را بازگشایی کند تا مردم به راحتی از مترو استفاده کنند.

دکتر قالیباف افزود: اگر روندی که در توسعه زیر ساخت مترو دنبال می کنیم را متوقف کنیم، با اقتصاد مقاومتی ستخیتی ندارد بنابر این در ۲۰ ماه پیش رو باید ۱۰۰ کیلومتر را حفاری و لاینیگ کرده و به شبکه مترو اضافه کنیم. همچنین باید به یاد داشت که مترو یک کار ملی است که همه از شهرداران نواحی و مناطق تا سایر افراد در توسعه آن دخیل هستند .

وی با بیان اینکه «فرهنگسازی به منظور حرکت خودروها در خط سفید برای اقتصاد مقاومتی موضوعیت دارد»، گفت: با این کار ضمن کاهش تصادف، نزاع ها و دعواها نیز کاهش پیدا می کند. همچنین تجربه دنیا نشان می دهد کسانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند، در بقیه شئونات زندگی آن ها نیز اثر مستقیم دارد.

دکتر قالیباف بر ضرورت توجه به حوزه زیباسازی و هویت منظر شهری تاکید کرد و گفت: باید اقدامات مربوط به اصلاحات منظر و نماها ادامه پیدا کند؛ همانطور که موارد لازم زیر ساختی در حوزه شهرسازی ابلاغ شده است تا نماها اصلاح شود و سازمان زیباسازی نیز اقدامات خود را در منطقه ۱۲ و سایر مناطق شهر تهران دنبال می کند.

وی همچنین بر ضرورت توجه به ساماندهی و انتظام بخشی به مبلمان شهری با تاکید بر اقشار آسیب پذیر همانند جانبازان، معلولان، سالمندان و کودکان تاکید کرد.

ایجاد فرصتهای جدید برای نوسازی بافت فرسوده و جذب سرمایه های داخلی و خارجی

دکتر قالیباف به رکود جدی در زمینه ساخت و ساز نیز اشاره کرد و گفت: ضروری است بسته های دیگری را به منظور نوسازی بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر تهران ارایه کرده و برای هر محله یک نسخه جداگانه ای تنظیم کنیم تا بدین وسیله فرصت ها، امکانات و ظرفیت هایی جدیدی را ایجاد کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: در حوزه بازسازی بافت فرسوده هم اکنون شهرداری تهران بهتر از تمامی شهرها در کشور عمل کرده است؛ هر چند که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه بالغ بر۴۸۰ میلیارد تومان بدهکار است که تا کنون مبلغی از این بدهی پرداخت نشده است .

وی مهم ترین اولویت حوزه مالی و اقتصادی شهر تهران را جذب سرمایه با اولویت جذب سرمایه داخلی عنوان کرد و گفت: امسال باید هدف گذاری ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه گذاری در حوزه زیر ساخت ها را مد نظر داشته باشیم. همچنان که در سال جاری بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران می توانیم به صورت BOT  و BOLT کار کنیم.

شهردار تهران گفت: کار ما در شهرداری تهران نیز با اولویت سرمایه داخلی قابل حل است، البته که اگر سرمایه گذار خارجی نیز اعلام آمادگی کند، حتما استقبال می کنیم.  

دکتر قالیباف تاکید کرد: هم اکنون ۸۰ درصد اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شده است و ما نیز خدمت ارزان تری را از بخش خصوصی خریداری می کنیم چرا که قیمت تمام شده حمل مسافر از سوی بخش خصوصی نصف هزینه ای است که ما برای جا به جایی مسافر انجام می دهیم. به این ترتیب چرا نباید خط مترو را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا به ازای تردد مسافر در کیلومتر از آن ها خرید خدمت کنیم؟

تأکید بر شفافیت مالی

وی با بیان اینکه «باید شفافیت مالی و حسابرسی را به نهایت ممکن برسانیم»، گفت: امروز یکی از افتخارات شهرداری تهران آن است که در میان همه دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی غیر دولتی، همه بحث های مالی آن در سایت شهرداری وجود دارد و مردم می توانند آن را ببیند.

شهردار تهران گفت: در حوزه شفافیت مالی مصوب شدن بودجه به این معنی نیست که مناطق ایجاد تعهد کنند بنابر این تا زمانی که کمیسیون تخصیص اعتبار نداده است، نمی توانید تعهدی را ایجاد کنید . همچنین هیچ پروژه ای نیز نباید بدون ردیف شروع شود.

دکتر قالیباف ابراز داشت: افتخار ما باید این باشد که پایان سال ۹۵ بتوانیم اصلاحیه بودجه را به کمترین حد ممکن برسانیم، همانطور که در سال ۹۴ اصلاحیه بودجه نسبت به سال قبل به یک سوم تقلیل یافت این در حالی است که گاهی اصلاحیه دولت برای بودجه تا سقف۴۰ درصد می رسد. از دیگر سو باید هزینه های فاقد را نیز صفر کنیم و حسابرسی ها را به طور روشن پیش ببریم.
 

تأکید بر تکمیل زیرساختهای الکترونیک و سامانه های آی تی

وی با تاکید بر صرفه جویی و توجه به درآمد های پایدار، گفت: ضروری است همه سامانه های درونی شهرداری را به منظور خدمت رسانی به مردم و مبارزه با فساد مستقر و تکمیل کنیم. همچنین باید توجه داشت که مهم ترین زمینه برای مبارزه عملی با فساد، کامل کردن این سامانه ها است از این رو باید زیر ساخت های حوزه آی تی را در اولویت بگذاریم تا نسل جدیدی از فناوری ها به کار گرفته شود و این کار ماندگار شود.

تأکید بر عدم آغاز پروژه های جدید عمرانی

دکتر قالیباف تاکید کرد: در حوزه کارهای عمرانی نباید هیچ پروژه جدیدی را استارت زد بلکه هم اکنون پروژه های زیادی در حوزه فرهنگی، هنری، راه، پل، بزرگراه ها و مناطق وجود دارد که باید آن ها را با اولویت تکمیل کرده و پیش ببریم.

به روز نگاه داشتن رصدخانه شهری

شهردار تهران بر ضرورت به روز نگه داشتن رصد خانه شهری تاکید کرد و گفت: این از کارهای ماندگاری است که شهر تهران به آن نیازمند است از این رو باید بخشی از مدیریت یکپارچه شهری در این رصد خانه اتفاق بیفتد تا داشبورد شهری درست شود.

دکتر قالیباف بر ضرورت توجه به نظام آماری تاکید کرد و گفت: باید همکاری خوبی بین شهرداری و مرکز آمار ایجاد شود تا از این طریق مبنای آماری خوبی برای اقتصاد مقاومتی به وجود آمده در این زمینه به دولت هم کمک می شود.

وی گفت: همچنین در حوزه فناوری اطلاعات می توانیم بخشی از زیر ساخت هوشمند سازی را با سرمایه گذاری بخش خصوصی پیش ببریم.

شهردار تهران همچنین در تشریح اولویت های حوزه منابع انسانی،  ارتقای شغلی و شایسته سالاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضروری است به معیشت کارمندان و کارکنان با تاکید بر مسکن آن ها توجه شود.

دکتر قالیباف همچنین با انتقاد به سیستم آموزش حین خدمت، گفت: ما در کار خود به آموزش های دیگری نیاز داریم که باید به افراد ارایه شود از این رو در ارتقای کارمندان باید به این بخش نیز توجه کنیم و انصاف نیست که تنها مدرک دانشگاهی مبنای ارتقا باشد.

خطر دولتی شدن شهرداری ها در برنامه ششم

وی با اشاره به تنظیم برنامه ششم توسعه در سال ۹۵، گفت: آن چیزی که هم اکنون در برنامه ششم برای مدیریت شهری دیده شده به معنی انحلال شهرداری ها و شوراهای شهر است. این در حالی است که هفت اصل قانون اساسی درباره شوراها است و شوراها با وجود مشکلات و ایرادات، جای خود را پیدا کرده اند.

شهردار پایتخت افزود: در حال حاضر مجموعه شوراهای شهر و روستا به بیش از ۱۷۰ هزار نفر رسیده اند که این باعث افزایش اشکالات هم می شود اما برنامه ششم توسعه شوراها را منحل کرده و شهرداری ها را دولتی می کند . این خطر بزرگی است چرا که برای تحول اساسی نیازمند تفکیک کاری ملی و محلی هستیم و اصلاح ساختار اداری و اجرایی کشور نیز به معنای آن است که تصدی گری امور را به دولت های محلی واگذار کنیم.

توجه به پرداخت دیون یه پیمانکاران

دکتر قالیباف همچنین به موضوع تسویه حساب پیمانکاران نیز اشاره کرد و گفت: در پایان سال گذشته اقدامات خوبی به منظور تسویه حساب پیمانکاران صورت گرفت و این موضوع باید طبق روندی از سوی معاونت مالی و اقتصاد شهری دنبال شود اما در کنار کنترل اسناد، حتما باید کار را هم به صورت میدانی کنترل کرده و بر اساس آن دیون پرداخت شود تا ابهامی در نوع کار نباشد.

وی گفت: در پرداخت دیون شهرداری تهران افرادی که برای شهرداری کار پیمانکاری و غیر پیمانکاری کرده اند، در اولویت قرار می گیرند و در این میان پیمانکاران خرد هم اولویت بیشتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا