اجتماعی و فرهنگی

خداحافظی ۳۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های غیراستاندارد

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش‌ و پرورش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا دهه مبارک فجر، یک هزار و ۸۳۴ پروژه آموزشی با ۱.۵ میلیون مترمربع زیربنا تحویل آموزش‌ و پرورش شد.

وی افزود: تا پایان سال ۱۳۹۴ نیز تعداد ۲ هزار پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی با ۱۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس و زیربنای ۱.۶ میلیون مترمربع تحویل آموزش‌ و پرورش شد که این آمار بیش‌ترین تعداد پروژه‌های تحویلی در ۳ یا ۴ سال گذشته را نشان می‌دهد.

* خداحافظی ۳۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های غیراستاندارد

رئیسی با اشاره به به اینکه تخصیص اعتبارات عمرانیِ ملی در سال گذشته خوب بود، خاطرنشان کرد: طرحی اصلی و پایه‌ای که دنبال می‌کنیم، موضوع تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس است که در سال ۹۴ تخصیص اعتبارات مربوط به آن بسیار خوب بود.

وی به استاندارسازی سیستم‌های گرمایش مدارس اشاره کرد و گفت: قرار بود ۵۰ هزار کلاس درس با بخاری‌های غیراستاندارد،‌ خداحافظی کنند که سال‌ 94 سیستم گرمایشی ۳۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شد.

معاون عمرانی وزیر آموزش‌ و پرورش، با بیان اینکه ۱۰۸ هزار کلاس درس از مجموع ۲۱۰ هزار کلاس درس کشور، با بخاری‌های نفتی و غیراستاندارد خداحافظی کردند، گفت: بیش از ۵۰ درصد کلاس‌های درس که با بخاری تأمین حرارت می‌شد، به سیستم حرارت مرکزی و پکیج مجهز شد.

وی افزود: خوشبختانه منبع تأمین مالی این موضوع به تصویب رسیده است و امیدواریم ظرف دو سال آینده ۵۰ درصد دیگر کلاس‌های درس کشور که ۱۰۲ هزار کلاس می‌شود را به یک وضعیت مطلوب برسانیم.

*رشد ۱۶ درصدی اعتبارات عمرانی ملی نوسازی مدارس

رئیسی به اعتبارات سال ۱۳۹۵ اشاره و اظهار کرد: اعتبارات عمرانیِ ملی در نوسازی مدارس رشد داشته است و این عدد از هزار و ۳۲۰ میلیارد به هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته که شاهد رشد ۱۶ درصدی هستیم؛ امیدواریم در مجلس نیز این اعتبارات تقویت شود.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش صرف ایمنی، استانداردسازی و به‌روزآوری مدارس می‌شود.

* وجود ۵۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام آموزشی در کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، همچنین به پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی در کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون ۵۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام آموزشی با ۲۵ هزار کلاس درس و ۵ میلیون مترمربع زیربنا در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز داریم.

وی گفت: از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور، به مدت ۲۵ روز در سراسر کشور برگزار می‌شود و اختتامیه آن نیز هم‌زمان با جشنواره خیرین مدرسه‌ساز تهران، در پایتخت برگزار خواهد شد.

* ۳۵۰۰ کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر در دست احداث است

رئیسی با اشاره به موضوع فضاهای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر، اظهار کرد: در مورد مدارسی که در سایت‌های مسکن مهر نیاز بود، نگرانی داشتیم که بیش‌ترین آن مربوط به استان تهران بود؛ کانون‌های بحران در سایت‌های مسکن مهر مربوط به پرند و پردیس بود که این نگرانی را به‌خوبی سپری کردیم و حتی مدارس پرند، یک نوبته شد.

وی با بیان اینکه ۶۴ پروژه در سایت‌های مسکن مهر تهران در دست کار داریم که امیدواریم تا مهر ۹۵ تحویل شوند، خاطرنشان کرد: در مجموع ۳۵۰۰ کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر سراسر کشور در دست اجرا داریم که امیدوارم هرچه زودتر این پروژه‌ها تحویل شود؛ تلاش می‌کنیم بیش‌ترین مدرسه تحویلی به آموزش‌ و پرورش در شهر پردیس باشد.

*به‌ازای هر دانش‌آموز، ۵ مترمربع فضای آموزشی داریم

معاون عمرانی وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه به‌ازای هر دانش‌آموز، ۵ مترمربع فضای آموزشی داریم که این نسبت در روستاها بیش‌تر است، گفت: بیش‌ترین مدارس فرسوده که نیازمند مقاوم‌سازی هستند، مربوط به تهران است.

وی با بیان اینکه برای سیستان و بلوچستان، اعتبار ویژه عمرانی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: جدا از اعتبارات ملی و استانی، اختصاصاً ۱۷۰ میلیارد تومان به منظور تعادل‌سازی فضاهای آموزشی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده شده است که عمده این اعتبارات به سمت مناطق مرزی که مدارس خشتی و گلی دارند، معطوف خواهد شد.

* جذب ۲۴۳ میلیارد تومان از محل عوارض گاز برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی

رئیسی در خصوص دریافت اعتبارات از محل عوارض گاز که برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی در نظر گرفته شده بود، گفت: از ۴۲۰ میلیارد تومانی که مصوب شده بود تاکنون ۲۴۳ میلیارد تومان که معادل ۷۸ درصد می‌شود را دریافت کردیم؛ اقدام دولت و مصوبه مجلس در این خصوص یک نگرانی بزرگ که از گذشته در آموزش‌ و پرورش وجود داشت را مرتفع کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص اینکه آیا این سازمان متولی نگهداری مدارس خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع در شورای عالی آموزش‌ و پرورش در دست بررسی است، اما اگر امکانات و لوازم را در اختیارمان قرار دهند، این کار انجام می‌شود، اما معمولاً نگهداری از ساختمان‌ها مربوط به بهره‌بردار آن است.

وی افزود: اگر امکانات، نیروی انسانی و منابع در اختیار نوسازی مدارس قرار دهند، این کار انجام خواهد شد و مخالف آن نیستیم، ضمن اینکه هر تصمیمی شورای عالی آموزش‌ و پرورش اتخاذ کند، آن را انجام می‌دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا