اجتماعی و فرهنگی

درآمدهای میلیاردی که بر باد رفت

به گزارش پایگاه خبری شورا آنلاین طی سال‌های گذشته مرسوم بود که بسیاری از مشترکان تلفن همراه فرا رسیدن ایام نوروز را از طریق پیامک به یکدیگر تبریک بگویند اما مدتی است با توجه به گسترش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی موبایلی تبریک‌های نوروزی از شیوه‌ی پیامکی به شکل اینترنتی تغییر حالت داده است.

 

 

برهمین اساس سال گذشته نیز تعداد پیامک‌های نوروزی اپراتورهای تلفن همراه با کاهش همراه بود. اما به نظر می‌رسد امسال این سیر کاهشی چنان چشم‌گیر شده که هیچ یک از اپراتور‌ها آماری در خصوص تعداد پیامک‌های نوروزی خود منتشر نکرده‌اند.

 

 

این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته وزیر ارتباطات از ارسال ۱۹ میلیارد پیامک نوروزی خبر داده بود، البته سال گذشته نیز استفاده از شبکه‌های موبایلی موجبات کاهش پیامک‌ها را فراهم آورده بود.

 

 

اما بحث تاثیر شبکه‌های موبایلی بر کاهش درآمد اپراتورها موضوع تازه‌ای نیست و تاکنون کشورهای مختلف در این باره تحقیقاتی انجام داده و بررسی‌هایی در این خصوص کرده‌اند.

 

 

براساس بررسی‌های صورت گرفته تا سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۱ تا ۴۰ درصد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد که این موضوع می‌تواند کاهش جدی درآمد‌های اپراتور همراه اول را به دنبال داشته باشد.

 

 

البته در ایران به نظر می‌رسد این آمار حتی بیش از ارقام مطرح شده باشد، چرا که به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به دنبال ارائه‌ی خدمات ۳G توسط دو اپراتور اول کشور به یکباره تعداد استفاده‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند در مدت کمتر از دو سال به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید که این رقم به‌طور روزافزون در حال افزایش است و اگر تعداد افرادی که از طریق کامپیوتر از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند هم به آمار افزوده شود قطعا رقم بالاتری را در بر خواهد گرفت و قطعا استفاده این بخش از مشترکان از شبکه‌های موبایلی کاهش قابل توجهی در درآمد اپراتورها از محل پیامک‌های نوروزی خواهد داشت.

 

اما در کنار کاهش درآمد میلیاردی اپراتورها از محل پیامک‌ها؛ طی تعطیلات نوروز مصرف دیتای همراه در کشور رشد قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که وزیر ارتباطات از رشد شش برابری مصرف دیتای موبایل نسبت به نوروز ۱۳۹۴ خبر داده و اینگونه اعلام کرده است که در روزهای پیک مشترکان یکی از سه اپراتور تلفن همراه حدود ۷۰۰ ترا اینترنت مصرف کرده‌اند که این رقم در سال گذشته تنها ۱۲۰ ترا بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا